#1 Skrevet September 21, 2013 Er på utkikk etter Touran med grønne skilter som arbeidsbil, og synes at denne bør ha DSG. Har prøvd 2 stk i dag, en 2006 og en 2008, begge 1,9tdi 105 med DSG, hvorav den siste har byttet kasse på rundt 160´km. Den første har gått 210, og har ikke byttet kasse. Er det bare å regne med at disse ryker før eller siden? Dårlig butikk å handle en slik som har gått 210k uten kassebytte? Og en annen ting, er disse 105-motorene like solide som 130-hesteren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 21, 2013 Er vel ikke kassebytte disse DSG kassene er kjent for. Er vel svinghjulet som er en svakhet på de. Man får Touran som 1,9 105 hk eller 2,0 140 hk. Jeg ville valgt den siste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 21, 2013 er svinghjul svakhet på 1,9 også? Klart 2,0 er mer fristende, men trodde 1,9´en var noe mer stabil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 22, 2013 105 TDI som motor har jeg hørt lite problemer om. Svinghjulsproblemer er det en del av, både på manuell og DSG. Når de gjelder DSG, så har det vært en del problemer med Mechatronic'en, altså den elektrohydrauliskmekaniske (!) skiftemekanismen (i motsetning til selve tannhjulsdrev-delen av kassa). Dyrt uansett, og ofte garantisak (det var det for meg). Svinghjul og Mechatronic mener jeg er gjengangere både på TDI 105 og 140. Kassa (DQ250) er jo den samme (6-trinns våtkløtsj), 1.6 TDI-105 som kom etter hvert har en enklere kasse (DQ200 tørrclutch). Masse tråder om dette...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 22, 2013 Ok, takk for info! En av de jeg sikter på er denne; http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43757251 Ser ut som den har byttet både mechatronic og selve kassa. Svinghjul vet jeg ikke noe om. Er vel mer hypp på 2,0TDI, men har fått for meg at det er en trøblete motor!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 29, 2013 Man får også selvfølgelig Touran som 2.0 170 hk. Denne ville jeg valgt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...