Anbefalte innlegg

Da blir det Mobil 1 5-50 som Mr. Hermann anbefaller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Må bare si at Mobil 1 fungerte svært dårlig på min bil. Gikk over til Castrol GTX Magnatec 5/40. Nå er motoren tilfreds.... . Mindre bråk og oppnår arbeids temp raskere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært på Castrol sine nettsider og funnet ut at de anbefaler RS 0/40 oljen. Til samtlige biler merker Bmw,Audi,VW,Ferrari honda osv. Har noen prøvd den??? Bruker nå GTX 5-40. Den er ok. Den beste så langt. Synes bare at den er litt for tynn for GTE'n. Det blir litt mye lyd fra mottoren etter 30 min køkjøring og en temp over 90. Er ikke 0-40 olje tynnere en 5-40 ? Har du prøvd RS 0-40 så si hva du synes.

 

 

 

TAKK!

 

Sigvards

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 0W-40 olje er like tykk som en 5W-40 olje når olja er varm. (tror det måles ved 100 C), fordi det er tallet etter (-) som indikerer viskositeten når olja er varm. Tallet før (-) indikerer viskositeten når olja er kald.

 

Jeg kjører også på Castrol GTX Magnatec. Virker som motoren går litt "roligere" med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Ole-Håkon sier har en SAE 0W-40 olje lik viskositet med en SAE 5W-40 olje ved driftstemperatur 100C

Mer korrekt kan man si at olje med SAE 40 viskositetsgrad skal ha en viskositet i cSt fom. 12,5 til 16,3 ved 100C.

En 0W-XX olje vil bli mindre tykk når oljen er kald og gi bedre beskyttelse mot slitasje ved kaldstart.

Her er SAE's viskositetstabell:

http://www.infineum.com/information/viscosity.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres helt riktig ut ja men som sagt så blir RS oljen nevt som best på Castrol sine sider. Har tenkt å prøve den siden den er anbefalt på på de fleste biler. Så en gang til har noen prøvd RS 0 40 olje til Castrol? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har prøvd den, men jeg har mekaniske løftere. JEG har fått anbefalt å bruke 20w50 olje. Det sies at 0w40 blir for tynn på så gamle motorer. Men jeg merket ikke noe bakdeler ved olja, unntatt at den er veldig tynn når den er kald. Så er bare å prøve det, finner ikke ut hva som passer hvis man ikke prøver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken 20/50 olje er det du bruker. Føler det er vanskelig å få tak i så "tykk olje" av kvalitet. Det er bare mineral oljer som har 15-50 /20-50..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en gang til har noen prøvd RS 0 40 olje til Castrol? :)

Ja, har testet RS 0W-40 tidligere og nå bruker jeg siste rest av min Castrol SLX Longtec 0W-30 på 2,2 turboen. Tidligere har jeg brukt Shell Helix Ultra 5W-40, Statoil lazerway 5W-40 (fra Felleskjøpet selvfølgelig), Mobil1 0W-40, Mobil1 5W-40, Mobil Delvac 5W-40 og Castrol RS 0W-40.

Alle oljene er syntetisk (kan diskuteres om Shell, Castrol og Statoil er "full" syntetisk) og har fungert meget bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEG har fått anbefalt å bruke 20w50 olje. Det sies at 0w40 blir for tynn på så gamle motorer.

En 0W-40 blir ikke tynnere enn andre xW-40 oljer ved drifstemperatur 100C.

Jeg ville ikke anbefale en 20W-XX olje for bruk under norske vinterforhold.

En 5W-50 vil være mye bedre. 5W-50 er like tykk/tynn som 20W-50 ved 100C og ved kaldstart vil den være mye mer lettflytende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble anbefalt denne av en motor-tuner da jeg trimmet min GTE:

 

http://www.pennzoil.com.au/?method=productsforyour.viewproductdetails&Collection=5B676ACF-8C73-30E6-D938856A2BB54C06&product=5B676B1E-8C73-30E6-DBEC7179F52ABB3E

 

Var visstnok en mineralolje som ville holde trykket mye bedre enn slik syntetisk driit.

 

Fungerte hêlt topp både sommer og vinter den hos meg. Brukte motorvarmer ved kaldt vær da.

 

Billig også...mener den lå på under 300,- for 5 liter..

 

Sjekk http://www.bullenger.no for Pennzoil`s oljer.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk kjøpt Castrol mineral olje. Har en følelse at det vil funke. Mange bra tips her. :) Det blir nok Pennzoil neste gang til sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble anbefalt denne av en motor-tuner da jeg trimmet min GTE:

 

http://www.pennzoil.com.au/?method=productsforyour.viewproductdetails&Collection=5B676ACF-8C73-30E6-D938856A2BB54C06&product=5B676B1E-8C73-30E6-DBEC7179F52ABB3E

 

Var visstnok en mineralolje som ville holde trykket mye bedre enn slik syntetisk driit.

 

Fungerte hêlt topp både sommer og vinter den hos meg. Brukte motorvarmer ved kaldt vær da.

 

Billig også...mener den lå på under 300,- for 5 liter..

 

Sjekk http://www.bullenger.no for Pennzoil`s oljer.

 

Mvh

 

Tror nesten det er litt individuelt dette jeg.

Jeg brukte en "veldig bra" visstnok Pennzoilolje etter overhaling/trimming av min GTE Quattro. Denne oljen ble sterkt anbefalt av de som gjorde jobben. Men oljen rant rett igjennom :-(

Prøvde da med den oljen bilen brukte fra den var ny og det ble rimelig perfekt under alle forhold, hadde bare litt forbruk etter en dag på bane. Tror oljen het texaco havoline 10/40 delsynt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nesten det er litt individuelt dette jeg.

Jeg brukte en "veldig bra" visstnok Pennzoilolje etter overhaling/trimming av min GTE Quattro. Denne oljen ble sterkt anbefalt av de som gjorde jobben. Men oljen rant rett igjennom :-(

Prøvde da med den oljen bilen brukte fra den var ny og det ble rimelig perfekt under alle forhold, hadde bare litt forbruk etter en dag på bane. Tror oljen het texaco havoline 10/40 delsynt.

 

Hmm, ja er nok litt individuellt dette. Spørs vel hva som er gjort med motoren og hvilken tilstand den er i ellers.

Høres uansett pussig ut med en olje som "renner rett gjennom"..

 

Pennzoil`n fungerte fint på min og det er det sikkert mange andre oljer som gjør også..: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne tråden igjen siden det er tid for oljeskift igjen. Denne tråden har blitt en komplett oljeskift historikk for GTE'n: smil :

 

Må si at Jon-Christer har rett i det at mineral olje fungerer bedre på min type bil. Jeg tror at mineral olje er generelt bedre for biler av den alderen og motorstørelsen.

 

Har brukt en relativt billig Castrol 15-40 Protection olje. Og det har hjulpet på ventil tikkingen og oljetrykks problemer jeg har hatt (olje lampe lyser og bråker: bråk : ) Tikkingen er nesten vekke også etter at bilen har stått noen dager og olje lampe har ikke lyst på ei god stund.

 

Problemet nå er at jeg kunne tenkt meg en litt tykkere olje type 15-50 eller 20-50. nå til sommeren men finner ikke så mange å velge i mellom. Forslag ønskes.... . Har så langt 2 alternativ Pennzoil GT20-50 og Comma Sonic (20-50) er ikke sikker på kvaliteten på Comma...: klø :

 

Klarer ikke å finne Pennzoil forhandler i Stavanger området finnes det ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.