1.2 TFSI kamkjedestrammer - Finnes det noe TPI på denne?

Anbefalte innlegg

Ifølge merkeverksted er ikke konstruksjonen forbedret. Grunn til bekymring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke forbedret? LOLZ. Snakk om fallitterklæring!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke en motor jeg ville hatt for og si det sånn....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har søkt litt, og det står en del om at en underleverandør av kjedet har hatt for dårlig produksjonstoleranser. I så fall er det jo en produksjonsfeil og ikke en konstruksjonsfeil, og gitt at den nye motoren min har riktig produsert kjede så burde min bli ok. Dessuten får jeg jo 5 års reklamasjonsrett fra nå og kan jo komplettere med forsikring.

 

Delenummerne kan jo være uendret, som kan tolkes som "ikke forbedret".

 

Dette gjelder 1.2, problemet på 1.4 med kjede er noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god "Audi" venn av meg fikk sin far til å kjøpe seg en 2011 (reg. desember 2010) Audi A1 1,4 TFSI. Bilen er nå gått 62.000KM og måtte skifte registerkjede m.m. Total kostnad 28.000,-. Fikk ingen velvilje fra Møller Gjøvik der bilen ble kjøpt ny siden bilen er 5 år og 5 mnd når skaden skjedde. Bilen har hatt regelmessig oljeskift og service, men ikke på merkeverksted.

Triste saker når problemet er så kjent og bilen gått så lite. Etter at min venn har vært Audi entusiast i 35 år blir nå A1 og en 2011 Audi TT byttet i annet bilmerke........TRIST :-(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At jeg hadde full servicehistorikk på merkeverksted og kun 3 uker siden siste service gjorde nok sitt til at importør+verksted tok såpass mye selv om bilen min var over 5 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det skal sies at når dette skjedde på min egen 1.8TFSI så ringte Møller med hastetime siden det visstnok var veldig prekært, flere TFSIer i Tyskland hadde da akkurat hatt motorhavari. Så skulle tro at de ringte til alle kundene som de har i sine systemer for å få gjort dette fortest mulig.

 

Hvordan oppdaget du at kjedestrammer holdt på å ryke?

 

Min 2010 1.8 tfsi (førstegangsregistrert 2009) hadde bytte av råder og stempel i forbindelse med oljeforbruk i 2015 hos Møller (forrige eier). Tok kontakt med verkstedet for å høre om kjedestrammer og/eller kjedestrammer ble byttet samtidig.

Fikk da til svar at de naturligvis byttet kjedestrammer, guider og kjede når motoren var demontert. Fikk faktura med deleliste fra jobben og ser da at ingen av disse delene er listet.

 

Spurte derfor om de hadde noe dokumentasjon på at dette var byttet da det ikke sto på faktura og fikk da til svar de ikke var sikker på at det var byttet allikevel, men at motoren registrerer slakke i kjede før den raser.

 

Jeg vet ikke hvor mye jeg stoler på dette. På Audizine så er det skremmende mange som har hatt ras på 2.0 tfsi produsert mellom 2009 og 2011, uten at det har vært noe forvarsel. http://www.audizine.com/forum/showthread.php/712531-THE-Timing-Chain-Tensioner-Failure-Thread

 

Dette er importbil langt utenfor garanti, så det er vel urimelig å tro at jeg får noe fra Møller om motoren plutselig raser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg oppdaget ingenting og hadde heller ingen ulyder, dog den hadde under 20k km på telleren da. Møller tok kontakt. Min var også førstegangsregistrert i 2009.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da regner jeg med at dette var noen år siden?

For alt jeg vet kan den være byttet før bilen ble importert fra Sverige i 2013.

 

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette var i 2010.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superforsikring er din venn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble visst det ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Technical Product Information.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Technical Product Information.

 

Eller Teknisk Produkt Informasjon : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller Teknisk Produkt Informasjon : smil :

 

Så er det vel noe som heter Technical Service Bulletin - er det det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.