#1 Skrevet Mai 23, 2005 Heisann! Er det noen med peiling på den såkalte longlife servicen? I går begynnte det å blinke på Golfen etter bare kjørte vel 14 000 km å det sto "Service in 1000". Ettersom jeg har hørt er det 50 000 eller 2 år på 4 sylindret Diesel. Jeg leste også en plass her på forumet at dette kunne være en klønete mekaniker feil å ikke skru på longlife. Da jeg var nedom VW forhandleren i dag sa han at dette kunne skje selv om longlife var koblet inn. Hva er da poenget med å fylle olje som koster skjorta hvis den ikke går mer enn 15 000 uansett? Bilen er heller ikke kjørt spesielt hardt. Den har også sikkert 5000 av killometerene på langkjøring. Er det noen som har opplevd det samme? Eller kan det være noe galt, eller ert dette rett og slett normalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 23, 2005 Kløneteorien din er vel ikke helt feil her. Har samme "problemet" med en 01 Bora. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 23, 2005 Heisann! Er det noen med peiling på den såkalte longlife servicen? I går begynnte det å blinke på Golfen etter bare kjørte vel 14 000 km å det sto "Service in 1000". Ettersom jeg har hørt er det 50 000 eller 2 år på 4 sylindret Diesel. Jeg leste også en plass her på forumet at dette kunne være en klønete mekaniker feil å ikke skru på longlife. Da jeg var nedom VW forhandleren i dag sa han at dette kunne skje selv om longlife var koblet inn. Hva er da poenget med å fylle olje som koster skjorta hvis den ikke går mer enn 15 000 uansett? Bilen er heller ikke kjørt spesielt hardt. Den har også sikkert 5000 av killometerene på langkjøring. Er det noen som har opplevd det samme? Eller kan det være noe galt, eller ert dette rett og slett normalt? Når det gjelder Longlife service så er det slik: Bilen har lov til å si ifra etter at det er gått ett år etter sist service og etter kjørte 15000 km. På diesel biler her i Norge - bensin også er det ingen som får til å kjøre det bilen er satt opp med fra fabrikk.Dette på grunn av vår kjøremåte (mye små kjøring,mye kald starter om vinter o.s.v) Det sitter en olje kvalitets føler i bunnpannen på bilen som ligger å føler på oljekvaliteten til en hver tid.Og når den føler at kvaliteten begynner å bli for dårlig sier den i fra at nå vil motoren ha ny olje. Denne olje kvaliteten kan forandrest hvis man fyller over en liter med feil olje f.eks. Har lov til å etterfylle med inntil en liter med vanlig helsynt olje. Kjører man mindre enn 15000 km på ett år lønner det seg å kode om til tid/km service.Da skifter man over til vanlig helsynt olje som er mye billigere enn longlife olje.Har da olje skift vært år eller 15000 km og service vært andre år eller 30000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 23, 2005 Bilen er nå 8 mdr og den kommer til å rulle mellom 20' og 25' i året så det var jo det som skulle være så fin å slippe hver 15'. Siden den var ny så har den fått etterfylt 1 liter longlife2 olje så den skulle det ikke være noe i veien med. Så jeg synes dette var vell tidlig, når jeg har hørt om folk som har kjørt 25' eller 30' kanskje mer også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 23, 2005 Så jeg synes dette var vell tidlig, når jeg har hørt om folk som har kjørt 25' eller 30' kanskje mer også! Skift olje og filter hver 15' eller minst en gang i året. Problemet er ikke oljens egenskaper, men at filteret blir tett etterhvert. Når filteret tettes vil oljen ledes forbi filterdelen. Sier seg selv at det blir mye slitasje av slikt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 23, 2005 Ja jeg tar det poenget der. Men jeg trodde vitsen med longlife systemet var at du skulle kunne kjøre mye lenger enn 15'. Noe spesielt må det jo være med longlife olja kontra den "vanlige" syntetiske? