Helt rådløs ang Passat 3BG TDI.Diverse feil

Anbefalte innlegg

Huff huff og atter huff

Ikke meningen å plage dere forumbrukere her inne dag ut og dag inn men jeg begynner å se meg ganske lei denne bilen nå.

På toppen av det hele er feilene jeg har idag,noe som en kvittering fra august 2011 viser forrige eier har hatt også.

Dette er noe av symptomene jeg har i bilen.

 

-Under kjøring så kommer plutselig ESP lampe på og bilen vibrerer kraftig

-Bilen soter utrolig mye,samtidig som turbotrykket er veldig varierende...Det kan være til og fra eller det kan kutte ut helt,akkurat som jeg ikke skulle hatt turbo.

 

Gikk gjennom historikken på bilen jeg fikk med fra forrige eier.Der viser det seg at i august 2011 ble følgende byttet:

- Pumpedyseenhet

-Intercooler

-Temperatursensor

-Turboreguleringsventil samt 2 turboslanger.

 

Jeg tok en diagnose test på bilen min for knappe 14 dager siden og fikk følgende feilkoder:

-16685 Feiltenning sylinder 1

-17964 Ladetrykk regulering

-17552 Luftmassemåler mekanisk feil

-18074 Pumpeventil innsprøytningsdyse sylinder 1

 

Så mine spørsmål nå er:

1. Er ikke disse delene som ble byttet 2011 relatert til feilkodene jeg har idag?

2.Jeg ser SnapDrive som har gjort jobben skriver 2 års garanti på reperasjoner og deler.Er det noen sjanse for at de kan hjelpe meg nå,2 mnd på overtid av servicen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går bilen som regel normalt men at effekttap og røyk kommer av og til?

ESP lampe og vibrasjoner har vel ikke sammenheng med effekttap og røyk?

 

Kan vibrasjonene ved ESP lampe være at ESP faktisk slår inn og forsøker å bremse på noen av hjulene? Altså at det foreligger en signalfeil som gjør at ESP hjernen tror at hjulbremser bør jobbe? Eller at det er en feil i hjernen som resulterer i det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt så er det byttet en pumpedyse i 2011, om dette er på syl 1 vil det jo være besynderlig. Normalt er dette ganske holdbare deler.

 

Feimeldingen på feiltenning henger nok sammen med evt feil på dyse 1.

 

Ladetrykk reg kan være turbofeil også evt om WG staget sitter fast., men kan og henge sammen med EGR ventil. Disse soter/kosker tett og skaper mye tull. men om den har orginal turbo og rusler noen 100K så kan den nok være sliten. Kan også henge sammen med evt røykutvikling, spesielt om den bruker olje. Sjekk slanger/ på trykk siden om de har mye oljefilm.. evt ta av slange nederst på IC og se om det renner olje ut..

 

ESP er vel som steinar nevner en mulig sensor feil, men da ville jeg tro at ABS og tullet kanske? Men den vil og reagere om det er stor forskjell på diameter på noen dekk/hjul. Evt om det er lite luft i ett hjul, eller bare så. Hadde en gang et vinterdekk som reserve som jeg måtte bruke ved punktering. Da gikk ESP bananas... Tok den ikke helt med en gang, men gikk opp for meg etter litt!

 

om du trenger PD dyser til 115hk, så har jeg noen liggende :-) Alle brukte, men et sett er overhalt og testet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en 1,9 TDI 130 hk.

Ja det er pumpedyseenhet på cyl 1 som ble byttet 2011.

Men er det ikke litt pussig at omtrent identiske feil var på bilen for 2 års siden?

Hadde bilen på verksted når slangen inn på fangerjernet hadde hoppet av og da mener jeg han på verkstedet også sa at EGR ventilen hadde hengt seg.

 

Det med ESP er nok en sensor feil tror jeg også.HVor sitter forresten denne sensoren?

Jeg prøvde å ta av turbotrykksreguleringen og da kommer ESP lampe på,men den vibrerer da ikke under kjøring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig snålt ja. Kan mulig være på lednings nettet til dysene som var nevnt tidligere. Vet du om det er en sporadisk feil, eller om den er konstant? må evt sjekkes med vagcom.

