Oppgradere fra B6 til S4 bremser - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en A4 B6 Avant 2002 mod med 1,9 TDI AKK (131 hk org) som jeg vurderer å oppgradere bremsene på. Noen som har erfaringer med å bytte til bremsene fra S4 B6?

 

Antar at jeg minimum trenger dette (?):

 

Skiver, foran + bak

Nye kallippere, foran + bak

Klosser, foran + bak

Nye bremseskjold? I så fall foran + bak? :confused:

 

Noe mer? Er litt grønn på dette med bremser. Alle innspill og erfaringer mottas med takk! Delenummer er ev en bonus :)

Har surfet en del på Audizine blant annet, men blir ikke helt klok på om dette er veien å gå...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om du må det på denne bilen, men på noen må du også bytte nav fordi innfesting til kalipper er annerledes enn på orginal bremsene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok....thx...ble ikke noe sikrere nå hehe: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så skal bremser fra s4 b5 og dermed også rs4 B5 passe bolton forran på b6;)

Og da passer vel også større bremser som rs4 b7 og q7/cayenne

Men google er din venn; -)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det passer. Alle b6 har samme nav med riktig hullplassering for s4/cayenne kalipper :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så skal bremser fra s4 b5 og dermed også rs4 B5 passe bolton forran på b6;)

Og da passer vel også større bremser som rs4 b7 og q7/cayenne

Men google er din venn; -)

 

Takk for svar! Helt enig i at google er vår venn...var bare at det ble litt motstridende info i noen av trådene jeg fant feks på AudiZine, og da er det alltid greit å sjekke om det er noen i vår supre klubb som har noen erfaringer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bremsene på din tilsvarende original bremser på en 1.8T? Det er det som avgjør om navet er likt. Amerikanerne har ikke modeller som 1.6 og 1.9 TDi på B6. PÅ 1.8T er det vel 288mm fremme, og 245mm bak. Hvis du har samme så er det nok plug and play.

 

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/416393-B6-S4-Brakes-Do-i-need-the-carriers-to

 

Takk for svar! Tror det er samme. Iflg mekonomen har jeg iallefall 288mm fremme og 245 mm bak. Synes bremsevirkningen er ganske dårlig og forstår det slik at B7 har større skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det passer. Alle b6 har samme nav med riktig hullplassering for s4/cayenne kalipper :)

 

 

Hei Vidar! Takk for det. Veldig bra. Da har vi ryddet den problemstillingen av veien!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B6 kom også med 312mm foran. Min har det 04' mod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med nav problemstillingen ut av bildet, fant jeg dette i en Audizine prosjekttråd for en A4 B6 1,8 T:

 

BRAKE UPGRADE:

 

Front: 345mm OEM S4 rotors | OEM S4 B6 calliper | OEM S4 B6 Carrier | OEM S4 B7 Front Caliper Anti-Rattle

Rear: 300mm OEM S4 rotors | OEM S4 B6 callipers | OEM S4 B6 Carrier

Pads: Hawk HPS front and rear.

Lines: ECS stainless steel.

 

Kan se ut som om jeg muligens ikke trenger å bytte bremseskjold da...: klø :

 

Fant videre dette i A4 B6 Wikien på Audizine:

 

"b6 a4 wiki:

B6 S4- Same Caliper Carrier as B7 S4

 

Front Carriers: 1K0615125B

Front Rotor: 345x30

Rear Rotor: 300x22

 

 

B7 A4- Same Caliper as B7 S4, different carrier

 

Front Rotor: 320x30

Rear Rotor: 288x12

 

B7 S4- Same Caliper as B7 A4, same carrier as B6 S4

 

Front Rotor: 345x30

Rear Rotor: 300x20

 

B6 S4 Caliper vs. B7 A4/S4 Caliper

 

Physically interchangeable, the edge of the caliper facing the back of the wheel protrudes farther on the B7 caliper, which could interfere with some wheel fitments.

B6 S4 Caliper"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og 312mm er "billig" oppgradering, fordi du bare trenger skiver og kalipper holdere :) + evt varmeskjold

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B6 kom også med 312mm foran. Min har det 04' mod.

