Forstillingstrøbbel Audi S6 C4

Anbefalte innlegg

Trenger et svar på dette problemet!

 

Bærebrua på venstre side ble byttet April/Mai 2004. Etter en service ble det konstatert at bærebruas endeledd/kuleledd var defekt (dvs unormalt mye slark) i April 2005. Samme dag som byttet merket jeg en "klonke/kneppe -lyd" Den kom ved f.eks fullt rattutslag i en snu operasjon. Eller så kommer lyden om jeg kjører krappe svinger. Høyre eller venstresvinger spiller ingen rolle. Lyden høres bare en gang ved per hvert rattutslag. Bærebrua ble byttet for 1. gang uken etter første service og enda en gang 2 uker senere, av samme grunn og årsak. Arbeidet ble gjort på merkeverksted tom i Oslo.

 

Det virker som om noe beveger seg fra side til side, her men jeg aner ikke hva som er problemet. noen som har et tips? Kan det være noe som er brukket skeivt, eller en del som mangler?

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk innfestingen til tannstangen din. På min S4 hadde festet som er sveiset til torpedoveggen løsnet i sveisen, med det resultat at skjermen måtte ta hele belastningen. Denne sprakk da i skruehullene, og jeg fikk en sånn kneppelyd som du beskriver da platene bevegde seg. Det kan også være skruen i enden av tannstanga som har løsnet, da er det bare å skru denne fast. Forholdsvis kjent problem på C4, kjenner flere som har opplevd dette. (men Møller i Bergen hadde aaaldri hørt om det før.....) Få noen til å bevege litt på rattet så ser du fort om tannstanga sitter fast eller om det er litt bevegelse. Den skal sitte helt stille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk innfestingen til tannstangen din. På min S4 hadde festet som er sveiset til torpedoveggen løsnet i sveisen, med det resultat at skjermen måtte ta hele belastningen. Denne sprakk da i skruehullene, og jeg fikk en sånn kneppelyd som du beskriver da platene bevegde seg. Det kan også være skruen i enden av tannstanga som har løsnet, da er det bare å skru denne fast. Forholdsvis kjent problem på C4, kjenner flere som har opplevd dette. (men Møller i Bergen hadde aaaldri hørt om det før.....) Få noen til å bevege litt på rattet så ser du fort om tannstanga sitter fast eller om det er litt bevegelse. Den skal sitte helt stille.

 

Takk for svar : rolleyes , men det er nok ikke det du skildrer som er problemet her. Lyden kommer fra venstre siden av bilen. Kan det være noe med fjærbeinet tro?

 

Mvh "hjelp jeg skal på hovedtreff til helga -Magnus"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje fjærbeinslager? Har noe av det samme på min, så jeg har tenkt å bytte etterhvert.. bare bli ferdig med "visse" andre ting først..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forholdsvis kjent problem på C4, kjenner flere som har opplevd dette.
Vil bare bekrefte dette, hadde akkurat samme greia på min S4 C4...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en slik lyd som du beskriver i S6'n min, da var det endeleddet på styrestaget som var gåent. Slarken var så liten av den var vanskelig å påvise manuelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en slik lyd som du beskriver i S6'n min, da var det endeleddet på styrestaget som var gåent. Slarken var så liten av den var vanskelig å påvise manuelt.

 

Endeleddene på styrestaget er nettopp byttet så det er nok ikke dem. De er byttet av meg og justert på merkeverksted.

 

Vet ikke om noen bedre måte å beskrive hva som er galt her, håper bare jeg får time hos forhandler og at de løser casen der før hovedtreffet, buhu. Vil ikke misse den kjøringa der... : gråter :

 

Takk for svarene så langt, men kom med tips. Samler alt av viten her nå for analyse.

 

Mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare føye meg til på listen over de som har vært borti den lyden der. Klonkelyd fra venstre foran enda alt er tilsynelatende "slarkefritt" og nytt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk innfestingen til tannstangen din. På min S4 hadde festet som er sveiset til torpedoveggen løsnet i sveisen, med det resultat at skjermen måtte ta hele belastningen. Denne sprakk da i skruehullene, og jeg fikk en sånn kneppelyd som du beskriver da platene bevegde seg. Det kan også være skruen i enden av tannstanga som har løsnet, da er det bare å skru denne fast. Forholdsvis kjent problem på C4, kjenner flere som har opplevd dette. (men Møller i Bergen hadde aaaldri hørt om det før.....) Få noen til å bevege litt på rattet så ser du fort om tannstanga sitter fast eller om det er litt bevegelse. Den skal sitte helt stille.

 

Er nå overbevist om at det er slark i tannstangen etter timer med diagnose med huet i motorommet og en rekke studier. Det er slarke her og har prøvd å justere strammeskruen over, men nå går det ikke lengre... Takker for svaret Lars, det er nok noe i det du sier likevel : rolleyes , men hvordan fikser jeg dette på en rimelig måte. Er det en justeringsak eller en "byttetilnyttkjempedyrt" sak? Hater at det alltid skal være noe som ikke er helt på greip. Noen som kan gi et seriøst ekspertråd med skreven bruksanvisning? : klø :

 

Bilverksted er alltid siste utvei, som når det snør oppover ;)

 

Mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg bilen lenger, så det må tas fra hukommelsen.

