#1 Skrevet September 16, 2013 Har i den siste tiden hatt en del problem med passaten til fruen. På førersiden fungerer ikke panel med vindusheiser, heller ikke dørlås. Speiljustering er også ute av funksjon. Har tatt av gummibelg på ledninger i dørknekken og funnet ut at det ikke er noe galt der. Er det da ganske sikkert at det er komfortenehet som har gått til skogen? Er det evt noen måte en kan finne dette ut med vagcom? Bilen der gjelder er en 2002 mod Passat stv 1.6 alz. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 16, 2013 Prøv me vagcom og gå inn på enheten, du kan jo også røske opp dørmatta og sjekke ledningene inn på den, er det fukt der blir det kjapt irr.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 16, 2013 Takk Tord! Hvordan kommer jeg inn på den med vagcom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 16, 2013 Bare å åpne vagcom og velge "comfort convenienve module" eller hva den nå heter. Der ser du om det ligger inne feilkoder. Du kan også kjøre en modultest for å kjøre sentrallåsene og vinduene osv. så vidt jeg husker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 16, 2013 Beklager at jeg kaprer tråden din, men hvis komforenheten er kaputt, kan man så hente fra en hvilken som helst tdi passat fra samme årsperiode å få montert og koda nøkklene opp mot den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 17, 2013 Har vært ute for dette på flere passater, og har ikke vært komfortmodulen som har vært defekt i mine tilfeller, men mye rust/irr på ledningsnett og jordingspunkt i området rundt komfortmodulen (under førerstolen) Har da bare klippet vekk di gamle ledningene, og loddet inn nye ledninger til-fra:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 20, 2013 (endret) En oppdatering her. Har i kveld tatt av dørtrekk, og løsnet teppe for å komme til comfortenhet. Ser ingen tegn til fukt eller brudd på ledninger i golv. Heller ikke i døren. Har sjekket litt mer hva som ikke fungerer av det elektriske i døra. Hele panelet med vindusbrytere, vinduslås og sentrallås er dødt. Lys i panelet er dødt. Speiljustering er dødt. Sentrallås på denne døren er også død. Har gjort søk med vag-com og finner denne feilen: 1 Fault Found: 01336 - Data Bus for Comfort System 49-10 - No Communications - Intermittent --------------------------------------------------------------------------- Men skjønner liksom ikke at det kan være med comfort enheten siden det bare er dødt i den døra og ikke noe annet sted. Noen som har noe glupt å komme med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 20, 2013 kutt opp rundt isolasjonen for ledninger som er i nærheten,langs med komfortboks(kan være irret innefor) er det hvitt rundt den svarte tapen tror jeg du finner feilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 20, 2013 Kan prøve men jeg har vanskelig for å tro at det skal være irret der for det er så tørt og fint. Ser ut som nytt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 21, 2013 Hadde kødd med min også. Først tok tanklokk-åpneren kvelden, så sentrallåsåpninga til bakdørene, og tilslutt funket ikke fordørene på sentrallås heller. Hadde opp teppet, men det var helt tørt. Løsna likevel kablene opp fra gulvet og tok en sjekk, der var faktisk en skjøt irret helt av (rød/blå kabel, flere som har hatt kødd med akkurat denne.) Du bør løsne et godt stykke av kablelmatten, ikke kun de som går inn i comfortmodulen. Som sagt var det helt tørt i min og, og ingen tegn til irr fra det jeg såg fra oversiden på kabelmatten. Skjøtet ledningene, og alt funket som før igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 21, 2013 En oppdatering her. Har i kveld tatt av dørtrekk, og løsnet teppe for å komme til comfortenhet. Ser ingen tegn til fukt eller brudd på ledninger i golv. Heller ikke i døren. Har sjekket litt mer hva som ikke fungerer av det elektriske i døra. Hele panelet med vindusbrytere, vinduslås og sentrallås er dødt. Lys i panelet er dødt. Speiljustering er dødt. Sentrallås på denne døren er også død. Har gjort søk med vag-com og finner denne feilen: 1 Fault Found: 01336 - Data Bus for Comfort System 49-10 - No Communications - Intermittent --------------------------------------------------------------------------- Men skjønner liksom ikke at det kan være med comfort enheten siden det bare er dødt i den døra og ikke noe annet sted. Noen som har noe glupt å komme med? Denne feilkoden betyr at det er et kabelbrudd eller kortslutning på CAN-bus'en til komfortsystemet. På nyere B5 er deler av komfortsystemet koblet sammen med CAN-bus. CAN-bus fungerer ved at man har to felles ledninger som er koblet innom alle enhetene som er på bus'en(som nettverk mellom pc'er) - i motsetning til vanlig punkt-til-punkt ledninger som det er på gamle biler. Hvis du får en kortslutning eller brudd et sted på disse ledningene slutter hele driten å fungere. CAN-bus'en går ihvertfall til begge framdørene (er ikke sikker på om du har det bak). Som sagt er det en god ide å løsne kabelnett under førerdøra for å sjekke at det ikke er noe korrosjon på undersiden der. Hos meg så det relativt bra ut. Jeg tok løs kontrollboksen og tok med denne inn. Da jeg åpnet den fant jeg ut at det var endel fuktighet inni der. Tørket denne grundig med en hårføner og renset den med elektronikk-rens-spray. Tettet så rundt pakningen med silikon på tube og satte alt sammen igjen. Ikke hatt noen problemer siden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 6, 2013 Har hatt en sjekk på bilen igjen i dag. Har sjekket stikk som kommer inn på modulen som sitter på motoren til vindusheisen. Der er det strøm og jord. Har også sjekket om det er strøm inn på speiljustering og det er det ikke. Så lurer på om det er styringsmodulen som sitter på vindusheismotoren som kan være synderen? Noen som har hatt problem med den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 16, 2013 Da er vindusheismotor skiftet. Vindusheis på førerside fungerer så jeg får kjørt opp ruta, men etter det så tar den kveld. Med andre ord er det noe som "tar livet" av den. Kan det være komfortenheten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 18, 2013 Da er dette fikset. Var på møller lillehammer og skiftet styreenhet i døren. Etter dette er bilen god som gull. 5500kr brukt men veldig greit at det er i orden :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...