1.2 TFSI kamkjedestrammer - Finnes det noe TPI på denne?

Anbefalte innlegg

En kollega av meg sliter med en 2011 modell Audi A1 med 20k km på tellerverket som rasler veldig under oppstart. Første jeg tenkte var kamkjedestrammer men Møller Trondheim mener lyden er normal.

 

Noen mekanikere her inne fra Møller som vet om det foreligger en TPI på denne?

 

Er altså denne lyden her, illustrasjonsvideo:

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å få bytta kjede/strammer,var tpi på skoda på dette vertfall,så er jo samme motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å få bytta kjede/strammer,var tpi på skoda på dette vertfall,så er jo samme motoren.

 

Takker for svar Geir. Du har ikke tilfeldigvis nummeret på denne TPI'en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta noen kjeder pga denne lyden ja :P Kjedestrammer/kjede er superklein på disse... Får repsett til de. Tror det nye skal være forbedret(?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har også bytta på noen:) på 1.4 også forøvrig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta noen kjeder pga denne lyden ja :P Kjedestrammer/kjede er superklein på disse... Får repsett til de. Tror det nye skal være forbedret(?)

 

Dette gjelder vel flere av TFSI motorene regner jeg med? Husker jeg gjorde det på min B8 1.8TFSI for noen år siden. Men dette er jo garanti uansett.

 

Det som skremmer meg er at Møller her i byen visstnok mener denne lyden er normal. Og at når bilen først er på service så tar de ikke feilen da når det allerede ligger en oppdatering i systemet.

 

 

Vi har også bytta på noen:) på 1.4 også forøvrig.

 

Husker vel ikke noe nummer på denne TPIen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder vel flere av TFSI motorene regner jeg med? Husker jeg gjorde det på min B8 1.8TFSI for noen år siden. Men dette er jo garanti uansett.

 

Kjede er vell generelt noe VAG har bommet litt på ja :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til de som måtte oppleve dette selv så er det altså TPI 2028508/14.

 

Tusen takk for hjelp, du vet hvem du er :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette min 1.2 85 HK TSI også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette min 1.2 85 HK TSI også?

 

Det kommer nok litt an på produksjonsdato. Men bare å ta en telefon til Møller å høre :)

 

Har du lyden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bytta noen kjeder pga denne lyden ja :P Kjedestrammer/kjede er superklein på disse... Får repsett til de. Tror det nye skal være forbedret(?)

 

Er jo en fordel at det varer mer enn 20k ja. Jeg er litt i overkant negativ til akkurat dette kanskje, men MANGE tyske biler (Benz V8, VR6, VAG V8, mm) sliter med glidere og strammere. Japanske biler med kjeder er såvidt meg bekjent ikke berørt av dette, og jeg syns det er passe crazy at man faktisk ikke klarer å lage motorer med kjede uten at alt annet slites i stykker. At man i tillegg presterer å si at dette er normalt er jo helt på jordet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer nok litt an på produksjonsdato. Men bare å ta en telefon til Møller å høre :)

 

Har du lyden?

 

Nei. Ørene mine er tilpasset dieselverdenen så jeg hører ikke noenting fra denne lille bensinmotoren på tomgang :) Må sjekke turtelleren for å se om den går....... Så ingen ulyder heller....

Så hvis det er stille så gjør jeg ingenting? Eller burde jeg sjekke proaktivt, sier TPI at det skal gjøres på alle eller bare hvis ulyd? Kmstand ca 15.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Ørene mine er tilpasset dieselverdenen så jeg hører ikke noenting fra denne lille bensinmotoren på tomgang :) Må sjekke turtelleren for å se om den går....... Så ingen ulyder heller....

Så hvis det er stille så gjør jeg ingenting? Eller burde jeg sjekke proaktivt, sier TPI at det skal gjøres på alle eller bare hvis ulyd? Kmstand ca 15.000.