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 23, 2005 Skift olje og filter hver 15' eller minst en gang i året. Problemet er ikke oljens egenskaper, men at filteret blir tett etterhvert. Når filteret tettes vil oljen ledes forbi filterdelen. Sier seg selv at det blir mye slitasje av slikt. Den nye generasjonen filtere er beregnet for 30'km selv for biler med tidligere 15'intervaller. Står skrevet i stor fin tekst på dem, så det bør nok gå fint med intervaller slik fabrikanten foreskriver Les forøvrig mer om Longlifeservice her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=25160&highlight=longlife 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 23, 2005 Ja leste hele den tråden der. Ikke skjønner jeg hvordan den logiske Golfen har funnet uta at den trenger service så fort! Men den får vel få litt ny olje da! Det kom på litt over 1200 visstnok. Så det er jo ikke så altfor ille, men men... Jeg synes nå fortsatt det er tidlig i forhold til hva jeg fikk opplyst av selger med intervaller opp mot 30'. Det blir jo spennende å se når den finner det for godt å ha en ny service 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 23, 2005 Bilen er nå 8 mdr og den kommer til å rulle mellom 20' og 25' i året så det var jo det som skulle være så fin å slippe hver 15'. Siden den var ny så har den fått etterfylt 1 liter longlife2 olje så den skulle det ikke være noe i veien med. Så jeg synes dette var vell tidlig, når jeg har hørt om folk som har kjørt 25' eller 30' kanskje mer også! ----------------------------------------------------------------------------- Kjørte før Touranen en 2003 Golf 1,9 TDI med service intervall på INNTIL 50.000 km. Førset servicen måtte taes etter 38.000km og den andre komm etter nye 32.000 km. Denne bilen hadde mye små kjøring og ble nok også kjørt ganske hardt på landeveien. Så det er rart du allered har måtte ha første service. Touranen jeg har nå gikk 30.000km før den måtte inn til service første gangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 23, 2005 Den nye generasjonen filtere er beregnet for 30'km selv for biler med tidligere 15'intervaller. Står skrevet i stor fin tekst på dem, så det bør nok gå fint med intervaller slik fabrikanten foreskriver Er klar over hva fabrikantene lover men jeg tror motoren har det bedre med hyppige filter og oljeskift, min. hver 15' (hvis syntetisk). Ekstra utgiftene er "peanuts" i den store sammenheng 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 23, 2005 Samme skjedde med meg idag, min Touran har rundet 14000, og fikk opp at service var om 1000 km.. Skikkelig latterlig å bruke den dyre longlife-oljen, når bilen allikevel må på service etter kun 15000 km.....? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 28, 2005 Var på Møller idag og sjekket bilen. Viste seg at den ene av tre sensorer var stilt inn på standardintervall istedetfor longlife......... Dette fører da til at bilen melder fra om service hver 15000 km....... Altså, det hele var en teknisk feil, så til dere som har opplevd det samme: Få møller (eller andre) til å sjekke at alt er ok......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 29, 2005 Når det gjelder Longlife service så er det slik:Bilen har lov til å si ifra etter at det er gått ett år etter sist service og etter kjørte 15000 km. På diesel biler her i Norge - bensin også er det ingen som får til å kjøre det bilen er satt opp med fra fabrikk.Dette på grunn av vår kjøremåte (mye små kjøring,mye kald starter om vinter o.s.v) Det sitter en olje kvalitets føler i bunnpannen på bilen som ligger å føler på oljekvaliteten til en hver tid.Og når den føler at kvaliteten begynner å bli for dårlig sier den i fra at nå vil motoren ha ny olje. Denne olje kvaliteten kan forandrest hvis man fyller over en liter med feil olje f.eks. Har lov til å etterfylle med inntil en liter med vanlig helsynt olje. Kjører man mindre enn 15000 km på ett år lønner det seg å kode om til tid/km service.Da skifter man over til vanlig helsynt olje som er mye billigere enn longlife olje.Har da olje skift vært år eller 15000 km og service vært andre år eller 30000 km. En olje hva for noe ??? Kvalitetsføler ?? Tro du meg !! Det finnes ikke noen oljekvalitetsføler