#1 Skrevet September 19, 2013 Hadde bilen min (Audi 80 2.3E Cabriolet) inne på verksted her en tid tilbake, for å fikse litt småting. Når jeg fikk bilen tilbake reagerte jeg øyeblikkelig på at kupèviften ikke virket. Jeg gikk straks inn igjen på verkstedet og fortalte om situasjonen, og tenkte at det kanskje bare var en sikring som var røket. De skiftet sikringen, men ingenting skjedde. Han sa at kupèviften trolig var gåen, og at jeg sannsynligvis måtte kjøpe ny. Jeg mente det var deres feil, da den fungerte når jeg leverte bilen på verksted, men de nektet for det og hadde ikke tid til å snakke mer med meg. Litt info: Når jeg kjører bilen, kommer det litt varm luft ut gjennom åpningene, jo raskere jeg kjører, jo mer luft kommer det. Men det er ikke noe kraft på luften som kommer ut. Er det da kupèviften som er ødelagt? Noen som vet hvor jeg kan få tak i en vifte som passer bilen min, for en billig penge? Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 19, 2013 Vil nå legge til at jeg fant delen "Varmeapparatvifte motor" på Møre Bruktbildeler AS, forhørte meg med Møller Bil om delen (som kom fra en Sedan) også ville passe til min Cabriolet. Det fikk jeg beskjed om at den gjorde. Så nå er delen bestilt, og på vei i posten. Tar likevel gjerne imot svar på om det faktisk er motoren som er gåen, eller om det er noe annet. Møller skulle ha 4000 kr for sin del, mens jeg fikk min del for 500+moms. Så jeg mener det er verdt et forsøk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 19, 2013 har du hatt motoren ute og sjekket om den går rundt?? har du formotstand på motoren?? sikkert den som er gåen. koster nokre 100 lapper hos møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 19, 2013 Det har jeg ikke, men takk for tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 26, 2013 har du hatt motoren ute og sjekket om den går rundt?? har du formotstand på motoren?? sikkert den som er gåen. koster nokre 100 lapper hos møller. Nå har jeg hatt ute den gamle motoren, og den går visst. Er det da formotstand eller bryteren som må skiftes? Noen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 26, 2013 Går ut fra at du ikke har automatisk, men har de tre dreiebryterne: Går motoren på høyeste hakket? Isåfall kan det være formotstanden. Den sitter rett over viftehjulet, sikkert mulig å få ut der eller kan kanskje måles på plass. Tipper det er fire pinner på den som det skal være motstand mellom. Om motoren ikke går i det hele tatt, vil jeg kanskje tippe på at en kabel ikke står riktig i, hva var det for 'småting' du fikk fikset? Hadde de ute radioen er jo den 'rett over' pluggene til varmeapparatet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2013 Går ut fra at du ikke har automatisk, men har de tre dreiebryterne:Går motoren på høyeste hakket? Isåfall kan det være formotstanden. Den sitter rett over viftehjulet, sikkert mulig å få ut der eller kan kanskje måles på plass. Tipper det er fire pinner på den som det skal være motstand mellom. Om motoren ikke går i det hele tatt, vil jeg kanskje tippe på at en kabel ikke står riktig i, hva var det for 'småting' du fikk fikset? Hadde de ute radioen er jo den 'rett over' pluggene til varmeapparatet. Hmm, interessant! Motoren går ikke på noen av hakkene (3 dreiebrytere ja). Men det kommer varm luft ut gjennom luftåpningene, spesielt ved høy hastighet. Kanskje det rett og slett er ledningen inn til bryteren under CD-spilleren som er hoppet av?! Skal se om jeg klarer å komme til, og gi oppdatering. Takk for lurt tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 27, 2013 Ja, luft vil alltid komme inn, med mindre retningsvelgeren står i '0'. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 27, 2013 En gang eg dreiv og rotet i ledningsnette på en Audi 80, hadde eg på etterlannetvis klart og få den kontakten av.. Du klarer og komme til den om du skrur ned sparkepannelet på førersiden, under dash (4 skruer) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 29, 2013 En gang eg dreiv og rotet i ledningsnette på en Audi 80, hadde eg på etterlannetvis klart og få den kontakten av.. Du klarer og komme til den om du skrur ned sparkepannelet på førersiden, under dash (4 skruer) Godt tips, tok ut CD-spilleren her en dag, kom til via hanskerommet med en hånd, og fikk kjent på ledningen som står i på baksiden av dreiebryteren. Den virket veldig stram, og hadde retning mot under rattet. Har faktisk vært inni der og rotet en gang når jeg skulle trekke strømkabel til stereoen. Så dette kan faktisk være et løsende tips! Skal løsne i morgen og få sjekket! