#1 Skrevet Oktober 26, 2013 Hei folkens! Har nettopp gjennomført mitt første caliperskifte, på høyre side bak (den hang). Skiftet samtidig bremseklossene. I forbindelse med lufting i etterkant koblet jeg på en gummislange på luftenippelen -> ned i en flaske med bremsevæske i. Når jeg hadde tråkket 2 ganger på bremsepedalen sa hjelperen min at det kom bremsevæske gjennom slangen. For hver gang jeg tråkket på pedalen løsnet/stengte han luftenippelen. Det kom kun bremsevæske ut gjennom nippelen, og ingen luft inn andre veien. Etterpå skiftet jeg klosser på venstre side bak. For å få presset inn stempelet (som måtte skrus inn samtidig), brukte jeg verktøyet som selges på Biltema. Dette fungerte fint, men jeg følte behovet for å løsne litt på nippelen for å få skrudd stempelet innover. Hadde en teori om at sålenge jeg skrudde stempelet innover, ville det kun lekke ut bremsevæske, og caliperen ville ikke suge inn luft. Stemmer dette?! Eller burde jeg også her ha koblet til slangen og satt meg inn for å pumpe på pedalen? Har prøvekjørt bilen etterpå, og legger merke til 2 ting; bremsene er kraftige og fungerer bra, men jeg må tråkke pedalen lenger inn enn tidligere for å få bremseeffekt. I tillegg er håndbrekket blitt litt slapt, men det griper litt dersom jeg tar det helt opp. Det jeg lurer på er om jeg har gjort noe feil? Hvordan er man sikker på at bremsene er godt nok luftet? Er det bare å stramme opp håndbrekken for å få den bedre? Er dette trygt å kjøre med? Har kjørt 20 km og bremsene reagerer på samme måte hver gang. Har jeg gjort noe feil? Eventuelt hva kan jeg gjøre for å rette opp feilen? Må jeg lufte begge bakbremsene eller bare venstre side? Innlegget ble litt langt, men har i hvert fall fått med all informasjon. Trenger virkelig hjelp her! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2013 Ville luftet på venstre side Er "trygt" å kjøre med det, så lenge sjoføren er obs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2013 Takker for raskt svar! Så jeg trenger ikke å lufte på høyre side en gang til også? Når jeg er ferdig å lufte vil jeg slippe å trykke pedalen så langt inn for å få effekt på bremsene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2013 Om det er luft der vil du få effekt tidligere ja. Luft kan komprimeres, væske er det vanskeligere med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 27, 2013 Nå har jeg løftet bilen opp igjen, åpnet luftenippel og koblet slange på. Hadde en hjelper som pumpet pedalen, og det kom ut noen ekstreeemt små luftbobler, så små at det egentlig bare var bremsevæske. Vi pumpet ganske lenge, til det verken kom luft inn eller ut, kun væske. På prøveturen etterpå merket jeg ingen forskjell. Bremsene er gode som gull, men pedalen må fremdeles et stykke inn. Om det er luft i systemet er det i hvert fall ikke i nærheten av den caliperen. Noen tips? En annen ting jeg merket på turen var at klossene bak begynte å ryke litt, på begge sider. Jeg løftet bilen opp igjen for å sjekke at caliperen gikk inn og ut mens jeg snurret på hjulet. Dette fungerte fint. Er det rett og slett bare at de nye klossene er så tykke at de må slites en liten milimeter før de vil fungere som normalt? Noen som har erfaring med dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 27, 2013 Etter skifte av calipere med håndbrekkfunksjon, så må vel stemplene få lov til å skru seg ut igjen. Varierende anbefalinger på hvordan dette skal gjøres, men hold inn bremsepedalen og dra i håndbrekket ganske hardt noen ganger. Dermed vil stempelet skru seg ut, og jeg mener på at du vil få kortere vandring på håndbrekken og kanskje også mindre vandring på bremsepedalen. Jeg har selv erfart at bremsene blir strammere etter man ha kjørt litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2013 Hvordan ser bremsevæsken din ut? Gammel? Moden for bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 28, 2013 Nå er ikke jeg noen ekspert på bremsevæske, men jeg vet i hvert fall at den ikke er byttet på minst 3 år(i mitt eie). Den hadde samme farge og tykkelse som den nye jeg etterfylte med, men ser noen steder at det anbefales å bytte annethvert år?! Kanskje jeg burde skifte bremseslangene også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 29, 2013 Du trenger ikke bytte slanger før de er sprukne, buler eller metallmuffene i endene er rustet vekk. Men bra tips å bytte væske hvert annet år. Jan Erik nevner korrekt måte å justere automatisk brekkfunksjon, sjekk også at 'brekkarmene' på caliperne løper fritt og at de går helt tilbake av seg selv. Gøy når man får det til å funke bra igjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...