Kjøp tips Audi A3 / WV Golf

Anbefalte innlegg

Hei

 

skal skaffe meg en Audi A3 eller en Wv Golf, har sett på en Volkswagen Golf 1,9 TDI Highline 1999 model, åsser er disse bilene når dem snart har passert 300k? den er automaten på disse bilene? noe annet man brude vite før man går i stand å kjøper en sånnen bil?

 

også har jeg sett på en Audi A3 1,9TDI 1997 model med automat. er det noe man bør være opps på her? bilen har godt 265k

 

 

takk for svar =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ser på Golf MK4 så er tipset å se etter 2001

Automat kassene her sliter gjerne med ingen eller lite vedlikehold ettersom de skal være vedlikeholdsfrie men sunn fornuft sier at disse bør ha et oljebytte inni mellom.

Ellers begynner bilene å bli såpass gamle å gått så langt at det er ikke nødvendigvis standardfeil som er det man bør være på jakt etter da mye er avhengig av vedlikeholdet på bilen.

Generelt tips er derfor å finne en som er godt vedlikeholdt og som gjerne har bytta olje på girkassen dersom du vil ha automat.

 

Ellers er det mye som kan skje når de begynner å rulle såpass langt så forvent å få utgifter på slitedeler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok takk for svar =) lurte vel egentlig mest på automat kassa, siden jeg veit Vag har mange kasser from tiptronic eller hva det heter som går fort i stykker rundt 300k stadiet, men du mener at disse kasse skal være greie så lenge man bytter olje /oljefilter? =)

 

regner med at en del slite deler begynner å bli sliten men det er jo noe man ikke kommer unna :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tradisjonell automatkasse i disse, ikke Tiptronic eller DSG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok =)

 

kommert over en Wv passat 2002 model, med Automat Tiptronic, bilen har godt 300k med en AVF 131hk motor.

 

noen som veit om disse bilene har noen problemer med tiptronic kassa si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW ;)

 

Problemet med disse kassene er at de ikke skal vedlikeholdes ifølge VW, mens Zf som produserer girkassene anbefaler oljeskifte hver 60.k.

Dette gjør at mange kasser havarerer. Mitt tips er derfor å finne en som har fulgt opp oljebytte.

Hvis ikke vil jeg råde deg til å gjøre det med en gang du finner en bil med kasse som fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok så det pleier ikke å være noe galt med disse kassene så lenge man er flink med olje bytte, om jeg finner en som kassa fungere bra på men ikke har noe speiel vedlikeholde histori, så skal det så og si bare å skifte olje etter intervaler med en gang så er det ikke noe som skal tilsi at den skal havaere da eller? =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

skal skaffe meg en Audi A3 eller en Wv Golf, har sett på en Volkswagen Golf 1,9 TDI Highline 1999 model, åsser er disse bilene når dem snart har passert 300k? den er automaten på disse bilene? noe annet man brude vite før man går i stand å kjøper en sånnen bil?

 

også har jeg sett på en Audi A3 1,9TDI 1997 model med automat. er det noe man bør være opps på her? bilen har godt 265k

 

 

takk for svar =)

 

Kona hadde en 1999 Golf 4 1.9TDi automat, den hadde rullet 330k km + og fungerte fint for det. Eneste som jeg merket med den var et ganske høyt dieselforbruk (rundt 0.9 på lankjøring) gjorde rent egr og innsug (var helt koksa igjen) noe som forbedret draget i den, men fikk aldri testet forbruket før den ble solgt.

 

Girkassa på denne hadde også litt humørsvingninger (girte på litt rare tidspunkt), men rakk ikke bytte olje på den for å se om det hjalp.

 

Vi slet litt med dårlig kontakt i hendelen til vindusviskeren og/eller kablene til selve motoren, den kom og gikk litt som den selv ville, selv etter bytte av viskermotor.

 

Ellers var det lite problemer med den egentlig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok takk for svar =) åssen er det med en Tiptronic kasse som har godt rundt 100k siden siste oljeskifte, er dette risikabelt å satse på eller? på en passat 2002 model

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke enkelt å svare på.

Min gamle Audi røyk kassa på 140k. Samtidig kjørte jeg en sist uke som hadde gått 150k problemfritt.

Du må prøvekjøre å se om kassa oppfører seg slik den skal. Uansett anbefales en bytte rett etter kjøp.

Mye som er med å avgjør. Har bilen hengerfeste? En girkasse som har trekt mye tungt er med slitt.

Er det langkjøring og 100k på kun få år har olja fått skikkelig temp og gitt god smøring det meste av tiden, kontra en som har kjørt mange korte turer hvor olja ikke har fått skikkelig temp og tynn nok til å smøre optimalt.

 

Generelt råd for tiptronic gått langt må være at hvis den virker helt fint nå, bytt olje hvis det ikke er gjort på 50-60k og du har oddsen med deg på at den skal virke videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok takk for svar, men merka at denne bilen under proøvekjøring, bilen sto på en rett slette som er midt i en bakke, når jeg skulle kjøre opp, så ville ikke bil dra, ga mer gass og det skjedde ikke noe, så tråkka på bremse og prøvde å sleppe bremse og ga gass igjen og da ville den gå opp, er dette vanelig med automat rett etter man har starta bilen eller er dette et fare signal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.