#1 Skrevet September 21, 2013 På min 1995 A6 2,8Q har jeg noe som skurrer: Kjøpte bilen i vår, og har merket at den nykker litt på lavt turtall/middels gass. I tillegg nykker det litt, om jeg f.eks ligger i en nedoverbakke (særlig om turtall er over 2200) Jeg lurer på om det kan være gass-spjeld, har denne motoren elektronisk spjeld? Motoren stanser om jeg drar av LMM. Ved fullgass går bilen som ei klokke, drar jevnt. -Synes kanskje den går litt dårlig når jeg sammenligner med andre 2,8 jeg har kjørt, men dette er jeg usikker på. Her om dagen stoppet motoren plutselig da bilen sto på tomgang. -Etter dette, måtte jeg gi gass når koblinga var inne, ellers døde den ut. Ellers gikk den som normalt. Neste dag var alt som normalt (men fortsatt nykkinga som jeg forklarte innledende.) Hva kan dette være? Sporadisk feil på LMM? Tomgangsregulator/gass-spjeld? Pluggledninger/plugger? Bensinfilter? Lambda? Jeg prøvde å få tatt diagnose idag, men mekanikerene hadde ikke tid. Tett veivhusventilasjon ble nevnt, dette skulle visst være vanlig på 2,8 Takker for tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 21, 2013 Begge mine c4 2.6 manuel (95 og 97), hadde ujevnt turtall på tomgang, og jaging på gassen ved lavt pådrag. Begge gangene , har årsaken vært Lite strøm på batteri/nær defekt batteri. Har ikke hatt noen annnen form for fusking på disse to 12v v6 maskinene på tilsammen 600'km, kun bytte av plugger og regelmessig pr. 150' km ( som ble det lengste intervallet ,hvor reima utvidet seg for mye, og desverre tok toppen i våres), og olje, olje/luft/pollen-fileter. Ang. Skyv skal vel være bra skyv i 2.8 12 , men vesentlig kvikkere med 2.8. Jeg merker en del forskjell på 2.6 man 2wd, vs 4wd. 2wd er en del kjapper, men begge kommer godt fra ca 3300., ligger du under 2700, skjer det lite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 22, 2013 takk for input, Jan Helge. Bilen har fungert helt fint siden den dagen, men nå ikveld merket jeg at nåla "dippet" når jeg trykte inn koblinga mot et kryss. Minner meg om det typiske scenarioet som jeg hadde påS6 aan med dumpventil. Er usikker på om den nykkete gangen har sammenheng med dette. Men virker som det noen ganger er mer nykking enn andre. En diagnose hadde vel strengt tatt vært rette steget å ta her. plugger regner jeg med var skiftet p åstorservice i fjor, men det har jeg ikke sjekket ut. Pluggledninger er nok fra 95, men det skal vel ikke nødvendigvis være et problem. Er ingen sylindre som kutter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 26, 2013 Noen som har noen tips i saken? Irriterende med sporadisk krøll... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 1, 2013 Dro ut pluggen til LMM, og bilen stanset. Da jeg starta opp igjen, fungerte alt flott. Ingen nykking, stanser ikke. Så da er vel den løst, skule jeg tro. Hvor usunt er det for motoren å brukes uten LMM tilkoblet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 1, 2013 ..så stoppet den igjen i neste kryss.. Tok ut LMM og renset med CRC luftmassemåler-spray og satte i sammen. Er slutt på nykking, men en gang i blandt stopper den når clutchen er inne. Ved rusing på tomgang, "dypper" turtelleren en god bit under e, noen ganger nærmest 0, før den stabiliserer seg. Hva tror dere? Kan det være noe falskluft/vakumproblem? Hvordan går man frem for å rengjøre veivhusventilasjon? Batteriet er jeg ganske sikker på er OK, lader fint, og motoren er lettstartet. ps. Luftmassemåler er produsert av Hitachi, regner med det vil si at den har vært byttet utenom Møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...