 

Hei Øyvind. Ok det var jeg ikke klar over. Hvordan er du fornøyd med de? 288 mm funker ikke så bra til tider. På sensommeren traff jeg en buss på en smal vei akkurat i en blindkurve...og det ble et litt skremmende møte med max bremsekraft..som inntil da ikke hadde vært testet ut i "reelle" forhold....: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og 312mm er "billig" oppgradering, fordi du bare trenger skiver og kalipper holdere :) + evt varmeskjold

Her renner jo det inn med goode svar! Tusen takk! Ja er absolutt en tanke. Behovet er først og fremst trigget av incidenten over...så det "visuelle" mest størst mulig skiver er ikke nødvendigvis poenget. Ok så da kan jeg bruke kallippene jeg har, bare holderene som må byttes for å endre posisjonen ift større skiver?

 

Vet du hvordan det blir med 320mmx30 som nevnt i wikien på B7? Virker som om at en der blir det en annen kalliper + holder ref. "B7 A4- Same Caliper as B7 S4, different carrier"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på hvordan bremser s4 b7 har, men kanskje de er 2 stempla?:) er nok uansett forskjellig fra de du har nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.audiforum.ca/a4-b6-typ-8e-8h-2001%962005-76/audi-a4-1-8t-oem-brake-upgrade-how-58411/

Den dårlige bremseeffekten din skyldes nok ikke bare størelse på skiver.

Dårlig bremsevæske/klosser/skiver, alt betyr noe. Får du abs til å slå inn på tørr vei? :)

 

Tråd med delenummer og greier! Super service! Takk Kristian!!

 

Er som nevnt i første post ikke helt stø på dette med bremser, men du har jo selvfølgelig helt rett i at summen av delene utgjør totalen. Litt av forklaringen på situasjonen var nok også at sommerdekkene begynnte å bli lange i tanna. Men trigget at jeg begynnte å undersøke litt..og da det poppet opp en god del tråder med info om "undersized brakes" samt at B7 fikk større..så begynner man jo å bli litt skeptisk til 288mm...:o

 

Har ikke erfart at ABSen slår ut noe særlig på tørr vei nei?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B6 fikk jo som sagt 312 etter 04? så er nok noe i det;) men du bør greie å låse hjul på tørt om alt er som det skal :)

skader selvfølgelig ikke å oppgradere da :) tar du 312mm evt s4 b6/b7 bremser så slipper du nok unna uten å bytte på eu kontroll og :)

 

Evt dette ^^ begynner å koste litt da, men du får en sinnsyk bremseeffekt og mye bedre pedalfølelse :)

http://jhmotorsports.com/shop/catalog/front-bbk-big-brake-kit-jhm-330mm-cayenne-brembo-piston-b6-b7-p-684.html

 

Ecs har 3 upgrade pakker :)

http://www.ecstuning.com/Audi-B6_A4-Quattro-1.8T/Braking/ECS_Stage_4/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

B6 fikk jo som sagt 312 etter 04? så er nok noe i det;) men du bør greie å låse hjul på tørt om alt er som det skal :)

skader selvfølgelig ikke å oppgradere da :) tar du 312mm evt s4 b6/b7 bremser så slipper du nok unna uten å bytte på eu kontroll og :)

 

Evt dette ^^ begynner å koste litt da, men du får en sinnsyk bremseeffekt og mye bedre pedalfølelse :)

http://jhmotorsports.com/shop/catalog/front-bbk-big-brake-kit-jhm-330mm-cayenne-brembo-piston-b6-b7-p-684.html

 

Hmm..noe er kanskje ikke som det skal da..huff? Du virker jo som du har god peil på dette med bremser. Noen forslag til hvilke klosser og bremsvæske jeg bør gå for om jeg velger 312mm oppsettet tilfelle noe av problemet ligger der? Vet det er mye tråder på den slags..men føler det ofte er "bane"gutta som diskuterer.

 

Sikle..det settet der så jo rett og slett råkult ut da. Har 18" på vinter og 19" på sommer så det går vel fint. Men da får jeg kanskje prob på EU igjen, har jo ikke lyst til å bytte bremser hver gang en skal på EU..hehe: bh :. Dyrt ja, men ift til prisen på å samle sammen S4 B6 komponenter så kan det tenkes at det ikke blir så gærent nødvendigvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Q7/Cayenne settet er faktisk ganske greit priset. Jeg sjekket pris i Norge/Sverige på løse deler (brukte kalipere, nye skiver og klosser osv) og det ble dyrere enn å kjøpe fra USA selv med frakt.

