#1 Skrevet September 17, 2013 Så ikke bra ut under toppdekslet på bila nei... Litt bedre etterpå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 17, 2013 Hva mener du med "feil" olje?? Produsent, temperaturskala, syntetisk/mineral, intervall for skift, filter, eller rett og slett feil type olje..??? Ble veldig undrende her....???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 17, 2013 Er du en slik vi kaller elitist når det kommer til olje produkter?... Synes bildene taler for seg selv jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 17, 2013 Disse "skadene" har ikke kommet av "feil merke olje", derfor spør jeg.. For min del som ikke er noen ekspert, så ser det ut som intervallet ikke har blitt overholdt, ut av de hundrevis av merker så lenge man holder seg til spekk og intervall så blir det ikke slik... Kanskje frityrolje du har brukt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 17, 2013 Jeg fikk bilen hjem på søndag. Skulle ifølge forrige eier ha blitt fulgt opp med riktig olje og på riktige intervaller. Tror ikke det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 17, 2013 Har den gått longlife interval på 1.8t er det ikke uvanelig at det ser slik dessverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 17, 2013 Hva var grunnen til at du åpnet opp?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 17, 2013 Jeg la merke til at det var "sludge" på påfyllingslokket, og hands on kjennskap til 1.8T motoren og havari pga "sludge", valgte jeg å ta av toppdekslet for å se hvordan det stod til der inne.... - - - Updated - - - Har den gått longlife interval på 1.8t er det ikke uvanelig at det ser slik dessverre Godt mulig det er longlife syndromet som sees her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 17, 2013 Dette skjer også hos meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 17, 2013 Jeg fikk bilen hjem på søndag. Skulle ifølge forrige eier ha blitt fulgt opp med riktig olje og på riktige intervaller. Tror ikke det... Er dette dokumentert? Bra du fant ut av det, har sett bilder av tilsvarende men da har det blitt kjørt gjerne 100k km over intervallet.. Ikke etter 30k km.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 17, 2013 Ser nesten ut som klissete sagkjedeolje rundt kammene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 18, 2013 Er ikke uvanlig at det ser slik ut selv med normal service utført på en bil som har rullet 150-200 tusen: bh : TDI'er elle andre dieseler ser ofte mye verre ut, da har man også et enormt resultat av EGR-dritten som legger seg i motoren. Det er ganske mange noX-partikler som legger seg i oljen i en motor, disse flyter på toppen av oljefilmen og henger seg fast på steder der det ikke er så mye oljesirkulasjon, og blir som sort koks/asfalt belegg, svært utbret i innsugskanaler/rør og turboer.... Motor rens av noe slag er tingen, men på 1,8-20v risikerer men at oljesilen i bunnpanne går tett: bråk : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 19, 2013 Nøyaktig likt som en A6 1.8Tq jeg skrudde på for litt siden. Gått 200k men fulgt opp servicer på Møller med longlife service hver 30 som tilsvarte en gang i året. Tok motorrens, diesel og tre oljebytter før topp og bunnpanne ble hivd i delevaskeren. Tatt en del hyppigere oljeskifte etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 19, 2013 Har hatt inne en del slike tilfeller der vi må demontere å gjør reint.. å de som har vært værst er de som kjører på biltema olje! Vi har rengjort topper på alt fra polo 1.4 til V8'ere der kundene har sverget til biltema olje. Ene kunden trodde faktisk vi hadde trimmet bilen når han fikk den igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 19, 2013 Har hatt inne en del slike tilfeller der vi må demontere å gjør reint.. å de som har vært værst er de som kjører på biltema olje! Vi har rengjort topper på alt fra polo 1.4 til V8'ere der kundene har sverget til biltema olje. Ene kunden trodde faktisk vi hadde trimmet bilen når han fikk den