#1 Skrevet Oktober 7, 2013 Har problemer med veldig lite lys på min a4 8E, og skrudde i dag ut reflektorene for å sjå etter problemer. Som bildet viser er øverste del av reflektoren heilt svart, i tilegg til litt svidd akuratt rundt pæra. Skal det være svart i toppen her? Dette er jo nærlys-xenon, og då er det vell oveste del som skal være blank? Pærene er forresten som godt som nye, og er av type svindyr osram xenrac. Så problemet er ikkje pæra i alle fall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 7, 2013 Skal ikke være sånn nei, men det er et resultat av at vi nordmenn kjører med nærlysene på til enhver tid. Familiebilen min har samme problemet, ikke noe reflektor igjen, og utrolig svakt nærlys til tross for gode pærer. Nå har jeg bestilt nye lykter, så da blir snart problemet en saga blott for min del. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 7, 2013 En saga blått i hvor mange år? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 7, 2013 Vel, siden bilen er 12 år gammel nå, så holder de vel i 12 nye år? Så lenge tviler jeg på at jeg eier denne bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 7, 2013 Ja, men trådstarter har jo en A4 8E, som kan være så ny som 2008? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 7, 2013 Ja, men trådstarter har jo en A4 8E, som kan være så ny som 2008? Og kan også være så gammel som 2001 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 7, 2013 vanskelig og se på bildet, men ser jo nesten ut som om den er tillaga den svarte tingen der skal jo være cut-off på Xenon lys.. en annen ting med xenon er jo at de prodserer mye UV lys. som kjappere kan drepe reflektorer (spesielt på biler med halogenlys) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 7, 2013 Hører med til historien at bilen feirer 10års jubileum i disse dager :-) Eg er forsåvidt enig i at det svarte feltet i toppen ser litt fabrikklaga ut, men kva kan då være årsaken til fullstendig ubrukelig lys. Både glasskuppelen foran pæra og sjølve lykta ser ikkje betydelig slitt ut, og siden der er bra lys i pæra kan de ikkje være ballasten heller? Går møketida i møte no, så kjekt med litt lys på våte vestlandsveier... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 7, 2013 skal jo være cut-off på Xenon lys.. Alle DE-lykter har cut-off, men det er et vertikalt skjold mellom reflektoren og linsen som utgjør denne. På bixenon er skjoldet hengslet og styrt opp og ned med en elektromekanisme. Uansett ser den reflektoren som er avbildet veldig matt ut. Krommen skal være perfekt, som speil. På Forden min er det nesten ikke noe krom igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 7, 2013 Det horisontale :-) spjeldet har eg tatt av før eg tok bilde, slik at det skulle bli lettere å sjå :-) Temmelig sikker på at det fungerer men kan jo alltids teste det før eg monterer lykta inn igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 7, 2013 Horisontal linje ja, men metallplaten er montert vertikalt, dvs. loddrett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 7, 2013 Har vert i garasjen og testa no, og spjeldet fungerer fint. åpent ved fjernlys og lukket ved nærlys..altså, problemet mitt ligger ikkje dær 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 8, 2013 Har reparert en reflektor selv (a6bi-xenon) med 3m aluteip. Brukte en trekniv til å presse teipen ned i riller og hjørner. Polerte forsiktig etterpå. Lysa ble som nye. Vet ikke hvor lenge det holder, men brukte en veldig dyr teip som skal tåle fukt osv. Hvis du må bestille en hel rull er det knapt lønnsomt. Vet ikke om det går å bestille løse reflektorer, jeg fant ikke noe når jeg søkte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 8, 2013 En skulle tro limet på slik alutepi ville løsne pga varmen fra pæra? Det hadde nok vært umulig med en halogenpære, men kanskje det fungerer med en xenon? Uansett vil jeg vel bare kalle