Gjengesett for audi bolter - må gjenge opp igjen hullet

Anbefalte innlegg

Hallo ...

Jeg har en H&R spacer der hvor gjengene på det ene hullet har blitt ødelagt. Jeg trenger å få gjenget opp hullet. Hvor får man tak i ett sett med audi gjenger som passer for boltene ?

Jeg har ett biltema sett hjemme, men vet ikke om det er nøyaktig samme riller. Noen som vet om det eller noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slik at jeg får gjenget opp igjen hullet ?

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk ett gjengelær og mål gjengene så skal det være en smal sak og få gjenget det opp igjen når du har målene på gjengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er 14x1,5 gjenger.

Gjør som Lena sier og bruk et gjengelær og mål. Vis du ikke har dette kan du alltid måle diameter på bolt og gjengetapp så ha dem mot værandre for å om gjengen stemmer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er ett gjengelær ?

Jeg sjekket biltema settet mitt og ingen av de tappene der var store nok. Så det kan jeg ikke bruke.

Er det noen av bilbutikkene som har store nok "tapper" for audi riller ?

Jeg har heller ikke så bra verktøy, men ser ut som det er ca 1.2-1.3 mm avstand mellom rillene på boltene ser jeg....

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stort sett alle vag har m14x1.5, tror biltema har gjengetapp :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stort sett alle vag har m14x1.5, tror biltema har gjengetapp :-)

Nei, mange VW med 4x100 bruker M12x1,5. Biltema har ikke gjengetapp som passer, men gå til en ordentlig verktøybutikk som f.eks Tools, så får du kjøpt en M14x1,5 der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjengelære ser ut som en mini bladsøker :) bare med tenner, slik at du kan legge ann mot gjengepartiet, for og "lære" hvilke gjenger det dreier seg om

kalles vel også i noen tilfeller gjengetolk

ser slik ut:

http://cdn.verktøy.no/media/catalog/product//1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/4/942897.jpg

Ok :) Men dette gjengelæret brukes da kun for å måle gjengene ?

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det brukes kun for og måle hvordan gjenger du har ja

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :)

Da tar jeg meg en tur for å se om jeg finner en gjengetapp :)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tools var stengt, Mekonomen hadde ikke gjengetapper. Så ble det for mye kø til de andre stedene, så tenker jeg stikker innom tools på tirsdag da.

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis det haster har jeg 14x1.5 gjengetapp på jobben i Oslo. Også bor jeg 5min unna der:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig skulle jeg ha hatt igår da jeg dreiv med felgene og skulle gjøre bilen klar for banekjøring idag på trackday. Akkurat nå haster det ikke veldig, men takk for tilbudet Daniel !

Stikker innom tools for å sjekke om dem har det. Har ett hull til som begynner å bli dårlig, så det kan være greit att jeg har verktøy for dette. Samt att jeg tar felgene ofte av og på :)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å si ifra vis du skulle trenge det:) tools har garantert dette;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp, gjør det om det blir aktuelt :)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ikke heller an å bytte innsatsen i spaceren da? Hvis gjengene er ødelagt, så spørs det om det ikke er bedre å få i nye gjenger fremfor å "friske opp" de gamle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ikke heller an å bytte innsatsen i spaceren da? Hvis gjengene er ødelagt, så spørs det om det ikke er bedre å få i nye gjenger fremfor å "friske opp" de gamle.

meldingen min igår ble tydeligvis ikke lagt inn :(

Men ja, mulig jeg må bytte hele innsatser der. Men prøver på med å gjenge opp først.

Var hos Tools idag og en gjengetapp kostet ca 450. Biltema hadde ett sted til 999, så da tror jeg stikker dit og kjøper det:)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel nesten billigere med nye spacere med helt friske gjenger ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

største settet til jula (og jeg tror også biltema har fått det i sortimentet nå) har et sett som har mange av dimmende som er kjekke i bil / motor sammenheng. som feks M14 x 1,5 , M18 x 1,5, M22 x 1,5 som er ofte brukte dimensjoner på hjulbolt, og diverse plugger , olje tilkobling osv.

http://www.jula.no/gjengeverktoysett-45deler-188011

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte av tappene til biltema er så dårlige at de knapt kan brukes til annet enn å friske opp gjenger, Det du trenger er helicoil løsgjenger med 14x1.5 men annbefaler nye spacere helst

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

H&R spacerne er ganske så dyre, tror jeg betalte 2500 for 4 stk.

Men jeg ser det skriver att gjengetappene til biltema er dårlig ? Bedre å kjøpe den ifra Tools da ?

Jeg har ett hull på en annen spacer som også begynner å bli dårlig, så det kan fort blir flere spacere som må byttes ut. Litt usikker hva jeg skal gjøre da.

Sjekker med Brakes.no om jeg kan få noe på garanti siden de er brukt i ett år.

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte min gjengetapp hos den lokale Tools-butikken for ca 3 år siden, men aldri i verden at jeg betalte så mye som 500 spenn for den. Ser at du bor i Oslo, has du sjekket andre forretninger som selger verktøy?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

H&R spacerne er ganske så dyre, tror jeg betalte 2500 for 4 stk.

Men jeg ser det skriver att gjengetappene til biltema er dårlig ? Bedre å kjøpe den ifra Tools da ?

Jeg har ett hull på en annen spacer som også begynner å bli dårlig, så det kan fort blir flere spacere som må byttes ut. Litt usikker hva jeg skal gjøre da.

Sjekker med Brakes.no om jeg kan få noe på garanti siden de er brukt i ett år.

Robert

Det skulle ike være noe problem med spacere i stål, aluspacere med gjenger i burde ligge på hylla som brevvekt, med mindre de er 30mm tykke og har studs som er skrudd fast med locktite. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.