Høyt trykk i klimaanlegget, erfaringer med feilkilder? Passat 3BG

Anbefalte innlegg

Har fått påvist at gassen i klimaanlegget forsvinner ut i sikkerhetsventil pga. alt for høyt trykk på høyttrykkssiden i anlegget.

 

Har også fått påvist lekkasje i slange, hvor metallkappe er revnet, og noe gassa har kommet ut.

Verkstedet mener at årsaken er den elektriske kjølevifta ikke starter og får kjølt ned gassen i høyttrykkssiden i klimaanlegget slik at det blir alt for høyt trykk.

Men jeg lurer på om dette kun er årsaken, da jeg mistenker at det kan være ekspansjonsventil som kan være gåen. Dvs. at den ikke slipper gjennom gassen i systemet, slik at trykket kun blir stående og bygge seg opp?

 

Har utelukket kompressor pga det bygges opp trykk i systemet, men har ikke alt for mye lyst til å begynne å bytte alt for mye deler uten å være sikker. Slange fra nedre ac-radiator til kupè må byttes, men noen som vet hvor denne ekspansjonsventilen sitter?

 

Den elektriske kjøleviften slår heller ikke inn, selv ikke når det settes strøm rett på, noen som vet om det sitter releer i denne / i forbindelse med denne som styrer den? Og har denne slik funksjon at den skal gå når klimakompressor skal gå?

 

Har tappet av gassen på anlegget for å ikke ha problemer med at denne forsvinner og ødelegger mer, men kan kun dårlig kjøling av denne forårsake mine problemer?: klø :

 

Alle gode tips mottas med takk! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke vifta går vil bli for høyt trykk.

 

-"Den elektriske kjøleviften slår heller ikke inn, selv ikke når det settes strøm rett på, noen som vet om det sitter releer i denne / i forbindelse med denne som styrer den? Og har denne slik funksjon at den skal gå når klimakompressor skal gå?"

 

Om du setter strøm direkte på vifta så går du uten om all automatikk. Så da SKAL den starte. Er nok noe muffens med den vifta.

Vifta skal gå når kompressor går.

 

Om ekspansjonsventil er defekt vil også lavtrykkssiden suge seg ned og du vil måle meget høy overheting.

Ventilen sitter før fordamper. Hvor denne sitter i din bil vet jeg ikke.

Er det ventil, eller er det kapilarrør på disse?

 

Men uansett, kondensatorvifte SKAL gå. Sjekk ut hvorfor ikke denne går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke vifta går vil bli for høyt trykk.

 

-"Den elektriske kjøleviften slår heller ikke inn, selv ikke når det settes strøm rett på, noen som vet om det sitter releer i denne / i forbindelse med denne som styrer den? Og har denne slik funksjon at den skal gå når klimakompressor skal gå?"

 

Om du setter strøm direkte på vifta så går du uten om all automatikk. Så da SKAL den starte. Er nok noe muffens med den vifta.

Vifta skal gå når kompressor går.

 

Om ekspansjonsventil er defekt vil også lavtrykkssiden suge seg ned og du vil måle meget høy overheting.

Ventilen sitter før fordamper. Hvor denne sitter i din bil vet jeg ikke.

Er det ventil, eller er det kapilarrør på disse?

 

Men uansett, kondensatorvifte SKAL gå. Sjekk ut hvorfor ikke denne går.

 

Da får vi begynne med å sjekke ut den og evt. bytte den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke vifta går vil bli for høyt trykk.

 

-"Den elektriske kjøleviften slår heller ikke inn, selv ikke når det settes strøm rett på, noen som vet om det sitter releer i denne / i forbindelse med denne som styrer den? Og har denne slik funksjon at den skal gå når klimakompressor skal gå?"

 

Om du setter strøm direkte på vifta så går du uten om all automatikk. Så da SKAL den starte. Er nok noe muffens med den vifta.

Vifta skal gå når kompressor går.

