Stillestående i 10år, nå vil ikke Audi S4 V8 starte for egen maskin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

tittel sier mye. Biler tåler rett og slett ikke å stå, de står seg i hjel.

Men nok om det,

 

Det er som sagt en Audi S4 med 4.2 V8, bilen vil ikke starte for egen maskin. Dysene åpner ikke.

MEN den starter om jeg skvetter bensin inn i innsuget/luftfilterboksen og det er det som forundrer meg. (har ikke forsøkt startgass)

 

 

Følgende er forsøkt/fikset.

 

Nytt batteri.

Gammel bensinpumpe sto dønn, denne er byttet til helt ny.

Ny fersk bensin på tanken.

Bensinfilter er tømt for gammel bensin

Koblet av tilførselen til fuelrail og tvangskjørt bensinpumpe for å dytte gammel bensin ut.

Fuelrail løsnet og alle dyser tvangskjørt med spenning inn. Alle spruter bensin.

Byttet hjerne, ingen endring

Byttet bensinpumperele, ingen endring.

Tvangskjørt bensinpumpe mens man vrir om nøkkelen = ingen action.

Målt at jeg har +12v inn på dysene.

 

Hjerne og bensinpumperele er kryssbyttet/prøvd på en bil som starter og går. Den starter like fint på annen hjerne og bensinpumperele.

 

 

 

 

Jeg har logget meg på med vagcom og får kontakt med hjerne. Men når jeg forsøker å kjøre dysetest faller kommunikasjonen.

 

 

 

Jeg skjønner det ikke....

Forslag? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket ledningsnettet? Høres litt ut som det har vært mus i noen ledninger eller noe sånt.

 

Prøv å måle om det er kontakt mellom hjerne og dyse. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve å se om du har gnist når du kinner.

Du kan prøve å se om det kommer bensin når du kinner.

 

Har du sjekket om hallgiver virker? sitter på høyre fordeler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mus var faktisk ikke et så dumt forslag, skal prøve å finne pinout også sjekke.

 

Geir:

 

Det med gnist må jeg sjekke ut

Jeg vet det ikke kommer bensin når jeg kinner

 

Ikke sjekket hallgiver

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mus var faktisk ikke et så dumt forslag, skal prøve å finne pinout også sjekke.

 

Geir:

 

Det med gnist må jeg sjekke ut

Jeg vet det ikke kommer bensin når jeg kinner

 

Ikke sjekket hallgiver

 

Vipp ut en plugg og koble den til colien og legg den oppå motoren, også turner du den, da ser du om det gnister eller ikke.

 

Samme gjør du med en dyse, legg den så den spruter ned i en colaflaske eller noe.

 

Er det gnist og bensin ut av dysa har du kommet langt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må sikkert løfte på tallerkenen på LMM/BMF for å få dysene til å åpne når du kinner.

 

Regner med det er automat, siden du ikke har prøvd å taue den i gang? Ikke at det hjelper om det ikke kommer bensin frem, mest sannsynlig, men mange ganger jeg har måttet "tvangsstarte" biler etter at de har stått over lengre tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads Kristian:

 

Dette er ikke k-jet..

Nei, er manuell men det er uaktuelt å taue en bil som har stått så lenge, bremser meg gåes over da det er skikkelig gravrust.

 

 

 

Anders:

Nå er det bra med regnvær her i dag men prøv å forstå seg på det den som kan. Skvetter jeg bensin inn i innsuget og kinner så starter den på den bensinmengden så gnisten må være der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads Kristian:

 

Dette er ikke k-jet..

Nei, er manuell men det er uaktuelt å taue en bil som har stått så lenge, bremser meg gåes over da det er skikkelig gravrust.

 

 

 

Anders:

Nå er det bra med regnvær her i dag men prøv å forstå seg på det den som kan. Skvetter jeg bensin inn i innsuget og kinner så starter den på den bensinmengden så gnisten må være der.

 

Da høres det veldig ut som at dysene ikke åpner som de skal.

 

Prøv det jeg sa med å legge en dyse løst og se om den åpner når du vrir på tenningsnøkkelen.

 

Evnt mål om det er kontakt mellom dyse og hjerne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

diodelampe? sjekke om dysene får strøm? :) ta av pluggen på ei dyse. så bruker du diodelampa og ser om det blunker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diodelampe er vel det samme som tenningslampe ??? iallefall kan du bruke biltema sin tenningslampe :)

 

Men jeg hadde heller sjekket rundt bensinpumpe/ rele og hallgiver.

Du kan sjekke om du har trykk i fuelrail ved å løsne en slamgenippel på fuelrail. Da skal det sprute litt

 

videre...

 

1. bensisnpumpa kan ha satt seg

2. med defekt hallgiver starter ikke bensinpumpe uansett

3. defekt bensinpumpe rele/ sikring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dan snakker om å koble fra et av dysestikkene, tre en lysdiode nedi også kinne, da skal dioden blinke ettersom den dysen blir aktivert. Skal sjekke det ut :)

 

 

Geir:

lest 1.posten? Bensinpumpe er ny og fungerer som juling når jeg tvangskjører pumpen, har også kryssbytta bensinpumperele med en lik bil som starter og går. Sikring er ok da pumpen går + jeg hadde tvangskjøring på bensinpumpen siste gangen jeg forsøkte å starte.