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 30, 2013 Først og fremst vil jeg bare beklage til alle som brukte tid på å tenke ut hva problemet kunne være. Etter å ha sjekket alle ledninger mellom viften og bryteren, bestemte jeg meg for moro skyld bare for å sjekke i sikringsboksen om sikringen var i orden. Til min store forbauselse/frustrasjon/lettelse, MANGLET faktisk sikringen. Det er helt utrolig at et seriøst bilverksted sjekker en sikring, sier de har skiftet den, for at jeg så finner ut i ettertid at sikringen ikke er tilstede. Jaja, drar ikke tilbake der i hvert fall! Nå er viften på stell, og alt er bare velstand. Går en fin tid med fuktighet/kulde i møte, med duggfrie ruter. Varmeanlegget i disse bilene er for dere som ikke visste det, EKSTREMT bra (når det virker, vel å merke). Problemet er løst, tråden kan stenges om ønskelig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 30, 2013 Jeg mente det var deres feil, da den fungerte når jeg leverte bilen på verksted, men de nektet for det og hadde ikke tid til å snakke mer med meg. Jeg tillater meg selv å kommentere på noe. Om bilen har vært på verksted så er det ikke automatisk slik at verkstedet har ansvar for hva som helst som kan gå i stykker når bilen er i deres varetekt. Om de har utført arbeide på viftemotoren så kan det nok være en mulighet, men om de har skiftet bremsene så kan ikke verkstedet klandres for at viftemotoren plutselig har sluttet å fungere. Du har en 20 år gammel bil, ting skjer og shit happens. Ikke ta dette personlig, det er bare en generell kommentar. Jeg vet ikke hva de har gjort på akkurat din bil, men jeg har sett denne typen kommentar mange ganger tidligere. Noen nevnte formotstanden til viften. Hvis denne ryker, så er det et typisk symptom at viften bare fungerer på høyeste hastigheten. Dette er fordi strømmen fra bryteren til motoren ikke går via en motstand på høyeste trinnet, mens det altså er motstander som regulerer lavere hastigheter. Og til slutt, tråder stenges ikke bare fordi problemet er løst. Slikt gjør man ikke på dette forumet. Ingen andre forumer heller, tipper jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 30, 2013 Jeg fikk en skikkelig overraskelse når jeg fant ut at cabben ('96) faktisk hadde pollenfilter, dærsken for en orkan det ble med nytt! Ikke sikkert alle modeller har det, forresten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 1, 2013 Jeg tillater meg selv å kommentere på noe. Om bilen har vært på verksted så er det ikke automatisk slik at verkstedet har ansvar for hva som helst som kan gå i stykker når bilen er i deres varetekt. Og til slutt, tråder stenges ikke bare fordi problemet er løst. Slikt gjør man ikke på dette forumet. Ingen andre forumer heller, tipper jeg. Jeg vil bare til slutt si meg enig med deg der, jeg følte meg bare svært dårlig behandlet når jeg nettopp hadde betalt dem 10 000 kr, for så å komme tilbake etter 5 minutter og forklare situasjonen. De var ikke interessert i å snakke med meg engang. Sånn behandler ikke seriøse bilverksteder sine kunder. Angående trådstenging og slikt, så var det bare noe jeg så en annen plass på dette forumet. Jeg er ny her, og vet ikke hvordan dere håndterer det. Uansett fint om det går an å endre til "Løst", så kan andre muligens finne hjelp og svar på sine spørsmål i tråden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 2, 2013 Sånn behandler ikke seriøse bilverksteder sine kunder. Akkurat det er jeg helt enig i! Uansett fint om det går an å endre til "Løst", så kan andre muligens finne hjelp og svar på sine spørsmål i tråden Dette ordner du selv om du velger "rediger innlegg" i den første posten din i denne tråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 2, 2013 Sånn behandler ikke seriøse bilverksteder sine kunder. Akkurat det er jeg helt enig i! Uansett fint om det går an å endre til "Løst", så kan andre muligens finne hjelp og svar på sine spørsmål i tråden Dette ordner du selv om du velger "rediger innlegg" i den første posten din i denne tråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...