Anbefalte innlegg

Hei, har opplevd når bilen er på langtur og blir skikkelig varm så butter den på turtallet rundt 2500 omdr.

Merker det spesielt i motbakke, er akkuratt som en turtallssperre.

Visst jeg kommer på en flate og tar det litt med ro og akslererer opp igjen så er det ikke et problem før neste motbakke.

 

Bilen har gått 290'' motorkode AEL.

 

Mistenker katalysatorer eller dieselfilteret?

 

Tips anyone?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt dieselfilter?

Om det ikke hjelper, så har du i alle fall rent filter...

Husk enveisventilen som skal byttes samtidig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt dieselfilter?

Om det ikke hjelper, så har du i alle fall rent filter...

Husk enveisventilen som skal byttes samtidig!

 

Setter bort denne jobben tenkte jeg... eller er det relativt ok å gjøre selv?

Så du har opplevd at dieselfilter kan forårsake dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger:

 

7 eller 8mm fastnøkkel/kopp til enveisventilen.

17 og 19mm fastnøkkel til å løsne filteret.

Resten bruker du nevene.

 

Filteret sitter på førersiden av motor, trenger ikke løsne noen deksler.

 

Det er gjort på 10-15 min.

 

Men husk å fylle på enten diesel eller injektor-rens rett i filteret, ellers må du tømme batteriet for å få start...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke verken katalysator eller dieselfilter vil bremse motoren mer når den er varm.

Men har man ikke kontroll på når dieselfilter og luftfilter er skiftet så ordner man selvfølgelig det først som sist.

 

Da har jeg mer tro på en annen sak man også uansett må ha orden på, og som kan gi disse symptomene:

Register og pumpe som ikke er timet opp skikkelig slik at det ligger like ved grenseverdiene for nødmodus, og når temperaturen blir høy nok faller verdiene utenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke verken katalysator eller dieselfilter vil bremse motoren mer når den er varm.

Men har man ikke kontroll på når dieselfilter og luftfilter er skiftet så ordner man selvfølgelig det først som sist.

 

Da har jeg mer tro på en annen sak man også uansett må ha orden på, og som kan gi disse symptomene:

Register og pumpe som ikke er timet opp skikkelig slik at det ligger like ved grenseverdiene for nødmodus, og når temperaturen blir høy nok faller verdiene utenfor.

 

Vel, reg reim,multireim og dieselpumpe reim samt luft filter er byttet for 3 måneder siden / 5000 km. så her burde det vel være ok, alle ruller er også byttet.

Kan jo være at mekaniker har bommet på timing, men det skal jo være nokså rett frem.

 

Bilen trenger jo mye luft i motbakke og når den er varm, så kanskje det er dårlige slanger til turbo, innsug eller lignende?

 

åpen for innspill her ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.