#1 Skrevet Oktober 29, 2013 Hei Har akkurat kjøpt meg en ny Skoda Superb som har denne funksjonen, og for og være helt "frank" så hater jeg den. Er det mulig og programmere denne vekk eller at normal stillingen er av, slik at du heller kan slå den på med knappen?? (Jeg vet at den kan slås av med knappen, men det må da gjøres hver eneste gang man har slått av tenningen) Kanskje noen i Bergen gjør dette for en rimelig penge..?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 14, 2013 Er det virkelig bare jeg som irriterer meg grenseløst over denne funksjonen?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 14, 2013 Har lest en plass at siden denne funksjonen er en del av CO utslipp pakken/typegodkjenning så er det "umulig" å fjerne den. Tolker det dit hen at en må til med software modifikasjon på linje med tuning for å fjerne den. Ikke på VAG-COM ivå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 14, 2013 Er det virkelig bare jeg som irriterer meg grenseløst over denne funksjonen?? Tar jo ikke så lang tid å venne seg til den da.... Ta benet av bremsen når det blir gult om du står fremst ved lyskrysset feks, "tenke litt lenger frem i trafikkbildet" når du står i kryss og skal ut på veien. Funker ikke det, begynn med meditasjon for å roe deg ned litt, funket for meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 14, 2013 Tar jo ikke så lang tid å venne seg til den da.... Ta benet av bremsen når det blir gult om du står fremst ved lyskrysset feks, "tenke litt lenger frem i trafikkbildet" når du står i kryss og skal ut på veien. Funker ikke det, begynn med meditasjon for å roe deg ned litt, funket for meg Jeg skal ihvertfall ikke "gi tapt for den", at jeg må tilvenne meg den er uhørt.. De gangene den stopper er bare en påminnelse om og trykke inn knappen og få den deaktivert. Hadde det vært den eneste bilen jeg kjørte så hadde jeg nok husket det hver gang, men bruker to andre oftere enn denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 15, 2013 Snakket med teknisk på Skoda idag, siden bilen er typegodkjent med denne funksjon mht utslipp så kan de ikke fjerne den, rart at det i det hele tatt finnes en knapp for og utkople.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2013 Hva med å finne ut hva denne knappen gjør, mest sannsynlig så jorder den en krets, eller så gir den ett 12v signal. Bytt om på noen ledninger så blir funksjonen omvendt, da må du heller skru på faenskapen med knappen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 15, 2013 Er vel ikke sikkert dette er så enkelt som det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2013 Hva med å finne ut hva denne knappen gjør, mest sannsynlig så jorder den en krets, eller så gir den ett 12v signal. Bytt om på noen ledninger så blir funksjonen omvendt, da må du heller skru på faenskapen med knappen Ut ifra hva jeg har lest hittil, har ikke fått fordypet meg i materien ennå. Så er dette et impulssignal til ECU, det er mange kriterier for at den selv kobler ut funksjonen som f.eks. kald motor, lav batterispenning, gir tilbakemelding osv. Som sagt har jeg ikke hatt tid til og studere dette grundig men jeg tviler veldig sterkt på at det bare er og bytte noen ledninger rele eller lignende, da alt er på konstant overvåkning hele tiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 15, 2013 Burde vel være mulig å legge inn en dings som gir det signalet til ECU hver gang du starter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 16, 2013 Jeg hadde dette på A1'en, prøvde å kode det vekk med vag-com, men da slutta klimaen å fungere, merkelig nok.. Jeg måtte nøye meg med å trykke på knappen hver gang jeg startet bilen, det ble en vane etterhvert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 16, 2013 Ser ut som det kan kun gjøres på VAG-com med 2tfsi motoren, har ikke funnet noen for diesel ennå.. http://www.audizine.com/forum/showthread.php/531807-Vag-com-killed-my-stop-start 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 16, 2013 Jeg forstår ikke hvorfor dette irritere dere så mye.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 16, 2013 Jeg forstår ikke at det ikke irriterer deg så da er vi like langt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 16, 2013 Jeg forstår ikke hvorfor dette irritere dere så mye.. Det som irriterer meg mest er at jeg kjøpte en splitter ny bil der jeg ikke hadde noe valg om dette, påtvunget rett og slett. Minimumstemperaturen for at systemet aktiverer dette er veldig lav, jeg vet ikke hva den er men oppdaget at den skrudde av bilen før jeg hadde fått opp den digitale temperaturen. Så da står du der i lyskrysset med vifta på nesten fult mens den spyr ut iskald luft, en annen ting er at selv om systemet er kjapt er det på langt nær kjapt nok, står du i et lyskryss der du er klar er det en ting, jeg stod i en rundkjøring og skulle benytte meg av en liten luke. Vet ikke om Skoda er utstyrt med "launch control" som