#1 Skrevet Oktober 13, 2013 Har prøvd å søke litt, men fant ikke det jeg leita etter. Har en S6 med med 5-trinns kasse. Har lyst til å oppgradere til 6-trinns diesel kasse da jeg har lest her på forumet ei gang at den er både sterkere og høyere giret? Stemmer dette? Noen som kjører med slik kasse og har erfaringer å dele? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 14, 2013 Jeg kjører med ei 6 trinns kasse fra v6tdi. Den har 0.56 i 6. Med sluttutveksling på 3.888. EKM heter den. Så har du kasse fra C4A6TDI med 0.56 i 6. Og 4.111 i sluttutveksling. CYT heter den. Er veldig behagelig med tunge gir på langkjøring og kassene har flex aksel og bredt førstegir så sterkere blir det ikke originalt :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 14, 2013 Takk for svar. Er dette forresten "bolt on"? Hvilket turtall ser du i 6.gir i 100 da? Jeg synes den originale utvekslingen er for kort... kan jo kjøre siste gir overalt! helt ned i 40kmt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 14, 2013 Passer alle "EKM" kassene rett på en S6 C4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 14, 2013 Har prøvd å søke litt, men fant ikke det jeg leita etter. Det gikk en informativ tråd for et halvt års tid siden. http://forum.vacn.no/showthread.php?254211-01e-tdi-kasse-p%E5-hissig-bensinmotor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 14, 2013 Der var den tråden ja!! Er CYT og EKM kassene like, bare annerledes utveksling? skjønner jeg det riktig så passer ikke drivakslene rett på?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 15, 2013 Etter det jeg har forstått, er det bare å flytte over stikkakslingene fra ei vanlig kasse.. Er en umbrakoskrue. Skal selv bytte fra 6-trinns bensinkasse til 6-trinns dieselkasse på min S2 avant. Årsak til byttinga her er ulyder i orginalkassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 15, 2013 Ok. så jeg kan ta stikkakslene fra mi kasse? Hva med spakstellet? Mitt er jo 5-trinns... Trenger jeg et 6-trinns? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 15, 2013 Er samme spakstell, på 01e 5 og 6 gir i C4 kaross. Ja du flytter enkelt over stikkakslingene fra 5 trins kassa di Hadde du gått fra automatkasse og ombygging så kunne du brukt EKM kasse uten å skifte bakaksel Men har du manuell gir må du ha kasse med 4.11 sluttveksling. Jeg har i min s4 DQT kasse fra 2001 a6 2.5 v6 tdi, det er samma kassa, eller deu kan leite fra C4 chassi feks CYT.... det er ganske kasser du kan bruke, er bare å finne ei kasse å sjekke utvekslinger i etka eller vagcat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 15, 2013 Der var den tråden ja!! Er CYT og EKM kassene like, bare annerledes utveksling? skjønner jeg det riktig så passer ikke drivakslene rett på?? EKM har oljekjøling slik som V8 kassene fra S4/S6/S6+ osv og annen slutt utveksling. Ellers tror jeg dem er lik. Ellers vil du få noe lavere turtall på EKM enn CYT. I mine øyne er EKMen litt drøy i 6. giret, og vil ikke være egnet på noe oppsett med litt treg spoolup, men kan trygt anbefales på noe som spooler tidlig (originalt oppsett) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 15, 2013 Høres ut som CYT er veien å gå... får leite litt i tyskland. Så får vi den sendt bilen til Polen der den skal hellakkeres og byttes til nyinnkjøpt Spec3+ clutch og ny 6-trinns kasse. Blir knall dette! Hellakkering med retting av bulker, sveising av fangere og full (ordentlig) understellsbehandlig koster mindre enn 12K. Vurderer å få rådene byttet til H-profil mens jeg har den der... Min far jobber turnus i Polen, så han kjører bilen ned og hjem igjen.... gratis 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 15, 2013 Denne er jo billig!! http://www.ebay.de/itm/Audi-A6-C4-Avant-Quattro-2-5-TDI-6-Gang-Schaltgetriebe-CYT-/221293297051?pt=DE_Autoteile&hash=item33861bbd9b 