 

Mener det er en bolt som sitter på venstre side i motorrommet, når du står foran bilen og ser ned i motoren, som fester tannstanga til braketten som er sveiset i torpedoveggen. Denne vet jeg om biler som den har løsnet på. Løsningen da var å stramme skruen, enkelt og greit. Løsner igjen etter en stund, men så lenge man vet om det er det bare å skru den til av og til.

 

På min var hele dette festet/braketten til torpedoveggen løsnet, dette fikk jeg sveist hos Møller. Det er kun luft på baksiden akkurat der festet ligger, så det skal være kurant å få sveist. Sjekk også om det er sprekkdannelser i innfestingen på høyre innerskjerm. Der sitter det to skruer som fester tannstangen, på min hadde skjermen gitt etter etter mange trykk der, og platen var sprekt litt oppover fra skruehullet. Dette ga en rar kneppelyd når jeg bevegde rattet når bilen sto stille, siden platene gikk om hverandre, om du skjønner hva jeg mener.

 

Eventuelt kan du se om skruene på høyre siden i skjermen er faste.

 

Det kan også være foringene til styrestagene(de indre) som er dårlige.

 

Hvis det ikke er noe av dette, gjenstår vel slark i selve styresnekka, og da er det vel bytting av hele tannstangen, tror jeg.

 

Men ta en lommelykt og lys på alle festene mens en eller annen beveger litt, litt mer og en del på rattet. Da skal det være mulig å finne ut om det er festene som ikke sitter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nå overbevist om at det er slark i tannstangen etter timer med diagnose med huet i motorommet og en rekke studier.

Tannstangen kan justeres. Jeg kan sende deg en tegning og beskrivelse fra BentleyPublisher som PM (går det med vedlegg der?) eller email.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jipppiiii, har endelig funnet feilen på møkkahuagen min i går, hehe.

 

Hold dere fast!!! Bolten som sitter festet gjennom bærebrua gjennom traversen, som igjen sitter skrudd i ei gummiforing med metallbeslag opp i karroseriet. Sistnevnte dings var helt laus. Metallskiven som har ligget og gnikket mot traversen var helt polert av all vandringen : eek :

 

Delen blir nå byttet i morgen hos en ny kompis på Olrud på Elverum. Skal ta et bilde å legge ut på Fredag så dere kan få se selv ;)

 

Tannstanga mi er også slitt så det blir nok et bytte der også etterhvert, men er ihvertfall en klonkelyd mindre på bilen. Om ikke klonkefri : smil :

 

Takker for alle tips så langt, Mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså det var lageret i støtdemper-tårnet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså det var lageret i støtdemper-tårnet?

 

Skriver jeg så galt!?!

 

Har ingenting med støtdemper eller fjærbeinet å gjøre!

 

Mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skriver jeg så galt!?!

 

Har ingenting med støtdemper eller fjærbeinet å gjøre!

 

Mvh Magnus

 

Nei, du skriver ikke så galt, ganske greit å forstå. Interessant at det var der feilen lå. Har nemlig fått noe klonkelyd i bakstillingen på min etter at jeg satte på KW-settet. Har sjekket alle skruer, men må vel gå grundigere til verks for å finne ulyden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, kan med hånden på hjertet si at jeg er blitt en liten ekspert på forstillingen på C4 : flau :

 

Føles godt å endelig få feilsøkt og funnet feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var hele dette festet/braketten til torpedoveggen løsnet, dette fikk jeg sveist hos Møller. sitter.

 

Og dette kostet hvor mye? Fant nettopp ut at det var dette som var feilen på min også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og dette kostet hvor mye? Fant nettopp ut at det var dette som var feilen på min også...

 

Kostet ca 6500. Det var sveising av brakett og sprekk i innerskjerm, samt lakkering av de sveiste områdene. Tipper et ikke-merkeverksted gjør det for halve prisen, siden det nesten ikke var demontering, men jeg hadde ikke tid da til å lete noe mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke "værre" nei? Så for meg en meget dyr jobb å fikse dette jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk slik klonke/knirkelys på høyre side foran etter jeg monterte senkesett, og tenkte at det måtte være bærearmen, men sammen med en kompis som er mekaniker tok vi i går og løftet opp bilen og spraya masse godt smøremiddel spesielt opp under toppen på fjærbeinet og rundt forbi likevel, og knirikinga forsvant helt :)

 

gjett om det var en som ble fornøyd når han slapp å skru ekstra....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg nå kjørt rundt "knirkefritt" i noen uker. Jeg kan med glede se at denne tråden ikke bare var en egotripp kunn for meg. Fint at andre bruker den også. Det finnes så mange andre bambus tråder om dette emnet så det hadde vært fint om den fortsatte sitt liv ;) La tråden leve, jejeje : flau :

 

Men back to topic, Vet ikke helt om den smøringa de nødvendigvis løste problemet ditt da. Kan jo hende du bare la litt glid mellom dårlige foringer istedet, men hva vet vel jeg : rolleyes Håper forøvrig at lydene forblir borte.

 

Mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bildene. Hvor ble det av dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får forhåpentligvis fikset min iløpet av helga, da kommer det nok noen bilder av dette iallefall.. Greit for andre å vite hvor man skal se også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det bildene da..

 

Her kan dere se hvor feilen lå.. Forsterkningen i innerskjermen hadde løsnet i sveisepunktene som da igjen hadde gjort at selve skjermen hadde sprukket. Den øverste mutteren var også løs, så denne ble også sveiset fast.

100_1936.jpg

100_1939.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mats igang med sveising....

100_1945.jpg

100_1949.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.