#1 Skrevet Oktober 7, 2013 (endret) Hei! Håper noen kan hjelpe meg:) Etter å ha kjørt hjem fra jobb idag merket jeg at bilen gikk ujevnt på tomgang, og det var tydelige vibrasjoner i bilen. Dette har oppstått helt plutselig. Motoren var ved driftstemp da det inntraff, har også sjekket senere med kald motor. Symptomene vedvarer, men blirr ikke værre. Har kjørt en test gjennom vagcom og her er feilkodene som dukker opp. Ser på feilkodene at det er mange ulike årsaker, men kanskje denne kombinasjonen forteller noen mer spesifikt hva som kan være galt. Takker for all hjelp, håper familiefrakteren snart er på beina igjen. Mvh. Fredrik J. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16825/P0441/001089 16825/P0441/001089 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow Possible Symptoms Malfunction Indicator Light (MIL) active Possible Causes Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) faulty/jammed Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) faulty/jammed Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing faulty Pipes between Tank Breathing and Throttle Body leaky/blocked Possible Solutions Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) Perform Output Test Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Perform Basic Setting Check Pipes between Tank Breathing and Throttle Body Special Notes When found in the NAR 1.8T Audi A4 1.8T check TSB 24-08-78 or 2010268/3 or Pass-Thru equivalent TSB When found in the NAR 1.8T VW Passat 1.8T check TSB 01-09-09 or 2005554 or Pass-Thru equivalent TSB Note: The Passat 26E5 or "R5" recall includes the same software update Make sure the quick release lines for the N80 valve and vacuum line to LDP are not crossed. This can also make the engine hard to start after filling up the fuel tank. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16684/P0300/000768 16684/P0300/000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected Possible Causes Air Intake System leaking Fuel Supply faulty Injector(s) faulty Ignition Cable(s) and/or Spark Plug(s) faulty Ignition Coil(s) faulty Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18) stuck/open Camshaft Position Sensor (G40) faulty Possible Solutions Check Misfire Recognition Check Air Intake System Check Fuel Supply Check Injector(s) and Injector Sealing Check Ignition Cable(s) and Spark Plug(s) Check Ignition Coil(s) Check Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18) Check Camshaft Position Sensor (G40) Special Notes This DTC indicates that one or multiple cylinders are misfiring, but the ECU fails to identify the cylinder. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16685/P0301/000769 16685/P0301/000769 - Cylinder 1 Misfire Detected Possible Causes Ignition system Fuel injectors Fuel pressure Running out of fuel EVAP canister purge valve Evaporative emission system Low compression Base engine problems Controle Module damaged Special Notes This feature search for engine misfire in a specific cylinder. Most of the time the cause for a misfire is a lack of combustion in a cylinder due to absence of spark, poor fuel metering, or poor compression. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 7, 2013 (endret) Kanskje verdt å nevne at det er en 1.8t awt. Har også sjekket litt på forumet her, og det jeg kommer på er at det kan være coilene. Noen som kommer til samme konklusjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 8, 2013 Fikk akkurat samme symptom som deg når en coil tok kvelden, men jeg fikk opp en feilkode på det som jeg leste av med en billig obdII leser. Lyser ikke motorlampa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 8, 2013 Joda den både blinker og lyser. Blinker først og lyser så konstant. Er det slik at en bare kan bytte om på coilene for å sjekke? Eller kan dette på noen som helst måte gjøre ting værre? Det er vel en tenningssekvens som skal følges? Og om man kan måle seg fra, hvor måler man og med hva? Hehe...er på rimelig tynn is når det gjelder slike saker:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 8, 2013 16685/P0301/000769 - Cylinder 1 Misfire Detected Du kan jo bytte om coil fra sylinder 1 og 2 for å se om feilkoden blir Cylinder 2 Misfire Detected:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 8, 2013 16685/P0301/000769 - Cylinder 1 Misfire Detected Du kan jo bytte om coil fra sylinder 1 og 2 for å se om feilkoden blir Cylinder 2 Misfire Detected:) Skal sjekkes ut imorgen! Takk for tipset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 9, 2013 Ok, dette er litt snodig. Jeg byttet om på de to coilene nærmest fronten, da jeg mener å ha lest at det er der nr. 1 begynner. Når jeg bytter om så starter bilen, men går merkbart dårligere. Altså værre enn den var. Det rare er at selv om jeg slettet feilkodene så kommer det ingen nye når jeg byttet på coilene. Men bilen stopper jo av seg selv etterhvert. Noe er jo veldig galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 9, 2013 Sjekk pluggene også, kan jo være den som er problemet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 9, 2013 Sjekk pluggene også, kan jo være den som er problemet! Byttet plugger for ca 4000 km siden. Skal sjekke uansett, hva skal jeg se etter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 9, 2013 Sjekke for innsugslekkasje med startgass? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 9, 2013 Tar du av kontakt fra ferste coil,hvis du markere fårandring den coil virker hvis ikke denne ikke virker. Kan vare også dyse,sammen kan sjekke også dyse med av på kontakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 9, 2013 Tar du av kontakt fra ferste coil,hvis du markere fårandring den coil virker hvis ikke denne ikke virker. Kan vare også dyse,sammen kan sjekke også dyse med av på kontakt. Hei! Skal jeg nappe den av mens bilen går? Har vært inne på tanken, ser det er endel svetting rundt dysene. Så jeg napper bare av dysene en etter en? Hva er det jeg skal høre etter da? Vil takke for alle tips hittil! Har bestilt nye coiler da det kan virke som den mest sannsynlige årsaken hittil. MEN, er altså åpen for videre drodling rundt hva det kan være. Får coilene imorgen ettermiddag, håper å få testet iløpet av kvelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 9, 2013 Sjekke for innsugslekkasje med startgass? Jeg ville ikke ant hvor jeg skal begynne hehe...Hvor er det man skal sprute denne gassen for å sjekke, og hva skal skje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 9, 2013 Sjekket tennplugger, nr. 1 var helt kullsvart. Helt klart at det ikke er noe tenning der. Håper det da kun er coil nr 1 som har tatt kvelden. Alle blir byttet uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 10, 2013 Da er problemet løst! Det var coil nr. 1 som var synderen. Så at nr. 3 også hadde blitt byttet en gang. Nå har den iallefall 4 nye coiler og maler som en katt (eller så smooth som en 1.8t klarer hehe). Takker for alle innspill, genialt å få gode tips og triks! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...