 

Ellers virker det som at B7 1.8T kalipere, B6 S4 holdere og 345mm skiver er en grei løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Q7/Cayenne settet er faktisk ganske greit priset. Jeg sjekket pris i Norge/Sverige på løse deler (brukte kalipere, nye skiver og klosser osv) og det ble dyrere enn å kjøpe fra USA selv med frakt.

 

Ellers virker det som at B7 1.8T kalipere, B6 S4 holdere og 345mm skiver er en grei løsning.

 

Hei Alexander. Takk for info. Ja virker sånn på meg og spes når jeg sammenligner på priser for enkeltdeler til S4 B6 bremsene. 345mm skiver er absolutt et alternativ om det går, men mistenker at B6 S4 holderene er dyre. Har du gjort denne oppgraderingen? Hva ville du hatt bak? Bør vel oppgradere bak også ellers blir det kanskje kluss med balansen?

 

Litt off topic: Liker B6en din svært godt og har fulgt den tråden lenge. Selv om du tar modsa litt lengre enn meg hehe. Vurderer forresten de Rotiformene du hadde til den nye Golf 7 en til kona...selv om det nok er litt råflott hehe. Bør vel heller ikke minne meg selv på at det kanskje er trøbbel med styringsboksen til vinduene til B6en heller...alle vinduene fusker nedover..men går som en klokke oppover: faint :... Mistenker kondens i døra siden det har vært svært høy luftfuktighet de siste nettene. ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke oppgradert bremsene annet enn Hawk HPS klosser foran og bak, samt hakket større skiver bak.

Men sikler veldig på Cayenne settet, da jeg vil ha noe som stopper ordentlig!

 

Nå kan ikke jeg nok om bremser, men man trenger vel ikke tenke på bakbremser om du bare går for S4 løsningen? Kan alltids gå for S4 bakbremser også da.

 

Takker og bukker! Må gjøre noe for å skille seg ut litt :P

 

 

Edit: Jeg kjøpte dette settet foran; https://www.ecstuning.com/ES1404/ Men det viste seg at 1.8T kaliper brakettene jeg hadde var samme som 3l i USA, og skivene var allerede 312mm, selvom jeg trodde jeg hadde 288 :P

 

Bak så kjøpte jeg: https://www.ecstuning.com/ES6147/

 

Og så Hawk HPS Perfomance klosser rundt om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

He he he....hva har dere satt i gang. Enda flere valg!! 352mm! Må si et av de ecs settene ev.jhm trigget kjøpelysten!

Uansett så må du ha tusen takk igjen. Etter så mange gode svar i denne tråden er det ikke lengre et spørsmål "om" en skal gå for en bremseoppgradering, men mer hvilken type til hvilken pris...:klapp:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt mer hjelp av vår venn google fant jeg denne:

 

http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/white-paper---brake-bias-and-performance-why-brake-balance-matters

 

...i et forsøk på å helle litt vann i 1850 USD frontkit drømmene mine hehe. For de som gidder å lese så er vel konklusjonen at bremsebalanse kan være svært viktig, og at man derfor naturlig nok bør forsøke å ivareta den balansen som er satt opp av fabrikanten ev vite hva man gjør før man går for denne type løsning.... sitat:

 

"The most dramatic front-bias impacts are usually brought about by “big brake kits” which are not properly matched to the intended vehicle. Any time that a bigger front rotor is installed, there is a simultaneous need to decrease the effective clamping force of the caliper (installing smaller pistons is the easiest method) to offset the increased torque created by larger rotor effective radius. The objective is to maintain a constant amount of brake corner output (torque) for a given brake line pressure as Figure 6 illustrates. Unfortunately, too many upgrades do not take this factor into account, and those poor cars end up with both bigger rotors and larger pistons which serve to drastically shift the bias even more forward. While rock-solid stable under braking, stopping distances will go up dramatically." ....og det er jo ikke det jeg er ute etter her hehehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm... Det er ganske mange som kjører BBK foran på Audizine og jeg kan ikke huske å ha sett noen klage over det der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.