 

EGR skaper mye krøll, beste vil være og koble den bort og blende. Sjekk ut EGR delete (http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-1-9-8v-tdi-pd130-pd150-egr-delete-race-pipe-57mm.html)

 

ESP bruker turtall sensorer på hvert hjul i kombinasjon med ratt og G-sensorer. En kan også lese av verdier/hastighet fra disse med vagcom, som vi gi en grei pekepinn om noen av dem fusker osv. Det aksepteres vel et visst avvik mellom hastighet på hjulene, men blir dette for stort begynner esp systemet og jobbe, evt gi feilmelding. f.eks om bilen kjører rett fram og det måles forskjell i hastighet på hjulene, vil dette normal gi feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med ESP er veldig til og fra.

Men det med at den soter veldig,lukter no jævlig med Diesel,at turbotrykket er varierende er vel så og si permanent..

Men når det kjennes ut som at jeg har turbotrykk,går vel ikke bilen akkurat på topp men det kjennes at det drar,men samtidig er det også en veldig suse/blåselyd,som om det var luftlekkasje noe sted..Men det kjennes ikke ut som at det lekker noe sted.

 

Samtidig,skal det nevnes at når man kjører en stund,og har litt turbotrykk og blåselyd som nevnt foran,kutter brått all effekt ut og jeg har knapt 100-120 km/t på E6...Er dette nødmodus eller no?

 

Legger vel bilde av kvittering fra SnapDrive 2011 som viser hva som ble byttet den gang..Fra min side virker det identisk til mine nåværende problemer

SnapDrive.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med ESP er veldig til og fra.

Men det med at den soter veldig,lukter no jævlig med Diesel,at turbotrykket er varierende er vel så og si permanent..

Men når det kjennes ut som at jeg har turbotrykk,går vel ikke bilen akkurat på topp men det kjennes at det drar,men samtidig er det også en veldig suse/blåselyd,som om det var luftlekkasje noe sted..Men det kjennes ikke ut som at det lekker noe sted.

 

Samtidig,skal det nevnes at når man kjører en stund,og har litt turbotrykk og blåselyd som nevnt foran,kutter brått all effekt ut og jeg har knapt 100-120 km/t på E6...Er dette nødmodus eller no?

 

Legger vel bilde av kvittering fra SnapDrive 2011 som viser hva som ble byttet den gang..Fra min side virker det identisk til mine nåværende problemer

[ATTACH=CONFIG]207600[/ATTACH]

 

 

Det kalles nødmodus ja. Its a bitch!

 

Ikke alltid det kjennes like lett, mem har du demontert eller sjekket alle rør? Ser ofte en lite oljesvetting rundt lekkasjepunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke si jeg ser noe ihvertfall.

SnapDrive svarer meg med at jeg får booke en time og først da kan de se om det er en garantisak.

Og da har jeg nevnt at det er på overtid(2 mnd) Vet ikke helt hvordan man skal tolke det: bh :

Det kalles nødmodus ja. Its a bitch!

 

Ikke alltid det kjennes like lett, mem har du demontert eller sjekket alle rør? Ser ofte en lite oljesvetting rundt lekkasjepunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er så at du her en dyse som fusker, så må det fikses først. Blir vanskelig da mtp andre ting, da mye kan være følgefeil osv. Både soting, sur eksos osv henger nok mye sammen med denne dysen.

 

Ang turboen sin tilstand, så kan du ta en kjapp sjekk selv. bare vippe av slange inn på turbo og kjenne på akslingen. Skal normalt være relativt lite slakk og den skal snurre fritt. Av de to 1.9 tdi'ene jeg har hjemme. Så gikk begge tilsynelatende ok.

Men en kjapp sjekk av turboer så viste det seg at de var temmlig slitne. Den ene hadde vesentlig slakk..lageret på denne røk like etter.. og den andre snurret knapt en omdrining av seg selv når jeg dreiet den..

 

Som sagt gikk begge tilsynelatende ok, men etter å satt inn nye turboen var det jo som natt og dag. Skulle nesten tro jeg hadde chippet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ledningsnettet alene være årsak til 1 dyse da?

For det er jo ikke byttet så kanskje jeg burde starte der?

Om det er så at du her en dyse som fusker, så må det fikses først. Blir vanskelig da mtp andre ting, da mye kan være følgefeil osv. Både soting, sur eksos osv henger nok mye sammen med denne dysen.

 

Ang turboen sin tilstand, så kan du ta en kjapp sjekk selv. bare vippe av slange inn på turbo og kjenne på akslingen. Skal normalt være relativt lite slakk og den skal snurre fritt. Av de to 1.9 tdi'ene jeg har hjemme. Så gikk begge tilsynelatende ok.

Men en kjapp sjekk av turboer så viste det seg at de var temmlig slitne. Den ene hadde vesentlig slakk..lageret på denne røk like etter.. og den andre snurret knapt en omdrining av seg selv når jeg dreiet den..

