Forskjell på BAU og AKE 2.5 tdi topper

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg gnager på med flere spørsmål, og ny utfordring her. BAU motoren har jo glidevippearmer som skal gi mindre friksjon. Siden kammene ble oppgradert med smidde i 2002-2003, så skal dette gi en mer holdbar topp og kamaksler. Er det noen som vet om toppene fra BAU motoren er identisk med toppen fra AKE motoren med unntak av teknisk løsning for kamaksling og vippearmer?

 

Dem er sikkert sjeldne som kryptonitt, men hvem vet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du kanskje noe for deg og din bil: ny topp til BAU og AKE.

 

Disse selges under samme artikkelnummer ser det ut for, så det kan hende at det er like topper for disse motorene:

 

Topplock Audi A6 2.5 TDi 180 Hk AKE, BAU, BDH, BND - Höger

 

Artnr: 14772-09-00

 

Modell: A6 2.5 TDi

Motor: AKE, BAU, BDH, BND

Volym: 2496

Hk: 180 Hk

År: 02.00-01.05

 

Höger topplock

 

Beskrivning

Renoverat topplock som är renoverat till originaltillverkarens specifikationer – topplocksrenovering med kvalitet.Topplocket levereras inkl. ventiler, fjädrar och kamaxel. Topplocket är ett utbytestopplock, ert gamla topplock lämnas som stomme i inbyte.

 

Frakt

Fraktkostnad tillkommer utöver varans pris. Returfrakt av den gamla stommen ingår i debiterat fraktpris när de av NMC bifogade fraktdokumenten används.

 

Deposition

Nordic Motor Center säljer utbytesenheter, vilket innebär att vid köp av reservdelar från vårt sortiment tar vi er gamla stomme i retur. Som en garanti för att få tillbaka den gamla stommen tar NMC ut en deposition på 25% utöver varans pris. När NMC erhållit den gamla stommen återbetalas hela depositionen med undantag om stommen är skadad, läs våra försäljningsvillkor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BAU motoren har jo glidevippearmer som skal gi mindre friksjon. Siden kammene ble oppgradert med smidde i 2002-2003, så skal dette gi en mer holdbar topp og kamaksler. Er det noen som vet om toppene fra BAU motoren er identisk med toppen fra AKE motoren med unntak av teknisk løsning for kamaksling og vippearmer?

 

Du mener vel at BAU har rullevippearmer?

Man kan montere rullevippe topper på ikke-rullevippe motorer. Men innmaten fra rullevippetoppene kan ikke settes over på ikke-rullevippe topper.

 

Ellers er det en utbredt misforståelse at alle disse motorene som har kode på B har rullevipper. BFC som er 163 hk motoren ca 2003 mod har glidevippearmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo du har helt rett, jeg mente rullevippearmer. Jeg har tenkt tanken på å konvertere motoren fra AKE til BAU, og jeg har ikke funnet annen hovedforskjell enn vippearmene. Tanken er da at man har da originalt oppgraderte smidde kammer samt en annen konstruksjon som skal være mer slitesterk. Jeg har ikke lyktes enda å finne slike topper, men jeg finner en masse billige biler med BAU motor i. Får t.o.m. kjøpt en 2004 allroad med oppgitt god km stand i Tyskland til det samme som Møller skal ha for rep. Det gir en del ideer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet en BAU motor, men den stammer fra en bil med frontskade, og det har vært sammenstøt med den ene kamakslinghjulet. Dette er vel nok til å slå kammen skjev?? Hjulet er skjevt i følge selger. Motoren har kanskje gått litt langt også med 260'. Hva tror dere?

 

[ATTACH=CONFIG]205688[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]205689[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse hjulene tåler lite belastning ved sammenstøt, og bøyer seg eller knekker vanligvislenge før kammen tar noen som helst skade.

Bare ikke sammenstøtet også har medført at remma har hoppet over så ventilene er most. Selv om det ikke ser sånn ut så kan det hende at knust plast fra dekselet har gjort slik skade.

 

Husk at rullevippearmer heller ikke er slitasjefrie, så det er ikke sikkert at kammene har lengre levetid på denne enn et nytt sett med glidekammer i din egen motor. Jeg ville definitivt ha fått selger til ådemontere topdekselet først for å inspisere kammene.

 

Hva snakker man om av pris for slikt, og det er i Tyskland?

Bare så du ikke ender opp med dyrere enn en motor i Norge hvor du koster på nytt kamsett, og som derfor muligens har like langt liv foran seg som denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne motoren står i Danmark. Trodde jeg sendte kun til Tyskland, men den hadde sneket seg inn blant en av mange. Har sendt såpass mange henvendelser nå at brannmurene i Tyskland murrer ved synet av epost adressen min;-) Synes ikke prisen var avskrekkende. Ca 10 000, og da er dieselpumpe og turbo og alt annet fortsatt på motoren.

 

Jepp er klar over risikoen med brukte motorer, men synspunktene dine på frontskaden var ny og veldig nyttig. Ber nok om litt mer info /undersøkelser før evt kjøp. Dem hadde også en løs BAU topp. 2 for prisen av 1? Bytte til BAU topper er bare en av flere alternativer som jeg undersøker nå. Jeg vurderre også nye uorginale kammer. Det som hadde forenklet den er om det hadde vært å oppdrive smidde kammer andre steder enn hos Audi til fornuftig pris. 30 000 for "kamsett" er for dyrt!!! Prøvde mot en tysk produsent. Kan sverge på at det er en 2.5 tdi kam som eksempelbilde, men det var kun audi som hadde smidde i Tyskland. Monopol?

 

En annen ting, skal ikke si at jeg har kranglet men vertfall diskutert høylytt med Møller vedr havariet mitt. Kammene min var helt fine for 30 000 km siden bekreftet av NAF ved kjøpstest. Jeg konfronterte dette med Møller, og om skaden kunne ha noe med oljen dem brukte siden jeg etter testen gikk over til fastintervallolje. Møller mente da at herdingen i kammen blir slitt uten at dette kan påvises, blir nærmest sprø som kjeks, helt til svekkelsen blir så stor at dem gir etter og slites raskt ned. Høres dette fornuftig ut?

 

Men så det med BAU vs AKE. Kammene på BAU ser vesentlig kraftigere ut enn AKE. Desverre med alle den negative oppmerksomheten som AKE har fått har prisen på allroader og andre biler med samme motor rast og er knapt salgbar til tross for en suveren kjøremaskin. Greit for de handlekraftige eksentrikerne av oss som vet forskjellen på en skiftenøkkel og skjermlåsen på en iphone, men for menigman blir det skremmende. Er det noen som har opplevd kamakslinghavari på BAU motoren? Ser på mobile24 flere av disse motorene nærmer seg 500000 km, og er fortsatt kjørbar. Ser også noen AKE med høye km tall, men BAU dominerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du mener vel at BAU har rullevippearmer?

Man kan montere rullevippe topper på ikke-rullevippe motorer. Men innmaten fra rullevippetoppene kan ikke settes over på ikke-rullevippe topper.

 

Ellers er det en utbredt misforståelse at alle disse motorene som har kode på B har rullevipper. BFC som er 163 hk motoren ca 2003 mod har glidevippearmer.

 

Jeg har fått pristilbud fra et audi verksted i tyskland, og dem påstår at dem kan sette rullevippearmer og akslinger på en ake sylindertopp... Dette går gjennom en venns tyske kollega, så det er mulig noen oversettelsesglipper her, men har du noen referanser på hva som er fysisk forskjell mellom disse toppene? Forsøker selv å finne delenr på dem på Vagcat.com, men her er kun nummeret på komplette topper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.