#1 Skrevet Oktober 12, 2013 (endret) Har kjøpt en 2000 modell Golf med 1.6 16v 105hk AUS motor. Denne er ekstremt tørst etter olje og bruker 1.5>2 liter på 1000km. Har lest litt rundt på nettet at dette er et vanlig problem på de. Min er kjørt langt og jeg har innsett at den kan trenge en liten overhaling for å minske forbruket. Men noen påstår at selv om de blir overhalt så bruker de mye olje. Det nevnes problem med veivhus ventilasjonen som mulig årsak. Jeg har ikke fått sjekket dette på min bil enda. Har sett at den ryker heftig etter lengre bremsing på gir og det tyder jo på utette ventiltetninger. Det er ikke trykk i bunnpanna på den og den bruker ikke vann...bare fenomenalt med olje til å være en liten drittmotor:) Er det noen her som har vært borti lignende og funnet ut av det?? Jeg er klar for å ta en kjapp overhaling på motoren men vil høre om noen vet akkurat hva problemet er med det høye oljeforbruket på akkurat disse motorene. Takker for svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 12, 2013 Kan vare ventiltetninger,stempelringe,olje lekaskje,toppakning. Det må du sjeke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 12, 2013 ikke de smarteste folka du har snakka med da om de mener at bilen bruker mer olje etter at motor har blitt overhalt... men sjekk det Tomislav nevnte. må bare pelle av toppen og se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 12, 2013 ikke de smarteste folka du har snakka med da om de mener at bilen bruker mer olje etter at motor har blitt overhalt... men sjekk det Tomislav nevnte. må bare pelle av toppen og se Bare leste noe på et utenlandsk forum. Min er tett utvendig så den brenner olja gjennom eksosen. Kommer til å skifte alt når jeg først tar av toppen men bare lurte på om noen her inne har fikset samme problem på 1.4 eller 1.6 16v 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 12, 2013 kommer jo ann på om det er toppen eller bunnen som gjør at man forbruker olja da, men lønner seg og starte med toppen, lettest det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 12, 2013 kommer jo ann på om det er toppen eller bunnen som gjør at man forbruker olja da, men lønner seg og starte med toppen, lettest det Jepp, men tror jeg tar stempelringene i samme slengen så er jeg sikker:) Er jo ikke akkurat store delekostnaden og jobben gjør jeg selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 12, 2013 Hadde en slik 2001 golf med 1,6 16v. Den hadde rullet 190tkm og brukte vel ca. en liter på oljeskiftet (dvs. på 10000km) Fikk forklart av en på møller at ett problem på disse motorene er den høye komp`en som er på dem. Den har jo 11,5 i komp originalt Fint når en tenker på forbruk, men sliter jo på motor da. Og det står jo i instuksjonsboka på disse at du skal kjøre på 95/98 oktan. 95 oktan med 11,5 i komp. Jeg prøvde å kjøre min med 95 oktan og kunne klart høre tenningsbank ved pådrag på lavere turtall. Sikkert de aller fleste kjører disse motorene på 95 oktan da det jo er litt billigere enn 98 oktan. Jeg tipper at disse motorene går delvis med litt tenningsbank mer eller mindre hele tiden, tror ikke det akkurat bidrar til at stempelringer og tetninger i toppen osv. har det noe lettere. En annen ting en bør gjøre er å tette denne jævlige EGR-ventilen som gjør at innsuget kokser igjen. Med 98 oktan på tanken og blendet egr-ventil så fungerte denne 1,6 16v-motoren helt glimrende for meg mange tusen km. Det at disse motorne kan kjøres på 95 oktan må være i nødstilfelle, praksis funker det ikke bra. Sikkert vil flere av dere si at motorelektronikken "justerer seg" etter 95 oktan