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 15, 2013 Du finner diverse info her vedrørende bruk av tdi kasse i bensinbil: http://forum.vacn.no/showthread.php?262973-Samletr%E5d-6-trinns-tdi-quattro-girkasse-i-bensinbil&p=2854503#post2854503 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 15, 2013 Høres ut som CYT er veien å gå... får leite litt i tyskland. Så får vi den sendt bilen til Polen der den skal hellakkeres og byttes til nyinnkjøpt Spec3+ clutch og ny 6-trinns kasse. Blir knall dette! Hellakkering med retting av bulker, sveising av fangere og full (ordentlig) understellsbehandlig koster mindre enn 12K. Vurderer å få rådene byttet til H-profil mens jeg har den der... Min far jobber turnus i Polen, så han kjører bilen ned og hjem igjen.... gratis kassene fra c4 chassie er både eldre og sjeldnere og til tider overpriset i forhold til kasser som har stått på en 2.5 tdi v6 fra ca 98-2005, vere seg a4, a6 og passat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 15, 2013 Så det er helt lik kasse på A4, A6 og Passat?? Da er det jo litt med å velge mellom... Fatteren skal prøve å sjekke på huggeren i Polen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 17, 2013 Ja du følger girkassekodene mere enn hvilket chassie de kommer fra, men festebrakettene som bolter i girkassa må følge chassiet. så der må du bruke fra c4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 23, 2013 Hva er akseptabel pris å betale for ei CYT kasse? har fått tilbud om å kjøpe ei som er kjørt ca 165.000km for 5500,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 23, 2013 Ok pris det :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 9, 2013 Jeg skal til med samme jobben selv nå i jula, bygge om min S6 som har 5vxl til 6vxl CYT girkasse fra '97 A6 2,5tdiq. Noen som vet om clutchen må byttes ? Er det samme splines på utgående aksling på disse kassene ? Gleder meg til å prøve dette med original KKK24 og MTM303RS SW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 9, 2013 Jeg skal til med samme jobben selv nå i jula, bygge om min S6 som har 5vxl til 6vxl CYT girkasse fra '97 A6 2,5tdiq.Noen som vet om clutchen må byttes ? Er det samme splines på utgående aksling på disse kassene ? Gleder meg til å prøve dette med original KKK24 og MTM303RS SW Dette blir bare plug and play samme spakstell og splines på kassa. ei girkule fra s6+ som du fortsatt får tak i blir jo kronen på verket, Clutch bytter du bare om du trenger en ny eller sterkere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 9, 2013 Så bra, skal bygge opp en ny travers med alt nytt av foringer og ledd som skal settes på samtidig, blir tight og fint da håper jeg Har liggendes et 6trinns emblem fra en orginal girkule fra S2'n min som jeg tenkte å sette på.. Er S6+ kulen noe annerledes ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 10, 2013 Va sikkert flere utgaver før, men den du får tak i ny er hel, og en kan ikke ta av emblemet etter det jeg kan se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 10, 2013 Jeg fikk til slutt forhandlet kassa ned i 4500kr ferdig levert på verkstedet i Polen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 10, 2013 Noen som kjører med slik kasse og har erfaringer å dele? Du skriver vel ikke noe om hvilken effekt/dreiemoment du har. Selv er jeg fornøyd med slik kasse i 280 hk 2,2 liter. Og mye mer fornøyd i kombinasjon med V8 pga høyere dreiemoment på lave turtall. Har man standard 2,2 så trenger man nesten ikke 6. gir da 5. også er høyt og fint for motorvei. Idealkassa til 230 hk vil vel være midt mellom 2,5tdi og standard S6 kasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 10, 2013 Jeg bygger ca 500hk/600nm... Vil ha et cruise-gir og et gir som gir lavere forbruk på langkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...