 

Om ekspansjonsventil er defekt vil også lavtrykkssiden suge seg ned og du vil måle meget høy overheting.

Ventilen sitter før fordamper. Hvor denne sitter i din bil vet jeg ikke.

Er det ventil, eller er det kapilarrør på disse?

 

Men uansett, kondensatorvifte SKAL gå. Sjekk ut hvorfor ikke denne går.

 

Noen som vet om det skal være mulig å "tvangskjøre" den elektriske radiatorviften? Evt. hvilke relè / kontroller som styrer denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lettvint det da, kontakta sitter ved servo beholderen, brei stor kontakt.

Bare og koble strøm og se om den går.

 

Den vifta der er std at den ryker.

Vifta må være i orden om AC skal virke som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lettvint det da, kontakta sitter ved servo beholderen, brei stor kontakt.

Bare og koble strøm og se om den går.

 

Den vifta der er std at den ryker.

Vifta må være i orden om AC skal virke som den skal.

 

Ok, da skal vel det være enkelt å sjekke. Men hvis den faktisk slår inn, hva styrer da innslaget av denne? Er det AC-kontroll som styrer eller en temp.-/trykkføler som gjør dette?

Hvor enkelt er det å bytte el.kjølevifta? Må man av med fronten, eller i serviceposisjon?: klø :

 

-Espen B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da skal vel det være enkelt å sjekke. Men hvis den faktisk slår inn, hva styrer da innslaget av denne? Er det AC-kontroll som styrer eller en temp.-/trykkføler som gjør dette?

Hvor enkelt er det å bytte el.kjølevifta? Må man av med fronten, eller i serviceposisjon?: klø :

 

-Espen B

 

Det var enkelt å bytte denne vifta : rock :

 

* Koble fra den store, ovale kontakten som sitter ved servotanken.

* Skru ut "midtdeleren" mellom viftene, sitter med en skrue oppe og en nede.

* Ta ut kabelen fra holderene rundt rammen til viskoseviften

* Skru ut èn skrue som holder vifta på plass i ramma, sitter øverst til venstre på vifta sett forfra og ovenfra.

* Vri vifta "mot klokka" (evt. trykk inn en plasthake som holder den ene holderen på plass)

* Plukk ut vifta oppover.

* Sett inn ny, evt. feilsøk på vifta hvis det er muligheter for å rette feil..

 

Remonter i motsatt rekkefølge.

 

Har nå fått byttet vifte og slange som var sprukket, nå må det på meg ny gass...

 

Skal også sjekke platen med motstandene til vifta for korrosjon for å være sikker på det ikke er noe kluss der også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da skal vel det være enkelt å sjekke. Men hvis den faktisk slår inn, hva styrer da innslaget av denne? Er det AC-kontroll som styrer eller en temp.-/trykkføler som gjør dette?

Hvor enkelt er det å bytte el.kjølevifta? Må man av med fronten, eller i serviceposisjon?: klø :

 

-Espen B

 

Det var enkelt å bytte denne vifta : rock :

 

* Koble fra den store, ovale kontakten som sitter ved servotanken.

* Skru ut "midtdeleren" mellom viftene, sitter med en skrue oppe og en nede.

* Ta ut kabelen fra holderene rundt rammen til viskoseviften

* Skru ut èn skrue som holder vifta på plass i ramma, sitter øverst til venstre på vifta sett forfra og ovenfra.

* Vri vifta "mot klokka" (evt. trykk inn en plasthake som holder den ene holderen på plass)

* Plukk ut vifta oppover.

* Sett inn ny, evt. feilsøk på vifta hvis det er muligheter for å rette feil..

 

Remonter i motsatt rekkefølge.

 

Har nå fått byttet vifte og slange som var sprukket, nå må det på meg ny gass...

 

Skal også sjekke platen med motstandene til vifta for korrosjon for å være sikker på det ikke er noe kluss der også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.