på noen bil!! Skal man få noen indikasjon på kvaliteten på en brukt olje må den sendes inn på lab ! Dette vet jeg med sikkerhet ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 29, 2005 Var på Møller idag og sjekket bilen. Viste seg at den ene av tre sensorer var stilt inn på standardintervall istedetfor longlife......... Dette fører da til at bilen melder fra om service hver 15000 km....... Altså, det hele var en teknisk feil, så til dere som har opplevd det samme: Få møller (eller andre) til å sjekke at alt er ok......... Ok ja dette var jo grei info å få. Så jeg får vel prøve å skjekke det opp. Det som også var litt merkelig var at bilen ikke begynnte å telle ned fra 3000 men bare fra 1000 er dette noe den gjør hvis den står instillt på "gammel" service? Den teller også ned dager og det står i dag 130 dager eller 700 km til service. Og om 130 dager er den 1 år jeg trodde det skulle være to år til første service eller i henhold til fleksibel serviceindikator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 29, 2005 En olje hva for noe ??? Kvalitetsføler ?? Tro du meg !! Det finnes ikke noen oljekvalitetsføler på noen bil!! Skal man få noen indikasjon på kvaliteten på en brukt olje må den sendes inn på lab ! Dette vet jeg med sikkerhet ! Nå er jo Reidar serviceleder på et VAG-verksted, så jeg tror faktisk han vet hva han snakker om... Vet ikke hvilken bakgrunn du har for å betvile det han sier, men for all del... Hvis du sjekker dette .pdf dokumentet fra volkswagens egen hjemmeside i England, tror jeg du innser at du har feil: http://www.volkswagen.co.uk/assets/pdf/new_beetle_pricelist.pdf Her er et lite utdrag av det som står der: "These engines use built-in sensors that continually monitor the oil quality, making it possible to enjoy reliable and confident motoring " Jeg velger hvertfall å tro på det som Reidar og Volkswagen selv sier... Hvis du mener de har feil, så er du sansynligvis ganske alene om det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 29, 2005 Her er et lite utdrag av det som står der:"These engines use built-in sensors that continually monitor the oil quality, making it possible to enjoy reliable and confident motoring " Jeg velger hvertfall å tro på det som Reidar og Volkswagen selv sier... Hvis du mener de har feil, så er du sansynligvis ganske alene om det. Merkelig at dette er den eneste henvisningen til slike sensorer jeg kan finne på nettet. Det sitter en olje kvalitets føler i bunnpannen på bilen som ligger å føler på oljekvaliteten til en hver tid. Kan noen på forumet vise motortegninger av 1,9 eller 2,0 dieselen og forklare hvor denne "olje-kvalitets"-sensoren skal sitte. Jeg har ikke klart å finne den på noen 1,9 Tdi jeg har skiftet olje og filter på, og heller ingen bensin 1,8T eller 2,2T. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 29, 2005 Merkelig at dette er den eneste henvisningen til slike sensorer jeg kan finne på nettet. Da har du ikke letet så godt.. Her er en: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/vw_sri.html Her er en fra en test av en 2003E-klasse, hvor du kan lese følgende: "Engine maintenance intervals are dictated by an oil quality sensor and, according to Mercedes, owners can expect to go 10,000 to 20,000 miles between oil changes" http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FullTests/articleId=93324 Her er en, hvor følgende står: "The 4.3 litre V8 engine also features an electronic, 'drive-by-wire' throttle. And for 2000, a new 'Flexible Service System' uses an oil quality sensor to determine when to change the oil." http://www.canadiandriver.com/testdrives/00e430.htm Og til slutt en til, hvor ting blir litt grundigere forklart, og hvor det bl.a. står: "Oil Advantage is designed to remain in continuous contact with the oil. The three sets of sensor readings combine to give an accurate measure of oxidation, additive depletion, and contamination, thereby determining the true quality of the oil." http://www.sensorsmag.com/articles/0405/27/main.shtml Kan sikkert finne flere, men regner med dette holder... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 29, 2005 Ok, en til da, bare for gøy....... "Most of the sensing needs of a car (present and future) will be satisfied by using two multi-functions sensors. (......)This sensor will eventually measure the engine oil quality by measuring oil viscosity degradation, determine percentage of liquid contaminants in oil or fuel and measure oil acidity other liquid properties." http://www.engineeringtalk.com/news/max/max100.html Fant mer.....:http://www.delphi.com/dti/licensing/?detail=121&classification=7&status=active&search=&targetPage=1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 29, 2005 Nå er jo Reidar serviceleder på et VAG-verksted, så jeg tror faktisk han vet hva han snakker om... Vet ikke hvilken bakgrunn du har for å betvile det han sier, men for all del... Hvis du sjekker dette .pdf dokumentet fra volkswagens egen hjemmeside i England, tror jeg du innser at du har feil: http://www.volkswagen.co.uk/assets/pdf/new_beetle_pricelist.pdf Her er et lite utdrag av det som står der: "These engines use built-in sensors that continually monitor the oil quality, making it possible to enjoy reliable and confident motoring " Jeg velger hvertfall å tro på det som Reidar og Volkswagen selv sier... Hvis du mener de har feil, så er du sansynligvis ganske alene om det. Jeg ser jo hva som står her ! Men akkurat hva er det den sensoren måler ?? Jeg klarer bare ikke å være enig i at en parameter i en olje skal være synonymt med "kvalitet". Jeg har bakgrunn som maskinist. Jeg arbeider nå på en borerigg. Jeg er vant med at man sender inn prøver av smøroljen for å avgjøre om den skal skiftes eller ikke. I en standard smørolje analyse er det vanlig å ta med de parametere som er listet opp under : *Viskositet *Flammepunkt *Totale innhold av uoppløselige bestanddeler *Alakalitet *Vanninhold *Elementanalyse "Kvalitet" er ikke bare en parameter !!!!! Men en rekke parametre!!! Og den sensoren er altså i stand til å kontrollere alle disse ??? Hmmm.... Nå gjør jeg meg kanskje litt vanskelig her... Men man har da for fanden ikke gått på høgskole uten grunn !!! Jeg velger å tro at den beskrivelsen i reklamebrosyren er en liten forenkling. Men ok !! Den er kanskje i stand til å måle viskositeten ??? Men viskositet er vel ikke "kvalitet" ???? La oss si at man har en forurensing av kjølevann i oljen.... I min jobb er maksimum tilatt vanninhold 0,2 %. Jeg vil betvile at sensoren er i stand til å detektere dette. En annen ting som inngår i begrepet "kvalitet" er elementanalyse : Ved elementanalyse benytter laboratorene ofte et måleapparat som betegnes Induktively Coupled Plasma Spectrometer (ICP). Icp består av ett apparat med en flamme hvor temperaturen kan komme opp i 6000- 10000 grader celsius. En liten del av oljen blir sprøytet inn i denne flammen og forbrent. Når de mikroskopiske partiklene blir utsatt for denne temperaturen vil partiklene danne forskjellige farger avhengig av hva partiklene inneholder. Fargen og intensisteten blir avlest av et optisk instrument og forteller hvilke materiale og hvilken mengde man har i prøven. Hvis man detekterer aluminium i oljen, så kan dette komme fra Stempel eller lager. Krom kan komme fra f. eks. stempelringer Bly kan komme fra bensin Molybden kan f. eks komme fra stempelringer Sølv og tinn kan komme fra lager Titan kan komme fra ventiler I tolkningen av analyseresultatet er det viktig å vurdere "bildet" av analyseresultatene over en lengre periode. Tilsvarenede bør ikke en parameter bli vurdert isolert, men betraktet i relasjon til det totale "bilde" av analysen. La oss si at sensoren kan måle viskositet. Høy viskositet kan være et resultat av uoppløselige bestandeler. Analysen vil da fortelle dette. Det er grenseverdier for viskositet, alkalinitet, flammepunkt, vann og forurensninger. Når man sammenholder disse med analysen fra lab, kan man avgjøre om oljen kan brukes videre eller ikke ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 29, 2005 (...)La oss si at man har en forurensing av kjølevann i oljen.... I min jobb er maksimum tilatt vanninhold 0,2 %. Jeg vil betvile at sensoren er i stand til å detektere dette.