Feilkode 575, diesepumpetiming (med vagcom?) og risting under lett pålasting ifart.1Z

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har oppdaget litt risting i bilen, nett som den ikke går på alle sylindrene, men dette skjer kun med veldig lett belasting i 80 ca. Holder eg den der, så rister alt seg helt forderva, slepper jeg gassen eller gjir litt gass, forsvinner det helt! Så tok opp vagcomen og søkte litt, og fikk da:

20130926_162103_zpse6490c1e.jpg

 

Søkte litt Rundtom, og da står det mye om lekkasjer. Så vidt som jeg har sett, så lader den som normalt (kanskje ikke?) Bilen er chipet, men lader ca 0.9-1.0 bar. Det har manglet en sikring lenge, og etter jeg puttet den i at, og kjørt litt, kom dette opp. Har ikke hatt noe som helst limp mode. Har skiftet en og del vakuumslanger fra før av.

Har fri i morgen, så tips til va jeg skal sjekke og slikt, er gull verdt! Håper og få fikset dette.

Kan også nevne at har merket at bilen durer felt under hard belasting i 4 og 5 gir.

 

Har også lest at det går an og sjekke diesel pumpe timinge med vagcom, hvordan gjøres det? :) har prøvd og søk, men ble ikke klok nok gitt : rolleyes

 

håper på mange gode kloke svar! :D

 

EDIT:

 

Bilen er en Audi 80 tdi, 94 mod med den nye utgave motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute på kjøretur nå, kom ikkje fram ristinge/nykkingen da. Men når man gjir bånn gass,så ligger ladetrykke og hoper opp og ned 0.3 bar. og avogte klatrer ladetrykke helt oppi 1.3 bar før det detter rett ned på 1 bar igjen. Men er såvidt den heldt seg på 1bar før den bare synker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snodig.

 

Hadde akkurat samme feil og symptomer på en bil på verksted i dag med feilkode 00575 som på din.

Samme motor 1.9tdi AHU 90 hk

 

Her var magnetventil N75 forsøkt byttet ut av kunden og LMM til ingen nytte.

 

Ahaaa tenkte jeg da, første jeg sjekket var ledninger inn på N75 - ok ved første øyekast etter at jeg dro av gummi hetta på stikkeren (vært borti 1.8t og 1.9 med ledningsbrudd her)

Men på denna så tok jeg av stikket på N75 og sjekket GRUNDIG kabelskoene - nemlig !

Dissa var irret og grønne !

 

Skiftet skoene og kappet kabelen 2cm for og få fersk ledning uten irr. (Vi har slike løse spesial kabelsko på jobben)

 

Ut på ny prøvetur - 90 hk tilbake og ingen feilkoder :) quik fix.

 

Men på din kan det også være N75 som gjør det, tenk deg hvor mange ganger den magnetventilen som sitter der har gjort jobben sin...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ut og sjekke! Hadde ledningsbrud i n75 ventilen før, men loddet det sammen igjen. Men skal ta en kikk under gummien og på kontakten!

Men kan jo være rimelig at det er n75 ventilen og... For noen ganger eg gjir full gass på 2 gire, spretter trykket oppi 1.5 bar før det går rett ned til 1 bar, noen ganger bare 1,2 også ned at. Variere hele tiden! TEnke og eg skulle trykk teste systemet når eg er i gang! :D

 

Siden du jobber på verksted, vert borti timing av diesel pumpe med vagcom? :)

 

Takker for et meget svar! :D Ut å prøve med en gang!

 

Edit:

Fant en fin tråd på diesel pumpe timing her: http://forum.vacn.no/showthread.php?130491-vag-com-til-dieselpumpe-timing

Må få bestilt meg sikklig vagcom på neste lønning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi vert sta og skrudd litt! Tror nok selve feilen er N75 ventilen, da den lekker(?) Om noen hadde hadde tatt en titt på vidoen, og bekrefte at den er boss? Bestilt ny uansett, men kjekt og vite!

 

http://s1356.photobucket.com/user/kimav93/media/20130927_134936_zps29037738.mp4.html

 

Ellers fant eg noen vakuumslanger som var litt dårlige, og litt andre slanger også :P Har ikkje vert på prøvetur enda, skal vaske motoren først!

Tok også og testa om systemet var tett, og det var det!:) tok og smørte opp den akumalatorn (?), den reguleringsklokken til turboen, føles ut som den gjik litt lettere etterpå :)

Men noen bilder:

 

20130927_134909_zps80726c12.jpg

 

20130927_141442_zps0ad3537f.jpg

 

20130927_141506_zps2b3deae7.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du fortsatt vil sjekke pumpen med vagcom tykker du; 01 engine --> 04 basic settings --> så leser du måleverdiene i "group 000", da dukker det opp en knapp nede til høyre hvor det står TDI-timing. Trykk på denne og du får opp en graf som viser timingen. Der må du også velge den motoren du har :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:) Må vel ha lisensiert vag-com for og komme inn ditt? Har kun en billig kabel.. Sikklig vag-com blir neste investering!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:) Må vel ha lisensiert vag-com for og komme inn ditt? Har kun en billig kabel.. Sikklig vag-com blir neste investering!

 

Det er jeg ikke sikker på, men trur det ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.