Bensin kommer sprutende ut av bensinfilteret når jeg kjører pumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag snakker om å koble fra et av dysestikkene, tre en lysdiode nedi også kinne, da skal dioden blinke ettersom den dysen blir aktivert. Skal sjekke det ut :)

 

 

Geir:

lest 1.posten? Bensinpumpe er ny og fungerer som juling når jeg tvangskjører pumpen, har også kryssbytta bensinpumperele med en lik bil som starter og går. Sikring er ok da pumpen går + jeg hadde tvangskjøring på bensinpumpen siste gangen jeg forsøkte å starte.

Bensin kommer sprutende ut av bensinfilteret når jeg kjører pumpen.

 

Heh... leste første post for noen dager siden ja, blandet vel kortene litt, men trodde bensin var problemet akkurat nå

 

Men med dyseproblemer, disse skal vel ha 12+ konstant, sjekk det samt jordingen til ecu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men, blien ville jo dratt etter om f.eks noen få dyser ikke funker. så jeg trur det må være noe med elnettet. evt havari av hjerne som Geir sier. går med +12v og jordes når de skal sprute.

 

om ingen funker, så er det nok på tide og få sjekka ledningene. er det god kontinuitet der og motstand innafor. så bør du få tak på en ny hjerne og prøve

 

btw. jeg heter Da_N_ .. ikke dag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, det har jeg også målt. det er +12v på ene siden av dyserekken.

 

Hjerne og rele i bilen som ikke starter er kryssbyttet med en bil som starter. Den andre bilen startet like fint på dette. Så rele og hjerne er utelukket som defekte.

 

Jeg er enig i at det er svært merkelig at 8 dyser har dødd, hadde bare noen vært døde så burde jeg vel fått noen host og hark i det minste.

For å sjekke kontinuitet så trenger jeg pinout, blir for dumt å pipe ut på måfå.

 

 

Problemet ser ut til å være bensinmangel, da den starter om jeg heller litt bensin i luftfilterboksen og spruter det inn i innsuget.

 

Blir å teste videre imorgen tenker jeg.

Egentlig hadde jeg tenkt å tvangskjøre bensinpumpen også manuelt tilføre jord for å se at hver av dysene spruter. Fuelrailen er skrudd løs så jeg kan løste rekkene opp av motoren.

 

 

 

Spørsmål:

Hva/hvilke sensorer avgjør om den skal få bensin og tenning? Regner med det ikke er noen G68-sensor som jeg er vant med på 2.2

Defekt hallgiver, du skriver at bensinpumpe ikke blir aktivert da, hva med tenning?

Når jeg tvangskjører bensinpumpen så har jeg tatt ut bensinpumpereleet og bruker en kabelstump imellom pinnene i relebrettet. Bypasser jeg bensinpumpesikringen da? Det må nesten være det vel ellers hadde jeg ikke fått spenning til bensinpumpen selv med lask?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har vel samme veivsensorer og hallsensor som 2.2 har? På samme sted også om jeg husker riktig. C4 motoren kan vel ikke være så langt unna V8'n? (Det var C4 ja?) ABH? ABD? ABC? 1-2-3.. Do-re-mi?

Jeg tror jeg har liggende begge veivsensorene jeg bytta på V8'n jeg hadde, så fant jeg jo ut at det ikke var de som var defekt, men lambdasonda :P Kan sikkert låne og prøve dem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bruker hallgiver ja for å vite at motor går rundt,

Men se på dyser først, har de stått i 10 år så kan de være stuck. Bare å ta ur en dyse å sette strøm på de så hører du og kjenner om det er liv i den. men tipper de er døde ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet 1 dyse og den sprutet bensin, var i forbindelse med sjekk av +12v på railen. Imorgen skal jeg teste alle med bensintrykk inn på railen.

 

Ok, kan vi utelukke defekt hallgiver da den starter såfort den får bensin av meg "manuelt"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis nei, noe gjør at den ikke får (nok) bensin.

Kan vel heller si at tenning er ok. Veivsensorene styrer(kontrollerer) vel tenning, og hallgiver styrer bensinpumpa, ja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tysken min er dessverre ganske rusten den og...men har du prøvd å måle om du har signal ut av hallgiveren? Mener du skal ha pulserende 5V på den lederen i midten, (den som går til pin 8 på hjerne) når du kjinner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vært borti dette på en audi V8 3,6liter...der var det veivfølerene ved svinghjulet som hadde ryki...prøv de fra en annen bil...passer om hverandre på 5syl,og v8 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om V8 og S4/V8 er like, men sjekk post #5 i DENNE tråden. Kan være du finner noe av nytte der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig, men vet du med sikkerhet at motoren gikk før den ble satt vekk, jeg mener, hvorfor er det ikke startet på 10 år, kan jo være en grunn :)

Sjekket kompresjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.