 

Som sagt gikk begge tilsynelatende ok, men etter å satt inn nye turboen var det jo som natt og dag. Skulle nesten tro jeg hadde chippet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja med tanke på dyse problemet så kan det være ledningsnettet. Det går ledninger til hver dyse. Og om det ble satt inn en ny dyse for 2 år siden, vil det være svært besynderlig om den er gåen.!

En kan måle ut ledninger. Må da ta av toppdekselet og pluggen på dysen. Så må du evt sjekke kontakt mellom plugger i begge ender. Vet ikke om de ledningene går direkte til ECU, eller om de går via en skjøt et sted i motor-rommet.-

 

Og så spørs det om mekonomen har utstyr til å sjekke dysene da, noe jeg tviler sterkt på. Blir mest sannsynlig sendt inn for sjekk. Er svært få verksteder i norge som har utstyr for å sjekke PD elementer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-1-9-8v-tdi-pd130-pd150-egr-delete-race-pipe-51mm.html er vel denne jeg skal ha?

Veldig snålt ja. Kan mulig være på lednings nettet til dysene som var nevnt tidligere. Vet du om det er en sporadisk feil, eller om den er konstant? må evt sjekkes med vagcom.

 

EGR skaper mye krøll, beste vil være og koble den bort og blende. Sjekk ut EGR delete (http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/darkside-1-9-8v-tdi-pd130-pd150-egr-delete-race-pipe-57mm.html)

 

ESP bruker turtall sensorer på hvert hjul i kombinasjon med ratt og G-sensorer. En kan også lese av verdier/hastighet fra disse med vagcom, som vi gi en grei pekepinn om noen av dem fusker osv. Det aksepteres vel et visst avvik mellom hastighet på hjulene, men blir dette for stort begynner esp systemet og jobbe, evt gi feilmelding. f.eks om bilen kjører rett fram og det måles forskjell i hastighet på hjulene, vil dette normal gi feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo er nok den om du har 51mm. Ser begge er listet for PD130 ASZ motor.

 

Jeg fikk faktisk 57mm sendt til min. Men den passet jo ikke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror folket om det å prøve byttet ledningsnett og EGR delete?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man trenger ikke å kjøpe egr blender ,det lager man selv ,er å oppe egr helt ved å fjerne vacum klokke skru en karos skrue å lage et lokk me ø 8 mm hull fra en 3 mm plate,vil søke om det er signal til dyse først før man kjøper noe nytt,ofte går egr til helvte når turbo er litt sliten å olje går mellom å at man bruker feil olje -ikke flink nok til å skifte ofte nok,mye små kjøring å være redd for å dra en disel turbo ut på gira ,må ikke være redd for å bruke motor å la den jobbe litt slik at man får brent ut drit i turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på EGR da og kanskje fjerne/blende denne?

man trenger ikke å kjøpe egr blender ,det lager man selv ,er å oppe egr helt ved å fjerne vacum klokke skru en karos skrue å lage et lokk me ø 8 mm hull fra en 3 mm plate,vil søke om det er signal til dyse først før man kjøper noe nytt,ofte går egr til helvte når turbo er litt sliten å olje går mellom å at man bruker feil olje -ikke flink nok til å skifte ofte nok,mye små kjøring å være redd for å dra en disel turbo ut på gira ,må ikke være redd for å bruke motor å la den jobbe litt slik at man får brent ut drit i turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått en som er litt kyndig til å se på bilen og har kommet fram til at det ikke kommer diesel ut av dyse nr 1.

Men er ikke pumpedyseenhet og dyse samme del?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Så da er det vel relativt stor mulighet for at det er ledn nett, dysen får ikke signal.

 

Men dette er enkelt å sjekke. Bare å bytte dysen med en av de andre, eller sette den misstenkte over på plassen til en av de andre 3. Så får du verifisert om det er ledn nett eller dyse som er problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg siterer mekanikeren:

Har haft pc inkobblet till bilen under gang og den får signal helt frem till ddysen men ingen diesel kommer ut!

Det stemmer. Så da er det vel relativt stor mulighet for at det er ledn nett, dysen får ikke signal.

 

Men dette er enkelt å sjekke. Bare å bytte dysen med en av de andre, eller sette den misstenkte over på plassen til en av de andre 3. Så får du verifisert om det er ledn nett eller dyse som er problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaa, men da har du nok kanskje det alternativet vi trodde var minst sannsynlig... Må jo være en defekt med dysen da. Så får håpe at meko gir deg et garanti bytte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.