#1 Skrevet Oktober 30, 2013 Hei! Jeg har kjøpt noen H-råder til AEB motoren, men de kom uten bolter, det er 3/8 bolter jeg trenger, men er disse like på alle fabrikat? Kan jeg bare kjøpe ARP fra Røsten eller Hansen, så er alt greit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 31, 2013 Mål råden, fra anlegget for boltens "hode" og gjennom hullet til der gjengene slutter. Da får du UHL (under head length) som er den måten ARP måler bolt lengde på. Da kan du bestille riktig lengde bolter. Ved kjøp av råder uten bolter, eller råder hvor boltene kommer i "løsvekt" i esken, bør du få kontrollert rådene for riktig dimensjon i store enden av råden. Vi ser ofte at slike råder ikke er runde i store enden når man drar til med riktig ARP fett, moment og tiltrekkningsprosedyre. Vi misstenker at grunnen til dette er at produsentene av slike råder bare trekker til 1 gang før maskinering eller at de bruker feil type fett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 31, 2013 Takk for tipset Walter, skal trekke de til, og måle de før jeg monterer de. Var hos en kompis å testet bolter idag og det er 5/16 - 1,5" jeg må ha til disse. Han kompisen min sa også at disse ikke skal draes på moment, men med en maks strekk verdi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 2, 2013 De skal strekke seg 0.14-0.15mm Det tilsvarer ca 45nm med ARP fett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 2, 2013 Bestiller av deg i morgen Geir! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...