Sammenlikning av oljefiltre

Anbefalte innlegg

Fant en litt interessant video der det sammenliknes innhold av flere typer oljefiltre :)

Flere av filtrene spes Fram (som selges på Torshov) som ser veldig billige ut inni...

Hadde vært spennende å se hva som f.eks. er inni et filter fra Biltema... : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en så god start som oppdeling av disse filtrene hadde jeg håpet på litt mer vitenskaplig testing enn bare telling av antall ribber...... :P

Hvor store partikler som slipper gjennom, gjennomstrømingsevne, styrke på filtermaterialet, etc

Men meget interessant å se at mange av dem har overtrykks-ventil som slipper gjennom ufiltrert når det blir for stor motstand ved feks tett filter eller iskald olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er jeg forsåvidt enig :) Det vil jo til slutt være tykkelsen og mendgen av filterelementet som vil være avgjørende for kvaliteten. Her i kalde strøk tror jeg ihvertfall det er viktig at man har et filter med en bypass-ventil så motoren får smøring ved kaldstart om vinteren...

Jeg så forøvrig også en annen artikkel, som jeg ikke klarer å finne igjen, der filtre av samme modell ble veid. Et K&N filter veide omtrent 600 gram mens et billigfilter (Fram) veide omtrent halvparten (~320 gram) :P Er klart innmaten er mer holdbar når elementet sitter i en sånn metall-brakett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut til å være samme typen som har prøvd dette også:

.

Dritseriøs!

goooogle litt her , så er det mange artikler og tester, mulig litt mer seriøse enn han med dorullen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid kjørt på Mahle, å det ser ut som jeg med trygghet kan fortsette med det.

Jeg tok en stor motorrens her forige uke, å da hadde de bare et Mahle filter igjen, så jeg måtte til thorsov å kjøpe et Fram filter til selve rensen, merka da at Fram filteren var mye lettere en Mahle filteret, så får satse på at det har noe mere positivt enn bare vekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøper filter på møller jeg, Hvilket merke er det? edit: Innsatsfilter til min skoda superb var faktisk Mann filter orginalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller benytter flere produsenter av oljefilter tror jeg. Har i hvertfall fått forskjellige filtre til de forskjellige bilene jeg har kjøpt til oppigjennom.

Hvilke merker som brukes på hvilke motorer aner jeg ikke, sikkert bestemt av hva slags avtaler de har til hvilke tider ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har i lengre tid vært viden kjent i bilmiljøer på internett at Fram ikke er noe å satse på... Da kan man vel like gjerne bruke Biltema oljefilter. Eller en rull dopapir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenger opp her ser det ut som Mann lager VW sine filtre. Hvem lager Biltema filtre? Og hvor bra er de? Noen som har prøvd dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.