A6 00mod 4B AKE 180hk Lekkasje ved ene dysen

Anbefalte innlegg

Som sagt så har ene dysen begynt å lekke ut av toppen av dysen, der hvor røret er skrudd nedpå toppen av dysen.

Har byttet røret, men det lekker fremdeles. Dette er en 2,5 TDI v6.

 

Noen som har noe erfaringer med dette? Må jeg bytte hele dysen, eller holder det med spissen?

Og siden Møller vil ha 5218kr for 1 dyse så tar jeg gjerne imot hint til plasser jeg kan få dette billigere.

Selve jobben med å bytte delen vil jeg gjøre selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det lekker mellom dyserøret og injektoren så ville jeg forsøkt å stramme mutteren litt mer. Dersom det fortsatt ikke blir tett er det to muligheter:

 

Selve dysespissen er tett så trykket ikke har annen plass å spyles ut enn å bane seg nye veier. I såfall må injektoren ut og dysespissen skiftes på et dieselverksted (ikke jobb som et vanlig merkeverksted kan gjøre).

 

Eller så er den koniske enden på dyserøret skadet. Årsaken kan være for mye stramming tidligere eller at det er skjevt montert så konen er skadet ved stramming. I såfall skifter du bare røret. Dersom det koster mange hundre kroner vil du med litt søk under deler til salgs finne folk i klubben som har slike deler liggende som du kan handle mye rimeligere.

 

Jeg har ingen tro på at selve injektorens kobling er skadet, da metallet der er vesentlig hardere enn dyserøret. Regner med at du har rengjort godt slik at du er sikker på at lekkasjen er der du tror, og ikke er fra de tynne returslangene som ofte må skiftes etter noen år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt nytt dyserørsett og byttet dyserøret. Strammet det så hardt som jeg turde å stramme det, men lekkasjen er der fortsatt.

Så jeg har selv mest tro på at dysespissen er tett. Bilen har gått ~210k km.

Hvilke dysespisser vil passe til denne motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca hvor mange Nm turte du å sramme da? Tipper disse bør være gode og tette på noe over 40Nm, men det er kun en gjetning fra hodet og ikke fra boka.

 

Har ikke vært borti at slike dyser blir så tette, med mindre dysene har ligget i friluft og korrodert noen uker/måneder.

Hvorfor ble rørene skiftet?

Kan det ha kommet forurensninger inn i dysene slik at dette har tettet dem?

 

Vet ikke om det er noe annet enn orginale spisser som passer disse injektorene. Ligg for all del unna kinavare, for det kan fungere svært dårlig åå en så kresen motor.

 

Dersom du kommer så langt at du finner på å skru av spissen, så kan du ta nærbilde av den + injektoren så kan jeg fortelle deg om Fratelli Bosio PP683 som passer AFB vil passe på denne eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strammet bare med godt gammelt ca handstramming. Men burde vert ivertfall 40Nm ja.

Jeg byttet røret fordi jeg håpte at det var det som hadde sprukket og forårsaket lekkasjen, men lekkasjen var der fortsatt etter byttet.

Jeg trur ikke dysene noen gang har vert løst fra motoren på denne bilen.

 

Tror du det vil ha noe for seg å ta ut dysen bare for å prøve å rengjøre den uten å bytte spissen?

Har også lagt merke til at jeg må kinne bilen mye lengre nå enn hva jeg gjorde før denne lekkasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.