A6 4B, Dør låst, går ikke opp igjen

Anbefalte innlegg

Vær:

Fra +2 til +10, vått.

Bil:

A6 C5, 99'. Km 250.000

Nylig gjort en jobb på døra som gjelder, så godt mulig jeg har vært borti noe.

Problemet:

Var på trening i går, alt i orden helt til jeg skulle dra hjem, null respons fra dørhåndtak utvendig på førerdøra. Det er jo standard at mikrobryter i disse går, men forventet litt fusking først. Ble en lite stilfull bruk av passasjerdøra og klatring over til førersetet (undertegnede er 2m høy).

Prøvde å bruke dørhåndtak innvendig, der får jeg respons (låse"knotten" kommer opp fra låst stilling, og beveger litt på seg når håndtaket brukes), men døra er likefullt låst.

Ting som er prøvd:

1. Litt leking med knapper (låse opp/igjen med forskjellige stillinger på håndtak).

2. Slag mot øverste umbrako i låsekassa fra baksiden mens håndtaket brukes.

3. Prøvd å fiske etter wire til innvendig dørhåndtak, fordi håndtaket virker litt "slapt" (finnes det noen returfjær for denne i låsekassa?)

Har ikke veldig lyst til å prøve å ta av innvendig dørtrekk med døra igjen: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok av med dørpanel å sjekke stag som går ned fra dørhåndtaket

Tar jo bare 2 min å hive av panelet,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nok av med dørpanel å sjekke stag som går ned fra dørhåndtaket

Tar jo bare 2 min å hive av panelet,

Hvorda kan det ta 2 min når jeg ikke kommer til skruene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du får tatt av knappepanelet på døra og da se inn der, trur du kan få et lite rom til å kunne se inn i døra på den da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 skruer... et rundt med speilet, og et i bakkant med vinduet, så er det bare å trekke hele panelet rett opp.....

Ihvertfall slik på min C5 allroad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 skruer... et rundt med speilet, og et i bakkant med vinduet, så er det bare å trekke hele panelet rett opp.....

Ihvertfall slik på min C5 allroad.

Ja, er likt. Har tatt av dørtrekket før.

Problemet er at døra er LÅST i lukket stilling, noe som gjør det relativt vanskelig å komme til de skruene.

Kan ta ut bryterne ja, men det hullet blir i minste laget og er for lavt. Mulig jeg tar opp der om jeg MÅ lage hull.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager,fikk ikke med meg at døra ikke lot seg åpne, , ,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

UPDATE:

Endte med å dele skruen i bakkant mot b-stolpen med et lite stemjern. Fikk da bøyd tilbake dørtrekket nok til at jeg kom til låsekassa og fikk låst opp. Har tatt ut låsekassa til nærmere inspeksjon. Et bytte ligger nok i nærmeste fremtid, men vil se hva feilen er først.

Skriver resten som en liten how-to, ettersom det kan være litt vanskelig å finne info på dette forumet om emnet.

Steg 1: Dørtrekk av: Er som sagt før i tråden her to skruer i toppen av dørtrekket, en foran og en bak. Liten stjerne.

I tillegg må panelet med bryterne til vindusheis osv ut. Det finnes et lite hull i armlenet i underkant av denne. Her bruker jeg en liten umbrako med avrundet tupp for å ikke skade noe. Bare å dytte opp, så løsner bryterpanelet. Ta ut kontakten til panelet.

Nå kan hele dørtrekket løftes opp og ut. Husk å ta ut de tre kontaktene helt i fremkant, og løsne wire fra innvendig dørhåndtak.

Steg 2: Ut med vindu og vindushevermekanisme

IMG_0423res.jpg

Ref bilde over. Her er det en fordel om vinduet står ca halvveis oppe.

Det er 4 Skruer som holder mekanismen på plass. T-45. (Piler)

MERK skruenes posisjon, samt posisjonen til kilene som sitter på de to nederste skruene. Det vil gjøre det lettere å montere igjen. På min bil var begge kilene helt inne.

Ta ut kontakten til låsekassa og løsne wiren til innvendig dørhåndtak så den er ute av veien. (sirkler).

Skru ut de 4 skruene, og løft ut hele mekanismen. Den sitter fortsatt fast i enkelte kabler (jeg velger å ikke ta dem av). Jeg satte den inn i døråpningen og festet den med strips i b-stolpe.

IMG_0425res.jpg

Steg 3: Ta ut låsekasse

IMG_0426res.jpg

-Vipp ut armen fra utvendig dørhåndtak for å gi litt mer plass til bevegelse.

Nå må utvendig dørhåndtak løsnes litt for å få ut låsekassa.

IMG_0430res.jpg

1. Vipp ut biten som låser mot plasten.

2. Skru tappen mot høyre slik at den ikke låser.

3.Dra hele blekket mot høyre.

IMG_0419res.jpg

Skru ut de to skruene i enden av døra som holder låsekassa. M8 12-kant.

Nå er låsekassa løs. Vipp den fri fra armen fra låsesylinder.

IMG_0427res.jpg

-Ta en kopp kaffe.:)

IMG_0425res.jpg

IMG_0426res.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.