#1 Skrevet Oktober 22, 2013 Gjelder en 2002 A6 1.9Tdi quattro. Jeg vet jo såklart at diesel motor har mindre overskuddsvarme enn en bensiner men spør allikavel. Byttet termostat på denne i dag, da denne åpenbart var gåen, motoren ble aldri varmere enn maks 60 grader når det er under 0 grader ute. Byttet termostat i dag og fikk etter ca 1 mils kjøring rundt 75-80 grader med kjøring på flatmark med litt gassing. Fikk ikke over 65-70 grader etter den hadde stått på tomgang en god stund etter termostat skiftet. Dette er vel ganske normalt på 1.9TDI og diesel generellt, når graderstokken har passert 0 punktet? Aldri eid en slik motor, kun bensinere så må bare spørre, er vel ikke mulig og oppnå driftstemp (87-90 grader) når det er minusgrader ute, og med normal kjøring på relativt flate veier? Blir jo godt og varmt i bilen, så er ikke no problem, bare litt nysjerrig på om disse motorene klarer og oppnå driftstemp i minus 5-6 grader. Tenkte og prøve det goe gammeldagse papp plate trikset forran radiator i morgen bare for og få den raskere varm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 22, 2013 Passaten min ligger stabilt på 90° året rundt, og er jo rimelig lik bil da. Vet at på min er det et elektrisk varme-element i forbindelse med varmeapparat som skal være med å varme opp vannet. Blir styrt av ute-temperatur etter det jeg er blitt fortalt. Funker ihvertfall, motor blir fort varm, og får fin temperatur i kupe også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 22, 2013 Jeg har en A4 B6 med samme motoren, den også 2002 modell, og den ligger på 90 grader i driftstemp året rundt. Sikker på att du har fått pakningen rundt termostaten tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 22, 2013 Pakningen er tett den, ingen lekkasje og oppdrive, ser på graderstokken nå at det er rundtom en 8minus ute her nå. Var oppe i max 82-83 grader i dag, nå ble det kjørt 6km hver vei, altså hjemmefra, til butikken, handle en stund så tilbake, så ble vel kansje ikke helt den lange kjøreturen sånn antall minutter motoren var i gang hver tur. Lang tid bruker dere på og oppnå 90 grader da? Legg merke til at jeg bor langt i Nord, hvor det er kaldt.. Dette med at den ikke blir ånkli varm på tomgang forstår jeg, det blir som oftest ikke min 1.8T (1.9L) motor heller når det er noen minus heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 22, 2013 (endret) 90° får jeg rimelig raskt, trenger ikke kjøre mer enn noen km før motor er driftsvarm. Holder 90° på tomgang også. BTW; Må si jeg stusser litt på en ting, A6 1,9tdi q 2002? Trodde ikke dette eksisterte jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 22, 2013 Bilen er nå en 2002 modell, men reg i 2001 tror jeg det er.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 22, 2013 De 1,9tdiene jeg har vært borti klarer fint og holde 90grader. Importbiler har ofte ikke de glødepluggene i kjølevannet som hjelper en god del. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 22, 2013 BTW; Må si jeg stusser litt på en ting, A6 1,9tdi q 2002? Trodde ikke dette eksisterte jeg? Riktig det Freddy, ble aldri laget noen A6 med 1.9 dieselen og quattro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 23, 2013 Jeg har Passat 1.9tdi import. Ligger aldri noe over 80grader på vinteren så lenge jeg ikke beveger meg ut i 80sone eller oppoverbakker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 23, 2013 På min import-passat fikk jeg 90 ved litt lengre kjøreturer (til/fra jobb var ikke nok), nå er sensoren delvis defekt, så kommer ikke over 60 uansett bruk og temp ute. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 23, 2013 Min er også import, bare til info. Men bare tenkte litt, er temp føler og instrument sjekket? Og hvis dette er en 2001/2002 A6 1,9tdi quattro, så må det vel være noe ombygd da dette ikke er levert fra fabrikk. Alt er 100%? