Anbefalte innlegg

Heiisann!

 

Har en Golf 2 1.8 1991 mod jeg skal bygge om.

Skal sette en 1.8T 20V fra Passat 3B i Golfen min.

Og trenger rett og slett litt veiledning :)

Som evt hva må jeg bytte ut? Hørte at girkassa måtte byttes? Og må jeg handle nye motor fester?

 

Om du har bygget om sånn som jeg skal gjøre hadde det vært kjekt med litt info om hva du måtte bytte og hva du plagdes med :)

 

 

1236537_10201680753557999_1298286573_n.jpg

1016731_10201317873886234_1152422198_n.jpg

 

Mvh. Anders Julian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, for i Passat og A4 står jo motoren på langs, så girkassa derfra passer ikke.

Tror det blir noe tull med bunnpanne også, samt turbo og manifold og innsug. Det aller letteste for deg hadde vært å hente motoren fra en golf, a3 eller tt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, er som det blir sagt litt for mye store forskjeller mellom tverrstilt og langstilt motor her.

 

går du for motor fra allerede tverrstilt, så er det nesten plug'n'play. men fra langstilt så er det alt som nevnt, ink motorfester og myye anna smått man ikke tenker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går du for motor fra allerede tverrstilt, så er det nesten plug'n'play. men fra langstilt så er det alt som nevnt, ink motorfester og myye anna smått man ikke tenker på.

 

Motorfester må flyttes over fra den gamle motoren uansett, Golf 4 og A3 har motorfester i vangen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer det. jeg som tenkte oppned igjen her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Da må jeg vel lete etter annen motor da :(

 

Tror faktisk jeg går for Vr6. Siden den bare er plug & play hvis man har donor bilen stående.

Noen som vet om Vr6 er en plage motor? Har en kompis som var mye plaget med sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville gått for 1.8T jeg. da det faktisk er mulig og få godkjent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men har absolutt null peiling på hvordan jeg skal få den opp å gå. Hvor jeg skal finne motor som er så å si plug & play. Virker som jeg må handle mye deler også..

 

Er hvertfall sånn og forstå på linken som Ronny Sunde sendte. http://www.qpeng.com/other/home/conversion_guide.html

 

Har allerede fått tak i 1.8T fra Passat 3B, og den bilen står en kilometer unna huset mitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finnes noen guider på nett som gir deg info om hvordan du skal kunne bruke original motorstyring (noe som er et krav ved godkjenning) etc. slik qpeng ECU (Datasprut) er ikke noe som er lettvint godkjent.

 

mye avhenger også på årsmod på bil. katalysatorkravet fra 89- setter en stopper for mye moro med bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bygd om en Golf med litt forskjellige motorer. Først fra org 1P med 98hk til PG (g60 med turbo), for å så bytte til AGU (1.8T i fra A3).

 

Ganske så mye mere krevende med ledningsnettet å få en 1.8T til å virke uten "Immo defeat", men om du kan få tak i en komplett delebil som Oktavia, Leon, A3 eller Golf GTI. Samt at du kan få fjernet startsperra i motorstyringa ved hjelp en tuner eller noe slikt burde det ikke være så vanskelig.

 

Men noen AEB motor hadde jeg ikke satt inn.

 

Den enkleste motoren er AGU, da den har gasswire. Alle de nyere, samt S3 og TT225 har elektrisk gassoverføring.

 

Om du ikke har G60 fra før, bør du/ må du også bytte girkasse. Da svinghjulet og clutchen (som passer på kassa) er i minste laget på 020 kassa som sitter i bilen din i dag. I tillegg til at kassa er i svakeste laget.

 

Nyere girkasse f. eks 02A eller 02J som passer bra på 1.8t krever bruk av hydraulisk clutch. (Levert i Golf G60) Så du må ha nytt pedalstell, festebrakett til bremsepumpa. Master og slavesylinder mm.

 

Vet du ikke hva du trenger eller noe om hvordan du skal gjøre dette, er min anbefaling. Komplett Passat eller Golf 3 med 150 Hk 16v motor (tror koden er ABF)

Da har du alle delene du trenger for en holdbar 150HK bil. Som du eventuellt senere kan konvertere til turbo, men da ryker mulighetene for godkjenning.

 

Skal du ha godkjent turbobil er nok AGU veien å gå. Men vurderer du videre trim av denne og tenker i 300 - 500Hk klassen så får du ikke dette godkjent heller.

 

Lykke til. Mye jobb er det uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke å bygge om til hydraulisk clutch. Seat Ibiza Cupra har 02A uten hydraulisk clutch

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for all info:) dette prosjektet blir nok lagt på is en stund grunnet litt for lite tid..

Kan hende jeg går for vr6 i stedet, mye mindre jobb og like gøy og ulovlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.