Hvorfor stor vinge bak på Fwd?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett mange biler i det siste med "Fast-and-furious" look, deriblant en stor aluminiumsvinge skrudd rett i koffertlokket.

 

Hvorfor?

 

En vinge brukes iallefall i motorsport for å gi økt marktrykk, og vinge plassert bak gir marktrykk bak, og spoiler foran gir foran. So far so good.

 

Men, de fleste bilene jeg har sett det på har jo forhjulstrekk!! Er de da spoiler med masse vinkel på for å få økt feste bak da, slik at bilen blir mye mer understyrt.

Greitt nok på 4wd og bakhjulstrekk... men Honda Civic har aldri hatt trekk bak, og heller ikke mange av de andre som har slik spoiler.

 

Rent estetisk har jeg min mening om en alu-farget spoiler på en farget bil...men er min mening da.

 

Men hovedpunktet, hvorfor setter folk spoiler på forhjulstrekkbil som gjør at den får relativt mindre marktrykk foran, og derved understyring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FWD biler slenger med rumpa de også, men i bunn og grunn er vel slike vinger stort sett for show.. noen som synes de er kule vettu. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TTn fikk jo ettermontert spoiler bak (og andre mods.) fordi de dro av veien i ca 200 km/t... både quattro og FWD..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TTn fikk jo ettermontert spoiler bak (og andre mods.) fordi de dro av veien i ca 200 km/t... både quattro og FWD..

 

Kan det ha noe med dette å gjøre? ;) TT'en har jo omtrent samme fasong.

 

AirflowNum11.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ha noe med dette å gjøre? ;) TT'en har jo omtrent samme fasong.

 

AirflowNum11.gif

jo da, mye av grunnen lå der, men marktrykk må alle biler ha i høye hastiheter, både med fwd og rwd og quattro.... Men disse vingene du tenker på er KUN SHOW og IKKE GO

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss si det sånn, de store alu vingene som lages er kun til show, kjører du i 250km/t så kan du om du er uheldig få hele vingen trykt ned i bagasjerommet pga det store luft trykket fra vingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ha noe med dette å gjøre? ;) TT'en har jo omtrent samme fasong.

 

AirflowNum11.gif

 

Hehe!! Ja, noe er det i det, men nå er det faktisk slik at hvis bilen er lav nok vil den lage et undertrykk under, og suge seg enda mer nedtil. (en liten dump kan da være nok til å ødelegge dette, ref. GTR-Mercedesene på Le Mans for etpar år siden..) TT'n er nok mere som du sier, og vil få et løft dersom ikke luftstrømmen avbrekkes med en spoiler. Ser du på f.eks R8'n til Audi, er veien luften går både over og under nesten lik, selv om den er svært lav.

Hehe.. Aerodynamikk er morro, men jeg satser nok på god, gammeldags gravitasjon i vanlig veihastighet! Var det ikke noen her som skrev at effekten av en vinge er i det minste lik vekten? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle like å se den som har satt en stor aluvinge på Honda Civicen sin for å få bedre veigrep.. I 90% av tilfellene er det jo kun utseende som teller og da er det jo noen ( faktisk ) som liker disse vingene og som monterer de for å gjøre bilen tøffere. Det finnes altså mennekser der ute som synes dette er estetisk korrekt og at det gir bilen et utseendemessig løft ! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går jo faktisk dårligere etter en monterer slike store tørkestativ :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett svært mange japse biler med slike gigantiske alu vinger.....STØGGT mener nå jeg men de er nok av en annen oppfattning, tviler på at de trenger dem, 1.4 liters motorer med 4.5" eksos hehe. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt klart at flertallet ikke trenger dem , la de nå for guds skyld bare ha de.

Synes selv at mange blir finere med vinge, noen passer det absolutt ikke osv

 

Det samme spørsmålet kan man jo spørre når det gjelder større felger+++, man trenger det egentli ikke...!! så kjør orginal 15" toms alle sammen...not..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.