pga. lambda og bankesensor, men i praksis så tror jeg ikke den klarer det bra nok. Uansett 11,5 i komp og 95 oktan hører absolutt ikke sammen. En annen ting er at jeg merket at forbruket gikk bittelitt ned ved bruk av 98 oktan kontra 95 oktan på denne motoren. Jeg tror at dette kommer av at motorstyring stiller om tenning for å unngå tenningsbank og dermed blir motoren mindre effektiv = høyere forbruk. En annen ting er j selvsagt at det blir mindre effekt i motoren og (min bil i hvertfall) gikk merkbart litt dårligere med 95 oktan. Det betyr jo at det på disse motorene lønner seg å fylle 98 oktan selv om literprisen er noe dyrere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 13, 2013 kommer jo ann på om det er toppen eller bunnen som gjør at man forbruker olja da, men lønner seg og starte med toppen, lettest det Oljeforbruk i bunnen (stempler, ringer, sylindre) tenderer å opptre sammen med dårlig kompresjon. Oljeforbruk i toppen (ventiltetninger) kan helt fint opptre sammen med full kompresjon. Ta en kompresjonstest. Det er på ingen måte skuddsikkert. Men det gir en indikasjon: Dårlig kompresjon tyder på at problemet er i bunnen. Bra kompresjon tyder på at problemet er i toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 13, 2013 Oljeforbruk i bunnen (stempler, ringer, sylindre) tenderer å opptre sammen med dårlig kompresjon. Oljeforbruk i toppen (ventiltetninger) kan helt fint opptre sammen med full kompresjon. Ta en kompresjonstest. Det er på ingen måte skuddsikkert. Men det gir en indikasjon: Dårlig kompresjon tyder på at problemet er i bunnen. Bra kompresjon tyder på at problemet er i toppen. Jepp, tenkte å ta en kompresjonstest for å se hvordan det ligger an der:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 13, 2013 Hadde en slik 2001 golf med 1,6 16v. Den hadde rullet 190tkm og brukte vel ca. en liter på oljeskiftet (dvs. på 10000km)Fikk forklart av en på møller at ett problem på disse motorene er den høye komp`en som er på dem. Den har jo 11,5 i komp originalt Fint når en tenker på forbruk, men sliter jo på motor da. Og det står jo i instuksjonsboka på disse at du skal kjøre på 95/98 oktan. 95 oktan med 11,5 i komp. Jeg prøvde å kjøre min med 95 oktan og kunne klart høre tenningsbank ved pådrag på lavere turtall. Sikkert de aller fleste kjører disse motorene på 95 oktan da det jo er litt billigere enn 98 oktan. Jeg tipper at disse motorene går delvis med litt tenningsbank mer eller mindre hele tiden, tror ikke det akkurat bidrar til at stempelringer og tetninger i toppen osv. har det noe lettere. En annen ting en bør gjøre er å tette denne jævlige EGR-ventilen som gjør at innsuget kokser igjen. Med 98 oktan på tanken og blendet egr-ventil så fungerte denne 1,6 16v-motoren helt glimrende for meg mange tusen km. Det at disse motorne kan kjøres på 95 oktan må være i nødstilfelle, praksis funker det ikke bra. Sikkert vil flere av dere si at motorelektronikken "justerer seg" etter 95 oktan pga. lambda og bankesensor, men i praksis så tror jeg ikke den klarer det bra nok. Uansett 11,5 i komp og 95 oktan hører absolutt ikke sammen. En annen ting er at jeg merket at forbruket gikk bittelitt ned ved bruk av 98 oktan kontra 95 oktan på denne motoren. Jeg tror at dette kommer av at motorstyring stiller om tenning for å unngå tenningsbank og dermed blir motoren mindre effektiv = høyere forbruk. En annen ting er j selvsagt at det blir mindre effekt i motoren og (min bil i hvertfall) gikk merkbart litt dårligere med 95 oktan. Det betyr jo at det på disse motorene lønner seg å fylle 98 oktan selv om literprisen er noe dyrere. Hvordan