#1 Skrevet September 18, 2013 Jeg har en gammel Audi 100 10v TQ Avant som jeg syntes bruker litt mye bensin. Forbruket ligger ligger på 1 l/m ved langkjøring, selv om jeg enkelte ganger kan presse den såvidt under literen ved veeldig pen kjøring. På blandet kjøring ligger den på 1,3-1,5 liter, og da kjører jeg i grunn veldig pent også. Motoren er en Mc1 motor med Mc2 motorstyring (første motoren røk på vannlåsing) men problemet var det samme før motoren ble byttet. Men jeg vet ikke om dette er et unormalt høyt forbruk? Mener å ha hørt at dem går på 0,7-0,8 på langkjøring når alt fungerer som det skal? Dette er jo en "studentbil", så blir ikke de helt store påkostningene, men det hadde vært fint å kunne få den litt med på forbruket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 19, 2013 Uten å høres ut som en pessimist så er k-jet et uhyre sært system som man egentlig ikke bør røre om det fungerer. Begynner det å tulle kan du fort bli lost og det er få igjen som kjenner systemet lengre. Men for så svare deg, det kan hende du har har litt å hente på CO-justeringskruen, ellers er bensinfilter, plugger og luftfilter hjulpet for meg. Ihvertfall i første omgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 20, 2013 Prøv å bytte oxygensensoren om ikke den er ny. Jeg regner med at du har blinket ut feilkoder for å sjekke at ecuen har alle sensorene den trenger. Så sjekker man om temperatursensorene på siden av toppen, helt foran ved siden av servopumpa og i vannhuset ut av motor at de er iorden. sjmautotechnik.com står det du trenger å vite om dette. Og som Chris William nevner, co-skruen må kun justeres om du vet hva du driver med, dvs nødvendig måleutstyr må du ha. Vrir du for mye her, så kan du slite med å få start igjen. Samt, man må justere riktig, og aldri gi gass med verktøyet stående i. Det er et utall med poster om k-jet her også, en må bare finne dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 20, 2013 Stemmer, var usikker på om kjet hadde lambda ellers hadde jeg nevnt den også. En dårlig/defekt lambda kan gi opptil 30% høyere bensinforbruk, det er ganske mye! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 20, 2013 Stemmer, var usikker på om kjet hadde lambda ellers hadde jeg nevnt den også.En dårlig/defekt lambda kan gi opptil 30% høyere bensinforbruk, det er ganske mye! Det er endel med K-jet som har lambda, men da kalles de ofte for KE-jet pga de har elektronisk finjustering av blandingsforholdet, og elektronisk justering av tenningstidspunktet. Av 10V-femmerne er det kort fortalt MB, MC, 1B, 2B, NF, NG og AAR som har lambda, samt også diverse USA-motorer som ikke er fullt så vanlige her på berget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 20, 2013 Jeg har min kunnskap kun ifra min 10vt som var KG, denne mener jeg ikke hadde lambda. Terje har vært borti både MC, 1B og 2B 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 20, 2013 1B/2B og MB har ikke lambda. 2.1 literene har jeg ikke oversikt over, men KG har nok ikke, da denne ikke har KE jet, men K som Per nevner Så har man jo KE revisjoner 1-2-3 og KA jetronic Husker ikke helt forskjellene på alt dette lenger. MC1 og 2 har iallefall lambda 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 22, 2013 Nei, har ikke blinket ut feilkoder. Hva er prosedyren på det? Kunne det før, men det gikk i glemmeboka ..... Men hva var bensinforbruket på en slik bil når den var ny og i orden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 23, 2013 Min egen 2.2 turbo (1B) går på 0.6-0.7 på blandet kjøring og middels bruk av pedal! Men nå har jeg brukt 3 år på å finjustere k-jetronicen min. Gått igjennom hele rekka med å justere bensintrykk så de er riktig. Nye dyser som er balansert osv, alt til spec. Men 0.7 - 0.9 bør vel være oppnåelig på blandet kjøring på en slik når alt er i orden? Ved mye bruk av pedal så er det ikke vanskelig å få dem til å drikke bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 24, 2013 http://www.auto-hidden.net/en/?f=showCar&car_id=4115 Det er veldig imponerende med tanke på at laveste oppgitte forbruk fra fabrikk er 0,89 l/m Spørs om det er veldig kostnadseffektivt å begynne med feilsøking på dette? KE-Jetronic kan jo være et lite helvete når det ikke fungerer 100%. Har tidligere vært med på å feilsøke på KE-Jet, og det var både billigere og enklere å bygge hiddensprut. Nye dyser + en O2 sensor, så er vi vel snart på verdien av bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 24, 2013 Kostnadseffektivt å feilsøke på k-jet? Nei, ikke om du ikke kan det, og må lære det, jeg har brukt MANGE timer for å si det mildt. Men resultatet ble grisebra. Den andre faktoren er jo hvilken oktan og bensinkvalitet bilen ble målt med en gang i tiden da. Riktignok hadde de vel 98oktan da også, så er vel kanskje det som ble målt med? Men er interressen der og man ser på det som hobby, og har tenkt til å ha bilen en god stund, så er det lønnsomt å få ned forbruket og få fintunet k-jet'n til din motor. Nye dyser satt meg tilbake litt over 2000, 02 sensor har jo ikke min bil, så den er et helvete å justere om man ikke vet hvordan det gjøres og har det riktige utstyret. MC1/2 er noe lettere å justere, for der kan man gå etter lambdaverdier. Kan være en ide og sjekke opp oldschool tuning instrumenter, det passer jo ganske fint til oldschool innsprøytning Vekting/balansering av dystene er jo også viktig, så en vet at alle sylinderene får lik mengde suppe. Men det er en risky jobb, sørg for å ha fler mengdefordelere tilgjengelig. Juster for mye på en, og alt er ødelagt. Langtekkelig grisete drittjobb, men verdt det! Nye dyser er vel det som gav mest på gangen på motoren, den ble veldig javn og fin, ikke noe nøling ved gasspådrag, ikke noe rotete tomgang, ikke noe hikke og nyse ved delgass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 24, 2013 Det er nevnt over her, men hva er tilstand på plugger, pluggkabler, fordeler og rotor? Jeg hadde en gammel BMW engang som gikk fra 1.3 på mila til 0.9 bare ved å bytte dette (det var veeeeldig lenge siden noen hadde bytta det når jeg kjøpte den) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...