Skifte øvre bunnpannepakning 2,5 TDI AKE 2001 modell

Anbefalte innlegg

Jeg har oljelekkasje i øvre ebunnpanne på min Audi A8, 2,5 TDI AKE Quattro 2001 modell, og lurer på om noen har eller vet hvor jeg kan finne en veiledning for hvordan jeg skal få skiftet pakningen her, og jeg skulle også hatt innspill på hvor jeg kan eller bør kjøpe nødvendige deler til en overkommelig pris.

 

På forhånd takk.

 

mvh einar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel helst ned med hele traversen for å komme til. Så det er ikke deler som koster, men jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter motor i bil har man ulempene med at travers må ned og man må jobbe opp-ned med arbeid som ikke umiddelbart sier seg selv hvis man ikke har skrud på dette før.

Når nedre bunnpanne er fjernet kommer man til et kjede som driver oljepumpe og balanseaksel, og er strammet med et strammehjul. De tre sistnevnte enhetene må av før man kommer til og kan løsne en haug med skruer som holder den øvre ramma/panna.

Når all gammel pakningsmasse er fjernet og ny av passende kvalitet er montert monteres delene i motsatt rekkefølge. Hvis man ikke har god kontroll på hvilke bolter som satt hvor så kan man få et lite puslespill pga ulike lengder.

Merk at balanseakselen må times opp mot veiva, så man må også ha låseverktøyet til veiv. På balanseakselen kan man benytte et bor i passe tykkelse.

 

Jeg har demontert flere slike motorer og også pakket om øvre bunnpanne, men ville ikke gjort det fra undersiden. Det er såpass med pirk at det sikreste er å gjøre det med motoren ute i bukk så man kan snure den rundt. Sikkert en rekke habile mekanikere som gjerne gjør det fra undersiden av bilen også men første gang er neppe det å anbefale.

 

Hva gjelder pakningsmasse så er jobben så stor at det virker lettsindig å bruke "bare pakningsmasse". På tidlige utgaver av motoren var det egen pakning der men etterhvert gikk Audi over til kun pakningsmasse. Når den orginale pakningsmassen blir utett så tipper jeg at stoffer av feil type lett kan få ny lekkasje, uansett om det finnes eksempler på folk som har brukt noe helt tilfeldig og ennå ikke fått tilbake lekkasjen.

Selv valgte jeg et stoff som man bruker til motorblokkhalvdeler på motorsykler, anbefalt av en klok flymekaniker med masse MC- og bil-skruerfaring. Three bond 1194: http://www.threebond.co.uk/PRODUCTS/ThreeBondSealants/LiquidGaskets/tabid/229/Default.aspx

 

Spurte om et grovt overslag fra Møller på jobben, og det ble antydet ca 15.000kr. Så da var det like greit da clutchen røyk så jeg fikk et påskudd til å ta ut motoren. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.