 

Jeg ville sjekket med Møller på regnummeret ditt. Det kommer nok an på produksjonsdato, regner med VW og Audi gjorde utbedringer etter at dette ble kjent og bilene etter da er levert med utbedret strammer/glider osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal gjøre det. (Og leser noen fra Møller dette og har lyst til å sjekke, så er det bare å følge tråden i signaturen min under her for å finne bilen og regnummeret.........)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det skal sies at når dette skjedde på min egen 1.8TFSI så ringte Møller med hastetime siden det visstnok var veldig prekært, flere TFSIer i Tyskland hadde da akkurat hatt motorhavari. Så skulle tro at de ringte til alle kundene som de har i sine systemer for å få gjort dette fortest mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal gjøre det. (Og leser noen fra Møller dette og har lyst til å sjekke, så er det bare å følge tråden i signaturen min under her for å finne bilen og regnummeret.........)

 

Er helst NÅR lyden kommer at tpi'en kommer til rette. Hvis du skjønner :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke en oppgradering, bare en rep løsning. Biler blir ikke kalt inn. Og lyden må være tilstede før det kan utbedres..

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da satser jeg på HVIS og ikke NÅR :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da satser jeg på HVIS og ikke NÅR :)

 

Optimist, hehehehe :) Satser på at det går bra ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bra gikk det ikke......

- Golfen har gått ca 50tkm

- 5 år og 1 mnd gammel

- Service merkeverksted for 3 uker siden (og full historikk før det. Har hørt rasling ved oppstart, men det er visst "normalt")

- Bilen begynte for en uke siden å gå urent, fikk gul motorlampe (og ESP-lampe?!?)

- Mobilitetsgaranti, så ringte 04444 - Viking hentet bilen

- Merkeverksted har nå hatt bilen en uke til demontering og garantivurdering

- Får i dag beskjed om at kamkjedet har hoppet over 6 tenner, at de må bytte motor (ny Shortmotor). Fabrikken dekker ingenting siden over 5 år gml bil, men importør+forhandler tar 100% av deler og 70% av arbeid

- Gjenstår ca 8.000 på meg - 30% av jobben (koster vel normalt ca 27.000, det da)

- Og har erstatningsbil til jeg får igjen Golfen

- Så skikkelig ergerlig på en såpass ny bil (selv om problemet er kjent), og importør/forhandler strekker seg vel greit nok. Men VW og konstruksjonen er jeg ikke happy med.......

 

Noen spørsmål

- Shortmotor, det er uten topp og bunn? Men vil ikke toppen være skadet hvis det er så mye ødelagt ellers? (Eller bytter de kanskje for eksempel skadede ventiler, men ikke topp og kam?)

- Er en ny motor verdt 8.000kr? (Det er jo ingen alternativ, men vil dette ha noen positiv verdi for eksempel ved salg om 5 år? Eller er det nesten et minus?) Kjøres bilen langt så er det jo rusten som tar den, og 50.000 eller null kjørte km er jo nesten det samme? Dette kan man jo bare synse om.....

- Er den nye motoren bedre? Er konstruksjonen endret? Eller kan jeg forvente samme problem om 50.000km igjen?

- Burde jeg være veldig misfornøyd med ny motor og 8.000 fattigere?

 

Uansett, denne motoren bør man ikke ha uten motorskadeforsikring (som jo hadde reddet meg hvis ikke dette hadde blitt en garantisak, opp til 8 år / 200tkm i mitt tilfelle). Bør kanskje bytte før 2019, da......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shortmotor er vell topp og bunn, men uten deler som innsug dynamo osv som blir brukt opp igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva står det egentlig i TPI'en om hvilke chassisnummer dette gjelder? Moren min har en Yeti 1.2 TSI 105 hk levert sommeren 2012 som en tidlig 2013-modell. Etter at turboen røk på 41 000 km må jeg jo undre hva annet som ryker snart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Googlet på "short engine" og da dukker det bare opp topp- og bunnløse motorer, og det rimer jo dårlig med registerhavari..... Satser på at det er selve motoren, komplett.

 

Noen som vet om kjedestrammekonstruksjonen er forbedret?

 

Kunne også vært interessant å vite om min skulle hatt en TPI tidligere, ja.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shortmotor er bunndel og topp, komplett skrudd sammen. Alt som skrus på utvendig som innsug,grenrør,dynamo,starter og sensorer følger ikke med.

 

Altså Hvis du får motorhavari enten med brent stempel, stempel/ventil har slått sammen, rådebank og div så trenger du bare shortmotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva som er forbedret? (Hva inneholdt rep.settet / TPI'en?) Er det strammeren? (som jeg antar er drevet av oljetrykket?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.