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 23, 2013 Kan da ikke være bra for motoren? Kan også nevne at Touranen jeg hadde i utgangspunktet ikke ble spesielt fort varm (måtte typisk kjøre over en mil) - men jeg hadde full Defa-pakke så da ble den jo det allikevel. Og temp.måleren der viser jo heller ikke "riktig", jeg sjekket mot digital avlesning i klimaanlegget, og selv om temp.måleren viste 90 grader en stund etter kaldstart, så viste den digitalt bare 72 grader. (Og omvendt, kjøring på varm dag i lange oppoverbakker var det 100-105 grader digitalt men bare 90 på viseren) . Så det burde ikke stått 90 grader på viseren, det burde stått en "N" (Normal). Ut fra dette kan man jo frykte at de med importbiler som da bare har 80 grader på viseren kanskje bare har 60 i virkeligheten, dvs enda verre......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 23, 2013 Har en '97 A6 1.9TDI med samme problemet, men får heller ingen varme i apparatet. Er også import. Har søkt mye på nett om dette og av det jeg kan skjønne ville det hjulpet med de 3 glødepluggene i kjølevannet. Men her har jeg ikke funnet mye info, jeg ser ikke noe ledningsnett, så må i tilfelle legge opp ledningsnett selv med bryter inne. Men har ingen info om hvor ofte og lenge glødepluggene skal gå. Regner ikke med at de skal stå på hele tiden p.g.a. slitasje på glødeplugger og strømforbruk. Jeg kommer til å kjøpe inn det jeg trenger til dette og forske litt på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 23, 2013 Kan da ikke være bra for motoren? Kan også nevne at Touranen jeg hadde i utgangspunktet ikke ble spesielt fort varm (måtte typisk kjøre over en mil) - men jeg hadde full Defa-pakke så da ble den jo det allikevel. Og temp.måleren der viser jo heller ikke "riktig", jeg sjekket mot digital avlesning i klimaanlegget, og selv om temp.måleren viste 90 grader en stund etter kaldstart, så viste den digitalt bare 72 grader. (Og omvendt, kjøring på varm dag i lange oppoverbakker var det 100-105 grader digitalt men bare 90 på viseren) . Så det burde ikke stått 90 grader på viseren, det burde stått en "N" (Normal). Ut fra dette kan man jo frykte at de med importbiler som da bare har 80 grader på viseren kanskje bare har 60 i virkeligheten, dvs enda verre......... Hvis viseren i instrumentet skulle fulgt motortempen slavisk ville den gått opp og ned som en jojo;) Så 90 grader vist, kan være alt mellom 80-105 grader. Ellers hadde folk sikkert klaget på at temperaturen svinger veldig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 23, 2013 Hvis viseren i instrumentet skulle fulgt motortempen slavisk ville den gått opp og ned som en jojo;) Så 90 grader vist, kan være alt mellom 80-105 grader. Ellers hadde folk sikkert klaget på at temperaturen svinger veldig.. Treghet i instrumentet er ikke det samme som slingringsmonn. Nåla går litt opp og ned på mang biler, alt etter som hvordan man kjører eller står stille, men treghet gjør at den beveger seg veldig sakte. Likevel skal det være nogenlunde nøyaktig. Jeg har en 88 graders termostat i min bil, og nåla ligger nøyaktig ved 88 grader på instrumentet også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 23, 2013 Etter å ha "varmkjørt" x antall biler med diagnoseapparat og lesing av motortempen i tillegg til å se i instrument så er dette riktig jo.. Ikke bare treghet dette. De fleste instrumentene er laget slik at tempen skal ligge stabilt på 90 grader. Arbeidstemp vil aldri være slavisk 90grader, derfor viser den 90 selvom motoren er 85 eller 100grader.. Det er hvertfall slik det er ment at det skal være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 23, 2013 (endret) Helt enig i at det er bra at den viser 90 selv om tempen faktisk kan være noe mer eller mindre. Ellers ville vel mange lurt på om noe er galt. Poenget mitt (relatert til 1.9 TDI og kaldstart) var bare at den (i hvert fall på min fhv. Touran) ga inntrykk av å ha nådd 90 lenge før den faktisk gjør det, dvs at motoren faktisk er enda kaldere enn hva temp.måleren "skryter" av. Det er vel flere som har disse "hemmelige kodene" i klimaanlegget og kan lese ut riktigere motortemp enn hva temp.måler viser. (Forøvrig: Søk på "hemmelige koder" her i forumet for å finne diverse varianter av avlesning av div målere) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 23, 2013 Da skjønner jeg hva du mener:) men ja, under oppvarming vil den vise 90 før motoren faktisk er 90 grader. Men tror den må nærme seg hvertfall 80 for at den skal legge seg opp på 90 merket:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...