det en nødløsning. Deler til moderne lykter selges ikke løst, dessverre. Kanskje man kan finne løse deler på Ebay? Er jo enkelt som også har skadede lykter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 8, 2013 Eg gjekk for ein "nødreparasjon" med alutape til slutt eg og. Får vente til kvelden me å sjå resultatet. Snakket med møller bil i dag og de bekrefter det mr. Lindgren seier, det er ikkje mulig å få kjøpt deler laust. Å kjøpe nye lykter til ein 10 år gammel bil, der uorginale lykter koster kr 6000 pr stk er UAKTUELT!!, så eg får fortsette jakten på google å sjå om eg finner reflerktorer laust.. Er det mulig å bytte ut lyktene med lykt uten xenon? Montere inn vanlig 2xH7 lykt. Uorginalt koster den jo bare snaue 1200kr. Noken som har prøvd dette før? Ein ting er sikkert...neste bil blir uten xenon!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 8, 2013 sjekk ebay. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 8, 2013 Det fine med Forden min er at jeg fant "tomme" xenon-lykter på Rexbo.eu (seekpart24). Disse er altså nye lykter uten pærer og elektronikk, dette flytter jeg bare over fra de gamle lyktene. Ser at man får dette til A4 B6 også, men ikke i bixenon-utgaven, bare med xenon nærlys. Disse ligger på 192 euro for stykket, det er like over 1500 kr pr stykk. Frakt og mva kommer i tillegg. http://www.rexbo.eu/hs/headlight-50107103?c=100433&at=14342 http://www.rexbo.eu/hs/headlight-50107104?c=100433&at=14342 Ellers har de nye OEM bixenon-lykter til ca 4200 kr stykk, ++ http://www.rexbo.eu/valeo/headlight-88610?c=100433&at=14342 http://www.rexbo.eu/valeo/headlight-88611?c=100433&at=14342 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 10, 2013 Jeg kjøpte helt nye Bi-xenon lykter til min A4 av Tomas Kovac her på forumet de kom på ca 8k inkludert frakt og mva. Hadde vanlig xenon lykter tidligere, altså bare i nærlys og jeg vil si at Bi-xenon lyktene lyser latterlig mye bedre. Reflektorene blir matte over tid, det skjer uansett... Men noe som kan forlenge levetiden på reflektorene betraktelig er at man kjører med parklys og tåkelys når det er dagslys ute. Det vil jo også medføre at xenonpærene holder seg lengre. Er jo ikke vits i å ha nærlys på når det er dagslys ute uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 11, 2013 Ein ting er sikkert...neste bil blir uten xenon!!! Hvorfor? Mye bedre lysutbytte og mindre varme.. Dette er en designfeil fra Audi sin side. (Og linsa snur lyset opp-ned, så reflektoren er i underdelen. Men toppen skal speile alt oppoverlys tilbake, skal nok ikke være sort, nei!) Kan man dissekere en 'kopilykt' og flytte reflektoren over i originallykta, tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 12, 2013 Jeg har svaret på alle dine spørsmål om frontlys. sjekk ut dette. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44501215&editAd=true 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 12, 2013 Oj, det ser veldig bra ut!!! Men hva er prisen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 12, 2013 Oj, det ser veldig bra ut!!! Men hva er prisen? Prisene er forskjellige, avhengig av reflektoren. fem tegn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 12, 2013 Jeg kjøpte Bixenon reflektorer. Betalte 600 kroner for en reflektor x2 er 1200nok. Nå lysene skinne som nye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 31, 2013 Andre som har prøvd de som driver med regenerering av reflektorer? (som er nevnt i ein finn.no annonse lengre opp) Det virker som bra greier, men alikevell noke userriøst... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 31, 2013 Jeg bestilte reflektorer til min bil i dag, så vi får se. Litt skeptisk til å overføre penger til en totalt fremmed polakk, men den som intet våger intet vinner Forøvrig er det Przemyslaw i innlegget to hakk ovenfor her som er selger av disse ;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...