Anbefalte innlegg

Nå begynner vinteren å nærme seg, og sist vinter hadde vi nesten ikke varme i bilen.

Problemet ser ut til å være at det ikke er sirkulasjon i kjølevæsken.

 

Har skiftet vannpumpe og termostat i sommer, uten at det ser ut til å ha hjulpet.

Selv på varme sommerdager får jeg ikke temperatur på over 90 grader. Prøvde å hardkjøre den på danske motorveier også, men fortsatt stopper den på ca 90 grader og blir der.

Jeg har aldri hørt radiatorviftene gå, så jeg trodde det var termostaten eller vannpumpa som ikke var bra.

På vinteren må vi kjøre ca 4-5 mil før det er grei temperatur i kupeen, men t-skjorte temperatur blir det ikke.

 

Har begynt å mistenke at varmeregisteret er tett, men vet ikke om det gir disse symptomene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe over 90 grader skal det vel heller ikke bli når termostater åpner på max 92 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min blir ikke over 75 grader på flat veg. Stiger te nesten 90 ved oppoverbakke og synker ved nedoverbakke. Er nok termostaten.

Mye arbeid å skifte på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren skal ikke bli noe mere særlig enn 90 grader varm, har du dårlig varme i varmeapparatet så er det varmeregisteret som er tett, ta og rens hele kjølesystemet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at jeg glemte å skrive at det tar 4-5 mil før jeg oppnår 90 grader på vinteren.

 

Greit at motoren ikke skal over 90 grader, men på alle andre biler jeg har hatt (også diesel) går jo temperaturen noen grader over, for så å synke til litt under når termostaten åpner. Det skjer ikke her.

 

Får se om jeg får renset kjølesystemet i løpet av uken.

 

@Tore Hjelmeseth

Så trangt ut å skifte kun termostaten, men vet faktisk ikke, da jeg skiftet vannpumpe samtidig og da var det enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det importbil? vet at mange audi/vw/skoda som er solgt ny i Norge kommer med glødeplugger i kjølevannet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke blendet EGR nei, burde kanskje det?

Importbil ja.

Skal se om jeg får tid til å se litt på den i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blendet egr forverrer det tror eg. Dette siden motoren da suger inn iskald luft i stedet for lunken luft-eksos miks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har flushet systemet uten bedring.

Er det noen som kan bekrefte om det skal komme vann i den øvre slangen på expansjonstanken? Det gjør det ikke.

Det er trykk i øvre og nedre radiatorslange. Øvre slange er varm, nedre er kald (blir lunken etter hvert).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 1,8 kommer det vann ut av den øvre slangen.

Ta av slangene på ekspansjonstanken å spyl igjennom hver enkelt, gjør det samme på varmeregisteret også..

Kan også tilsette radiatorrens i pulverform når kjølevesken er varm..

 

Du kan jo også kjøpe en slik sak (denne passer kansje din): http://www.ebay.com/itm/NEW-Genuine-VW-Passat-B5-Audi-A4-1-9-TDI-Glow-Plug-Heater-Coolant-Flange-/131004755960?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e807deff8

Er rimelig standard på biler kjøpt ny i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiator ble gjennomspylet i august når den ble skiftet, varmeregister og expansjonstank er spylet gjennom de siste dagene.

 

Har fått tips om at hvis termostat sitter feil vei, kan varmen utebli. Jeg kan ikke skjønne dette, men må jo nesten prøve dette også.

Var ikke jeg som satt inn termostaten i vannpumpa når den ble skiftet, men han som satt den inn sa han satt den samme veien som den gamle. Det kan jo hende den gamle også satt feil vei.

 

Ellers blir nok siste utvei en slik sak du linker til. Da "må" det jo bli greit med varrme. Ulempen er at jeg må vel ha en bryter for å slå den av/på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du monterer den saken jeg linket til, og kobler den opp slik som den er orginalt så trenger du ikke bryter :)

 

Du kan også prøve å borre et lite hull i termostaten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.