standard, men det hadde bilen min i dette tilfellet, med kanskje 45 grader på oljetemperatur fikk både jeg og Superben vondt i hjertet. Med det beste anlegget og litt volum er det ikke lett og høre at motoren slår seg av heller, jada Skoda har slengt med en turteller... At 1000 tyske ingeniører har funnet ut at dette systemet sparer noen dråper drivstoff skal jeg ikke argumentere mot, men at det er betydelig slitasje på andre komponenter er det liten tvil om. Batteri, dynamo (er litt usikker på hvilket system vw bruker, men har sett at andre bilmerker kjører dynamo motsatt vei for og forhindre slitasje på starter, elektronikk i seg selv hater varierende spenning) Hva man vinner på det i det lange løp er jeg tvilende til. Jeg har muligens litt lav terskel på ting som irreterer?? Siden jeg er igang, DRL hvem var det som fant ut at det var viktig at bilen måtte synes forfra men ikke bakfra?? Er det virkelig disse to "ledene" i hekken som skal velte økosystemet..?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 16, 2013 Enig med deg, både start/stopp og manglende DRL baklys. Merker manglende baklys spesielt godt nå på høstmorgenene, mange tror de kjører med nok lys men aner ikke at det er helt mørkt bak (gjelder vel de som ikke har autofunksjon/lyssensor, antar jeg). Er vel bare et tidsspørsmål før det skjer ulykker pga dette. Eneste områder jeg kan tenke meg at start/stopp har en funksjon miljømessig er nedover i Europa med greie temperaturer, og hvor rødlysperiodene er vesentlig lengre enn her hjemme. Men med automat går det an å krype litt og unngå problemet, da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 16, 2013 (endret) Nå har ikke jeg start/stopp selv (heldigvis) men hvis man står i ett lyskryss på rødt, og bare så vidt har bremsen inne stopper ikke motoren som regel, på de bilene jeg har prøvd det på. For systemet tror at man straks skal kjøre ivei.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 16, 2013 Men med automat går det an å krype litt og unngå problemet, da. Nå har ikke jeg start/stopp selv (heldigvis) men hvis man står i ett lyskryss på rødt, og bare så vidt har bremsen inne stopper ikke motoren som regel, på de bilene jeg har prøvd det på. For tror systemet at man straks skal kjøre ivei.. Takk for tips, når det går opp for meg at den er på så bruker jeg ikke "knep" for at den ikke skal slå seg av, da trykker jeg bare på knappen. Det er når det blir en del småkjøring den er veldig upraktisk, at tenningen er av, ellers når den stopper i vanlig trafikk så "hiver" jeg meg over knappen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 16, 2013 Et annet tips er bare å ikke slippe klutchen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 16, 2013 Et annet tips er bare å ikke slippe klutchen Har DSG der stopper den i "D" ikke som manuell at du må sette den i "N" og slippe clutch... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 17, 2013 Har DSG der stopper den i "D" ikke som manuell at du må sette den i "N" og slippe clutch... Ååh, da funker ikke det nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 17, 2013 Vi kødder vel ikkje med miljø....:-D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 19, 2013 Kjørte med henger i dag, og da er jo autostoppen utkoblet. Tenkte først på om man kunne laget en hengerkontakt med noen brokoblinger slik at bilen trodde den hadde henger, men da vil sikkert ryggesensoren bak være utkoblet. Altså ingen god ide. Men det er en del andre forutsetninger som skal være på plass for at den skal autostoppe (står det ikke en liste i instruksjonsboka tro?). Er det noen av disse som kan "fakes" for å koble ut autostoppen? (For min del plages jeg ikke så veldig, så dette er mer teori for min del...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 20, 2013 Tror også bilens ESP-system korrigerer i forhold til evt. henger, så da kan det muligens bli småskummelt å "lure" bilen til å tro der er henger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 20, 2013 Er det noen av disse som kan "fakes" for å koble ut autostoppen? Det er sikkert mulig og "fake" noen av disse men det medfører at du gi et signal til hjernen som ikke er reelt og du får en annen feilkode. Det er ganske mange kriterier som skal være oppfylt for at det skal fungere, de jeg kommer på er bilen må ha kjørt i over 5 km/t, høy nok batterispenning, høy nok oljetemperatur, dørene igjen, henger (som nevnt), setebeltet på (denne må jo være den minst gunstige og tukle med, lol), aircon av, på DSG må den stå i "D", knappen selvfølgelig og sikkert enda flere. Dette var noe de begynte med på "blumotion" men nå tror jeg det er standard på omtrent alle biler ut av VW konsernet. Et mottrekk jeg har mot at det blåser kaldt er og kjøre med webasto på hele tiden(til bilen blir skikkelig varm, noe som tar sin tid), slik at jeg har vunnet et slag , men foreløpig tapt "krigen".. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...