Motor bytte? audi a6 2.5 tdi rekke 5er

Anbefalte innlegg

Hei, eg har ein A6 2.5 TDI 140 hestern, så har eg ein 2.5 Tdi 115 hester fra ein audi 100, Hvis eg skal sette den 115 hestern i a6n min, hva er det eg må flytter over fra min gamle motor? Turbo? diesel pumpe? eller er dette likt? grunnen til att eg vurderer bytte, er at 115 hestern er gått over 100 000 km mindre og i topp stand. takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal finnes en tråd her inne med forskjeller på AAT og AEL.

 

Jeg har AAT motor i min som hadde AEL i utganspunktet. Flyttet over dieselpumpe og dyser for å få beholde 140 hk. Ellers er det bolt on. Noen mener det er forskjell på turbo, men jeg mener de er like på de to motorene. Du kan jo sjekke delenummer på de, og hvis de er like tar du den i best stand. Ellers må du huske at du IKKE kan bruke dobbelmasse svinghjulet som sitter på AEL motoren på AAT. Da vil den ikke starte pga veivsensor sitter på veiva på AEL, mens AAT benytter triggerpunkter på enkelmassesvinghjulet (noe som AEL svinghjul ikke har). Annet å ta med seg er at det er forskjellige oljefilter på de to motorene, da AEL har oljekjøler under der oljefilteret og derfor har dette filteret større diameter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ta med deg dieselpumpe, dyser og turbo da disse er ulike fra 115hk.

Som Kristian sier så må du også bruke svinghjulet som sitter på 115 hk fordi trigger sitter mot svinghjul på den blokka og ikke mot veiva. Men hvis 115 satt med 6 trinns kasse kan du nytte hvilket svinghjul du vil da den også har sensor mot veiv.

 

Personlig så ville jeg tatt med meg hele registerløsningen over fra A6 til 100 motoren, ikke fordi den gamle ikke fungerer men fordi den nye er mer solid og dessuten billigere å skifte ut pga et hjul mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ta med deg dieselpumpe, dyser og turbo da disse er ulike fra 115hk.

Som Kristian sier så må du også bruke svinghjulet som sitter på 115 hk fordi trigger sitter mot svinghjul på den blokka og ikke mot veiva. Men hvis 115 satt med 6 trinns kasse kan du nytte hvilket svinghjul du vil da den også har sensor mot veiv.

 

Personlig så ville jeg tatt med meg hele registerløsningen over fra A6 til 100 motoren, ikke fordi den gamle ikke fungerer men fordi den nye er mer solid og dessuten billigere å skifte ut pga et hjul mindre.

 

Ved nærmere ettersyn så er turboer med delenummer 046145701C / 046145701CX / 046145703F (som alle er samme turbo, bare med forskjellig delenummer) brukt på audi 100 med AAT fram til chassisnummer WAUZZZ4AR._._.100000 i 1994. Etter dette byttet turbo delenummer til 046145701D / 046145701DX / 046145703G (som alle nok en gang er samme turbo, bare med forskjellige delenummer). Og det er denne som er brukt på AEL 140hk. Så har du en av de tre siste numrene på AAT turboen din kan du bruke den sammen med AEL dysene og pumpa.

 

Et lite tips til: Hvis du må flytte over turbo, så er det riktig at det ikke er pakning mellom turbo og manifoil. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva Møller har gjort i ettertid kan jeg ikke svare for men turbo til 115 og 140hk er IKKE identiske da de satt på da bilene var nye, uansett hva folk måtte påstå. Det er større eksoshus i 115 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.