(...) Ok, en til da, bare for gøy....... "Most of the sensing needs of a car (present and future) will be satisfied by using two multi-functions sensors. (......)This sensor will eventually measure the engine oil quality by measuring oil viscosity degradation, determine percentage of liquid contaminants in oil or fuel and measure oil acidity other liquid properties." Står nå her at denne sensoren måler prosentmessig flytende forurensing... (som kanskje kjølevæske??) Vi er tross alt kommet til år 2005, og det er vel ikke så merkelig at det finnes en sensor som kan sjekke en bils oljekvalitet mener nå jeg da.. Klart det begrenser seg litt hvor mange forskjellige parametre som sjekkes, men når Volkswagen sier at de har er en sensor som sjekker kvaliteten på oljen (som f.eks. viskositet og forurensing), går jeg utifra at det stemmer. Den tester gjerne ikke alt det som du nevnte, men den tester nok det som Volkswagen mener er avgjørende for når bilen trenger oljeskift...... Jeg gir meg nå med denne diskusjonen, og føler at jeg har funnet nok dokumentasjon på at det Reidar Valde sa er riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 29, 2005 Står nå her at denne sensoren måler prosentmessig flytende forurensing...(som kanskje kjølevæske??) Vi er tross alt kommet til år 2005, og det er vel ikke så merkelig at det finnes en sensor som kan sjekke en bils oljekvalitet mener nå jeg da.. Klart det begrenser seg litt hvor mange forskjellige parametre som sjekkes, men når Volkswagen sier at de har er en sensor som sjekker kvaliteten på oljen (som f.eks. viskositet og forurensing), går jeg utifra at det stemmer. Den tester gjerne ikke alt det som du nevnte, men den tester nok det som Volkswagen mener er avgjørende for når bilen trenger oljeskift...... Jeg gir meg nå med denne diskusjonen, og føler at jeg har funnet nok dokumentasjon på at det Reidar Valde sa er riktig. Tror jeg avslutter diskusjonen jeg også ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 30, 2005 Denne diskusjonen sporer av som vanlig... Min Touran rundet nettopp 15 000km og vi skiftet olje og filter. Jeg spurte kundemottakeren om det ikke var tidlig å skifte oljen allerede etter knappe 8 mnd når bilen nesten aldri er brukt til småkjøring. Men det skulle vere sånn sa de. Jeg hadde jo nettopp fyllt på en god halvliter av den grisedyre oljen deres før de tappa den ut igjenn. Så kan noen svare hva i allverden skal vi med longlife i Norge??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 2, 2005 I dette tilfellet snakker vi om to klønete mekanikkere! Den ene er han som leverte ut bilen på Gromstad Auto i Arendal. Den andre vil også bli en mekanikker fra Gromstad Auto som for noen dager siden skulle skjekke om den var kodet på longlife service, å joda sa han det var den, så bare bestill time du! I dag var jeg i Kristiansand på GAV og fikk skjekket det hele på nytt. Ja sa han her snakker vi om klønete mekanikkere. Nå er jo da alt nullstillt og han sa jeg burde stikke innom å ta en service mellom 30' og 40' km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 20, 2005 Så var det min tur. Fikk også varsling om service på 15000km. Ble en liten tur til Møller, hvor de fikset det. Var vist "feil kodet" på endel biler...?! Så er det 9900km til service eller ca 450 dager. Trodde ikke den infon skulle komme opp før litt før, men-men ok det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 14, 2005 Hallo;) Lurer på om det er en måte å fin ut på hvor langt jeg kan kjøre før første service.... Ser noen skriver "service 9900km og 280days" etc... Hvor og når kan jeg se denne infoen??? Bilen er kjørt ca 18k nå så håper ikke det er enda, men bare nysjerrig: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...