#1 Skrevet Oktober 27, 2013 Hei, bilen kommer ikke opp i temperatur og jeg mistenker termostaten eller tempsensoren er gåen. Grunnen til at jeg stusser på hvem av dem det er, er at begge har en funksjon men at termostaten åpner når temperaturen er ca 70gr. Samme temperatur vises ï instrumentpanelet og leses av på OBDII. Dette er på en opel vectra, og denne har felles sensor for temp.måler og styring av radiatorvifte. Jeg heller mot at termostaten er gåen, da gåen temp.sensoren ville ha fått motoren til å koke siden sensoren da vil vise ca 20 gr for lite. En ekstern temp.måler ville vist reell temperatur, men dette har jeg ikke. Er dere enig i resonnementet mitt her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 27, 2013 Ta ut termostaten og legg den i en kjele med kaldt vann. Koke opp vannet og registrer når termostaten åpner. Den bør vel åpne på 82-85 grader? Bruk ett steketermometer i vannet for å se riktig temp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 27, 2013 Jo, det er jo en måte. Metoden du nevner er jo beskrevet flere steder, og det tyder vel på at det er behov for å sjekke at dem åpner ved riktig temperatur og en potensiell feil at dem åpner ved feil temp. Som du sikkert skjønner så er jeg veldig lite giret på å drenere kjølevæske for å skru ut og inn for å sjekke;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 27, 2013 Jeg heller mot at termostaten er gåen, da gåen temp.sensoren ville ha fått motoren til å koke siden sensoren da vil vise ca 20 gr for lite. Er dere enig i resonnementet mitt her? nei:p gåen temp sensor ville IKKE medført at motoren koker, fordi at den mekaniske termostaten skal åpne nettopp for å unngå dette. Derimot gåen termostat, vil kanskje medføre at den står åpen hele tiden og sender kald veske fra radiatoren til motoren. Om det er temp sensor som er gåen, kan du bruke en ekstern måler til å finne ut (eller steketermometer ned i kjøleveske tank med varm motor?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 27, 2013 En liten korreksjon: flau :Jeg mener at temp.sensor potensielt her viser feil (og det blir vel da litt feil at jeg kalte den gåen) Grunnen til at jeg mener at motoren skulle begynne å koke, er ved situasjonen at termostaten er riktig, men at temp sensoren og termistoren viser feil. I mitt tilfelle viser den da ca 20 gr for lite, og da vil ikke viften på radiatoren begynne å blåse før reell temperatur er ca 115 gr. Sensoren vil da i praksis aldri nå å fortelle viften at motoren er varm før den begynner å koke. Jeg antar derimot sannsynligheten er mye større for at en mekanisk termostat åpner feil enn at en termistor begynner å vise feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 27, 2013 Følger resonementet ditt, men så lenge termostaten åpner når den skal så skal det MYE til før bilen koker selvom vifta aldri får beskjed om og starte. Unntaket er selvfølgelig om bilen blir stående lenge på tomgang eller i saktegående kø. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2013 hvis du lar motor stå å gå på tomgang, gjerne med mye elektrisk (ikke kupe vifte) på, sånn at det er litt belastning på motoren. Du må stå stille, da skal temperaturen stige, riktig? (til 90 grader?) Hvis du da begynner å kjøre, og den blir raskt "kald" igjen, da kan vi vær enig om at det er termostaten som er på tide å skifte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 27, 2013 Bilen nærmer seg 80-90 grader om det kjøres sakte, i god fart når den ikke denne temperaturen og jeg mener på at den også blir nedkjølt om høyere temperatur har blitt oppnådd. Jeg ga meg i dag når jeg kjente på radiatorslangen at denne blir varm ved ca 70 gr. Den gikk raskt opp til 55-60 gr, men veldig sent opp til 70 gr. Ikke noe problem med å få varme i kupeen, men det går litt sent dette også? Jeg kjenner ikke denne bilen så godt siden jeg nettopp har kjøpt den. Temperaturen var en av tingene jeg sjekket ved kjøp og jeg syntes at den var normal, men det var noe varmere i været. Jeg får også bare opp en temp.sensor i ODBII programmet, og jeg fikk bekreftet at denne er felles i ODBII, inst.panel og sensor for radiatorvifte (nappet ut kontakt, og da datt verdier ut og vifte startet opp) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 28, 2013 står fortsatt ved at det er termostat som er gåen, siden du sier at du får temperaturer som er opp mot 90 grader om d kjører sakte/ står still 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...