er det mulig at vw har laget en sånn drittmotor. Går som et dass og i tillegg skal den ha 98 oktan??...det er ikke mulig!! Og jeg som solgte S4'en og tenkte at det skulle bli fint å slippe å "leite" etter stasjoner som har 98 oktan. Når du sier det så hører jeg faktisk tenningsbank på min også ved pådrag på lave turtall...pokkers drittbil!! Er sikkert andre som har/har hatt bil med sånn motor her inne...flere med erfaringer her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 14, 2013 (endret) Når du sier at den går dårlig så kan jeg forsåvidt skjønne det hvis du har hatt en S4 før.. Da jeg skulle kjøpe så prøvde jeg et par golf med den "gamle" 8v-motoren og den 1,6 16V´en gikk merkbart bedre, så den går vel ikke dårlig hvis en tar i betraktning at det bare er en 1,6 med 105 hk, VEL OG MERKE HVIS motoren er i orden. Det er klart at hvis den bruker olje og da kanskje har dårlig kompresjon så har nok en del av "ponni´ene forlatt stallen" og da er det kanskje ikke så rart den går dårlig. Som sagt hadde ikke jeg noen problemer med min selv om den hadde gått nærmere 200tkm, men JEG TROR det kan være medvirkende at jeg gjorde litt research og fant ut at den burde kjøres på 98 oktan + at jeg tetta egr-ventilen. Tror ikke det sistnevnte gjorde all verden forskjell, men er ikke bra å sende eksosen tilbake i innsuget vettu´, det skjønner vel "alle". Det å fylle 98 oktan + å sette en blekkbit imellom på egr-ventilen er ikke de mest krevende tiltakene synes nå jeg, Jeg er ingen ekspert på tenningsbank, men kan aldri tenke meg at det kan være bra for motor å kjøre med det hele tiden. Jeg skal ikke si at det er hele skylden til at en del av disse motorene sliter med oljeforbruk litt tidlig, men at tenningsbank er svært uheldig for en motor vet vel de fleste som kan litt om bil. Forbruket synes jeg var veldig bra på den 1,6 16v´en, alt fra 0,52 - 0,75 (henholdsvis pen langkjøring og blandet kjøring) synes jeg ikke er ille på en Golf Stv som tross alt veier rundt 1300 kg. Står litt om 95 / 98 oktan og bruk av dette på denne motoren her : http://uk-mkivs.net/forums/p/76361/1138707.aspx Og sakset derfra : "i also read from somewhere that if you run a 1.6 on 95 ron it will gradually burn your valves out" Under her er et bilde av hvordan innsuget ditt kan se ut hvis du har kjørt lenge med egrventil... Ikke rart mage biler går dårlig etter hvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 14, 2013 Når du sier at den går dårlig så kan jeg forsåvidt skjønne det hvis du har hatt en S4 før.. Da jeg skulle kjøpe så prøvde jeg et par golf med den "gamle" 8v-motoren og den 1,6 16V´en gikk merkbart bedre, så den går vel ikke dårlig hvis en tar i betraktning at det bare er en 1,6 med 105 hk, VEL OG MERKE HVIS motoren er i orden. Det er klart at hvis den bruker olje og da kanskje har dårlig kompresjon så har nok en del av "ponni´ene forlatt stallen" og da er det kanskje ikke så rart den går dårlig. Som sagt hadde ikke jeg noen problemer med min selv om den hadde gått nærmere 200tkm, men JEG TROR det kan være medvirkende at jeg gjorde litt research og fant ut at den burde kjøres på 98 oktan + at jeg tetta egr-ventilen. Tror ikke det sistnevnte gjorde all verden forskjell, men er ikke bra å sende eksosen tilbake i innsuget vettu´, det skjønner vel "alle".Det å fylle 98 oktan + å sette en blekkbit imellom på egr-ventilen er ikke de mest krevende tiltakene synes nå jeg, Jeg er ingen ekspert på tenningsbank, men kan aldri tenke meg at det kan være bra for motor å kjøre med det hele tiden. Jeg skal ikke si at det er hele skylden til at en del av disse motorene