#1 Skrevet Mai 23, 2005 Kan dere anbefale en olje som jeg kan bruke i min 80 GTE. Det er Molbil 15-40 i bilen nå. På Møller sa de bare at de brukte Shell 5-40 på alle biler nå. Har lest her på forumet og skjønt at det er ikke noe serlig. Kom med forslag. Vet at det er noen GTE eiere her PS Har tenkt på Valvoline 15-50 ( også ja hvor kan jeg kjøpe den) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 23, 2005 Om du har hydrauliske løftere ville jeg ikke ha brukt Valvoline 15W-50 (erfaring). Mobil1 5W-50 er oljen du skal ha, evt. Valvoline racing 10W-40 eller Castrol TWS 10W-60. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 24, 2005 Hvem er det som forhandler Mobil i Norge ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 24, 2005 På VW/Audi-forhandleren her i byen (hvor de bruker Shell på service) så anbefaler de Castrol MaxLife (syntetisk) til tikkende motorer. Den olja hjalp på min bil, sammen med en liten motorrens før jeg tappet den gamle olja så ble det stille når motoren er varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 24, 2005 Hvilken viskositet bruker du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 24, 2005 Jeg bruker 15w50 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 24, 2005 Hvem er det som forhandler Mobil i Norge ? Blant annet Meca i Sandnes selger Mobil1. Drøye fem hundre for fire liter. Om motoren din har mekaniske løftere, er det nesten det samme hvilken olje du bruker, bare den har god smøreevne (og viskositet som passer temperaturen.) Har du hydrauliske løftere som ikke tikker, bruk gjerne QMI innvendig motorvask som Per snakker om, og fyll på Mobil1. Synes 15W-50 blir i tykkeste laget, i hvertfall når kulda kommer. Har du hydrauliske løftere som tikker, bruk QMI innvendig motorvask og skift deretter alle løfterene. Etterpå fyller du på med Mobil1. 5W50 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 24, 2005 Hei ! Har bestilt olje. Mobil 15-50 (15/50 anbefales av Audi i manualen). Det jeg også lurer på er disse kvalitets betegnelsene API og VW. I manualen som er fra '86 står det at oljen skal være merket API SF. Det har jeg ikke sett på noen av dagens oljer. Ser bare SL, SJ osv. Og jeg har sjekket. Har fløyet gjennom mange butikker de siste to dagene. Ble litt bekymret etter å ha lest her på forumet litt.... . Takk for alle tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 24, 2005 På en såpass gammel bil så behøver ikke oljen ha høyere krav enn VW's egen 500.00, noe alle moderne oljer tilfredsstiller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 24, 2005 På en såpass gammel bil så behøver ikke oljen ha høyere krav enn VW's egen 500.00, noe alle moderne oljer tilfredsstiller. You're the MAN. Takk. Skal legge ut bilder av bilen min en gang jeg får tid. Plus fortelle litt om min Coupe typ89, 20v som har motorhavari/reklamasjons sak, klisje deluxe. Vil bare si at det er godt å være med i kluben her. Mange folk jeg kjenner som kjører andre biler er ganske misunnelige på dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 24, 2005 Mange folk jeg kjenner som kjører andre biler er ganske misunnelige på dette. Du må få de til å konvertere og bli med i det gode lag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 24, 2005 Blant annet Meca i Sandnes selger Mobil1. Drøye fem hundre for fire liter. Om motoren din har mekaniske løftere, er det nesten det samme hvilken olje du bruker, bare den har god smøreevne (og viskositet som passer temperaturen.) Har du hydrauliske løftere som ikke tikker, bruk gjerne QMI innvendig motorvask som Per snakker om, og fyll på Mobil1. Synes 15W-50 blir i tykkeste laget, i hvertfall når kulda kommer. Har du hydrauliske løftere som tikker, bruk QMI innvendig motorvask og skift deretter alle løfterene. Etterpå fyller du på med Mobil1. 5W50 Hvor for man køpt QMI i STV. området? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 24, 2005 Du må få de til å konvertere og bli med i det gode lag Holder faktisk på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 24, 2005 Mange folk jeg kjenner som kjører andre biler er ganske misunnelige på dette. Misunnelige på de som kjører Audi og har et bra og ryddig forum (takk til moderatorene) der man kan treffe likesinnede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 24, 2005 Bare så det er nevnt, jeg brukte ikke QMI motorrens, jeg kjøpte et tilsvarende produkt laget av Comma og kjøpt hos BilXtra. Det gjorde jobben sin det også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 24, 2005 Bare så det er nevnt, jeg brukte ikke QMI motorrens, jeg kjøpte et tilsvarende produkt laget av Comma og kjøpt hos BilXtra. Det gjorde jobben sin det også. Det var godt å høre har en BilXtra butikk her i byen. Vet du noe om de olje filterene de selger "Purolator" hetter de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 24, 2005 Hvor for man køpt QMI i STV. området? F.eks. Meca i Sandnes selger QMI Litt om tester: http://www.qmi.no/ventiltest.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 24, 2005 Jeg anbefaler bare originale VAG filtere, koster rundt 50-60 kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 24, 2005 Det var godt å høre har en BilXtra butikk her i byen. Vet du noe om de olje filterene de selger "Purolator" hetter de. Ikke kjøp oljefilter fra Purolator, Fram, Mahle osv. ! Kjøp originalt filter hos forhandler, type Bosch. Når filtre av de andre merkene går tett, slipper de ikke i gjennom olje i det hele. De har med andre ord ikke bypassventil, noe Bosch har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 24, 2005 F.eks. Meca i Sandnes selger QMI Litt om tester: http://www.qmi.no/ventiltest.htm Dette var ganske imponerende test. Har du brukt det tilsetnings stoffet som skal fylles etter rensen ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 24, 2005 Dette var ganske imponerende test. Har du brukt det tilsetnings stoffet som skal fylles etter rensen ? Nei, ser ikke behovet for det. Bruker heller bra olje Meca i Sandnes: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 24, 2005 Ikke kjøp oljefilter fra Purolator, Fram, Mahle osv. !Kjøp originalt filter hos forhandler, type Bosch. Når filtre av de andre merkene går tett, slipper de ikke i gjennom olje i det hele. De har med andre ord ikke bypassventil, noe Bosch har. Nå er både Mahle, Mann+Hummel og Bosch leverandører til VAG og samtlige har bypass når filteret går tett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 1, 2005 Lurer på om Castrol TWS 10 60 kan være overkill for bilen min. Er det noen bakdeler ved en racing olje. Antar jo at i bilsporten bruker en mer " Racing" Olje en det som selges i butikker. Kjører jo ikke bilen min knall hardt. Det er bare av og til at jeg drar den opp til ca 6000rpm men heller det ikke så ofte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 1, 2005 Lager jeg kanskje bare storm i te glass? eller... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 1, 2005 Lurer på om Castrol TWS 10 60 kan være overkill for bilen min. Er det noen bakdeler ved en racing olje. Antar jo at i bilsporten bruker en mer " Racing" Olje en det som selges i butikker.Kjører jo ikke bilen min knall hardt. Det er bare av og til at jeg drar den opp til ca 6000rpm men heller det ikke så ofte. Anbefaler ikke "racing" olje til en normal motor (til normal bruk). "Racing" olje er dyrt, inneholder mindre "rengjøringsmiddel" enn vanlige oljer og må byttes ofte. Bruk heller en vanlig 5W-40 olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...