igjen hehe nå har jeg hørt det å Hvor mye trodde kunden at dere hadde trimmet? Jeg har selv plukket opp en 1.8T som så slik ut inni, Mange rensinger og ny pumpe så blei den grei. Jeg vil ikke gi biltemaoljen skylda for det, det har mere med intervaller, motorkonstruksjon og kjørestil og gjøre. Jeg bruker biltema på alle mine biler. Og jeg er ikke våken om natta av den grunn Bortsett fra A6 som serves av møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 19, 2013 å de som har vært værst er de som kjører på biltema olje! Vi har rengjort topper på alt fra polo 1.4 til V8'ere der kundene har sverget til biltema olje. Kan du virkelig spore dette tilbake til oljen?? Jeg er an av de som sverger til biltema olje, har aldri hatt problemer. Skifter hver 10k og bruker originalt filter, har aldri heller hørt om havari p.g.a av denne oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 19, 2013 Tviler strekt på at det kan spores direkte til oljen så lenge den er innenfor spesifikasjonene til bil produsenten. Det som derimot har noe mest å si, er faktisk lengden på skifteintervall, kjørestil og lengde på kjøreturen. Skifteintervall: Jo lengre mellom skift, jo mer brytes bindinger i oljen ned. Dermed forringens oljen slik at smøre og kjøleegenskaper blir dårligere. Det som også innvirker er veistøv kommer seg inn i motoren gjennom luftfilteret(Ja luftfilteret er ikke 100% rensende for partikkler). Dermed blir disse med inn i motoren og blir tatt opp i oljen, som forringes ytterligere. Dette skjer spesielt på biler som ferdes på støvete veier(grusveier). Kjørestil: Kjører du som en prest og aldri over 3000 omdr i løpet av et litt lengre skifteintervall vil ikke additivene i oljen(som skal rense og vaske), aldri oppnå full effekt. Se for deg å vaske fastbrent mat med kaldt vann og oppvaskbørste. Lengde på kjøreturen: Er det mye start stopp, korte turer og rolig tempo vil aldri oljen oppnå den optimale temp og viskositet før turen nesten er over. Dette fører da til mye kondens i motoren og dermed vil oljen ta opp vann. Vannet bindes med oljen som igjen mister egenskapene sine. Kombinerer man alle disse vil man få en motor som ikke ser ut innvendig, med koks og avleiringer. Et longlife oljeskift holder faktisk 30 000 km, UNDER visse forhold - LANGE kjøreturer type Trondheim-Oslo - Kort tid, pga årstider med store endringer i Norge burde det kjøres på sommerhalvåret. - Ikke bare kjøring som en prest 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 19, 2013 På 1,8t motorene så gjelder det følgende: Skifte olje på hver 10tkm, engineflush ved hver oljeskift og selvsagt bruke originalt stort filter. Den "longlife" greia som VW hadde må være noe av det mest selvmotsigende uttrykket som finnes, med den servicen så ble det vel heller "shortlife". Er utrolig mange meninger om olje ute blant folk, men EN ting er nesten alle "eksperter" enige om : Det er bedre med litt billigere olje og skifte ofte, enn dyr olje og skifte sjelden. Sikkert er det beste å bruke dyr olje og skifte ofte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 24, 2013 VAG sine lange oljeskiftintervaller har aldri vært forutsetningsfrie. Ved mye småkjøring og kaldkjøring, skal oljeskiftintervallene halveres. Det står vel i instruksjonsboka. Termosjokk er et problem. Hard kjøring gir høy oljetemparatur. Når man stopper motoren, stopper også kjølinga. Olja overhetes på smørepunktene. Resultatet blir svartslam. Dette er kritisk på klebrig syntetisk olje. Kjør pent etter hard kjøring. Eller la motoren gå litt på tomgang etterpå. Moderne motorer skal ha tynn olje. Det gir bra "fløde". Som gir bra kjøling og rensing. Dette blir dårligere med tykkere olje. Bruk 0W-30 eller 5W-30 på nyere biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 25, 2013 Longlife olje systemet har nesten tatt knekken på 3 av mine Vag..... skremmende rett og slett at folk kjører rundt med det. Heller biltema hver 15000 enn longlife hver 30''! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...