Fusking over lengre tid og nå mistet effekt og svart røyken står.1,9 Passat TDI

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 2001 VW Passat 1,9 TDI 4 motion,som i en litt lengre periode har fusket litt...Noen ganger helt jævlig men stort sett bare litte granne.

En dag etter å ha fylt full tank med Diesel,begynte bilen brått å fuske no helt jævlig. Første som slo meg var at nå hadde jeg tanket bensin isteden,men det viste jeg egentlig at jeg ikke hadde gjort...I forbindelse men denne sinnsyke fuskingen,så slo også lampen som lyser når man slår av ESP, seg på... Jeg stoppet bilen,startet bilen igjen og alt var borte og jeg kunne fint kjøre igjen....

Men idag,noen uker etterpå,på vei ut av gårdplassen så smeller det brått no inn i helvete i eksosen,og svartrøyken står...

I forbindelse med dette så har jeg heller ikke noe turbotrykk..Effekten er sinnsykt lav og det ryker som faen av eksosen...

Kan dette være turboen?? Tar imot gode råd og tips med stor takk =/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut om et turbohavari, er ofte en del blårøyk og se også da men ikke alltid.

Ta av slange fra luftfilter/lmm og inn på turbin siden på turbo og kjenn om det er mye slakke i turbin akslingen, evnt om den går rundt i det hele og det store :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør for all del ikke dette mens motoren går!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ops, det skulle jeg kansje skrevet, takk for det Ted Johnny :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det svartrøyk så er det godt mulig det bare er en turbotrykkslange som er hoppet av. Da pøser den på med diesel og får ingenting luft, dermed masse svartrøyk.

Skjedde akkurat med meg. Gikk som et dass og I nødmodus til tider (var stor flenge I slangen). Byttet slangen, røyk borte og går som ei kule igjen.- :) Samme bil, samme motor som deg. :)

Sjekk alle slanger først. Den som røk hos meg var den som går mellom turbo og inn I røret I fangerjernet. Står under turbo.

Det smeller Ganske godt når slangen hopper av så er veldig godt mulig det er det du har hørt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Kjell K, vært borti samme problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode utfyllende svar..Skal sjekke fort....Sprekk i en slange kan vel være årsak til fusken men siden trykk er helt borte er vel slangen mest trolig hoppet av eller sprekt helt?? Hvor kjøpes slike slanger??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode utfyllende svar..Skal sjekke fort....Sprekk i en slange kan vel være årsak til fusken men siden trykk er helt borte er vel slangen mest trolig hoppet av eller sprekt helt?? Hvor kjøpes slike slanger??

Møller, eller hvor jeg kjøpte min, ebay. :) tok 4 dager fra uk.

Finner du ut hvilken slange det er så skal jeg finne delenummer til deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbo og slangene så greie ut....Men fikk feil på LMM på diagnosen...Kan feil på denne gi samme symptomer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noenlunde, noe forskjell hvis du kobler den i fra?

Btw, har du "jetfly" lyd i bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg når jeg gir gass så har jeg det...Men det tolket jeg som at turboen lader??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk slanger og intercooler ein gang til...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk de grønne pakningene i skjøtene på trykkrørene nøye. De kan komme i klem og tette dårlig selv om det ser greit ut ved første øyekast. Skiftet alle på Passaten jeg hadde en gang, det ble litt av en forskjell ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se gjerne etter oljedamp rundt skjøter, de har en tendens å svette litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg har satt bort bilen(føre jeg skrev dette innlegget) til en jeg kjenner og som jobber som bilmekaniker.

Mener også at han har hvert VAG mekaniker tidligere...Vil tro han har sjekket alt..

Men diagnosetesten viste feil på LMM og den fikk han aldri slettet,så jeg bestilte en ny for 1245 kr =)

BOSCH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det smeller ikke av en LMM da... Hehe.. Da begynner den bare å fuske...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man bytter LMM,er det bare pug & play eller må det diagnotiseres også?

Hva vil det koste å bytte alt av slanger rundt turbo etc da?

Noen som kan linke til hvordan den turbotrykkslangen(under turbo) ser ut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lmm er bare å bytte. Start med den og sjekk akt av slanger på både lavtrykk og høytrykk siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bråbyttet lmm igår...Men den tykke O-ringen på innsiden mellom luftfilterboks og lmm fikk jeg aldri helt på plass...Vet ikke hvor mye det har å si men bilen er like ille fortsatt.Selv med ny LMM...Men jeg oppdaget at kontakten til LMM var noe ødelagt,hvor noe av det rosa inni kontakten falt ut når jeg tok den av...Litt knekt inni men tror den fortsatt har kontakt...Kan det være noe av årsaken?

Får ta en sjekk imorra igjen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man bytter LMM,er det bare pug & play eller må det diagnotiseres også?

Hva vil det koste å bytte alt av slanger rundt turbo etc da?

Noen som kan linke til hvordan den turbotrykkslangen(under turbo) ser ut

Koster noen kroner, men ta nå å sjekk slangene først. Tar så liten tid. Hvis i tvil om de er ødelagte så klem på dem, ser sprekker lettere da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant feilen igår...

EGR ventilen hadde hengt seg...Nå går den som ei kula igjen =)

Takk for alle svar her inne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.