sliter med oljeforbruk litt tidlig, men at tenningsbank er svært uheldig for en motor vet vel de fleste som kan litt om bil. Forbruket synes jeg var veldig bra på den 1,6 16v´en, alt fra 0,52 - 0,75 (henholdsvis pen langkjøring og blandet kjøring) synes jeg ikke er ille på en Golf Stv som tross alt veier rundt 1300 kg. Står litt om 95 / 98 oktan og bruk av dette på denne motoren her : http://uk-mkivs.net/forums/p/76361/1138707.aspx Og sakset derfra : "i also read from somewhere that if you run a 1.6 on 95 ron it will gradually burn your valves out" Under her er et bilde av hvordan innsuget ditt kan se ut hvis du har kjørt lenge med egrventil... Ikke rart mage biler går dårlig etter hvert. Visste jo seff at de ble stor overgang fra S4 2.2 med 300hk og til den lille drittbilen, det var jeg innstilt på...men at den måtte kjøres på 98 oktan det trodde jeg ikke i min villeste fantasi. Bilen går helt greit, ingen problem..men det er som du sier og til de sidene du linker til....motoren har det ikke godt på 95 oktan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 15, 2013 Det er nesten alltid oljeringene som er tette og 1-2 ring som er slappe i tillegg som forårsaker oljeforbruk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 15, 2013 hva sier instruksjonsboka om oktan bilen skal ha da? evt inni tanklokket. står vel hva som er minimum der. men høres rart ut at en såppas "moderne" bil skal måtte bruke 98oktan. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 15, 2013 Vår 2002 med samme motor var gått 288000 på 95 Oktan og brukte ikke en dråpe olje mellom skift. Så det er ingen fasit at disse trenger hverken 98 eller masse olje;) Skulle aldri solgt godvogna Lasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 15, 2013 hva sier instruksjonsboka om oktan bilen skal ha da? evt inni tanklokket. står vel hva som er minimum der. men høres rart ut at en såppas "moderne" bil skal måtte bruke 98oktan. Der står det at den skal ha 98 oktan, men KAN kjøres på 95 oktan men at det da blir noe redusert effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 15, 2013 Vår 2002 med samme motor var gått 288000 på 95 Oktan og brukte ikke en dråpe olje mellom skift. Så det er ingen fasit at disse trenger hverken 98 eller masse olje;) Skulle aldri solgt godvogna Lasse Skulle aldri solgt den nei:)...men den var ikke akkurat økonomisk da og så var dette med 3-punkts belte i midten bak...rart at den bilen deres ikke brukte en dråpe, har lest at veldig mange av disse er glad i olje...gikk deres helt fint på 95 oktan? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 15, 2013 hva sier instruksjonsboka om oktan bilen skal ha da? evt inni tanklokket. står vel hva som er minimum der. men høres rart ut at en såppas "moderne" bil skal måtte bruke 98oktan. Trodde ikke det var sant jeg heller...kjørte s4'en på 98 men det var pga at den gikk med 303chip og 3bars mapsensor...at den lille 1.6 105hesteren skal måtte ha det er utrolig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 15, 2013 Nå har jeg sjekket litt på bilen. I tanklokket så står det 98/95 oktan uten noe ekstra forklaring annet en at den skal ha blyfri bensin. I instruksjonsboka står ikke denne motoren oppgitt i det heletatt?? Men i et tileggshefte for stasjonsvogn?? står denne 1.6 16v 105hesteren oppgitt. Og der står det at den i utgangspunktet skal kjøres på 98 oktan men kan kjøres på 95 og da med redusert ytelse. Alle andre bensinmotorer oppgitt i boken kan kjøres på 95 oktan(min.91 oktan)... Hva er det vw har rotet med her da....?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...