spm. angående luftfjøring 2001 allroad

Anbefalte innlegg

heisann. skal til å bytte belger på allroaden foran nå, men så lurte jeg på om det må gjøres noe på vag-com etter bytte???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, høyden er avhengig av nivåsensoren som sitter på fremre bærearm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakket med noen fra møller Tønsberg tidligere i dag og ble fortalt at jeg måtte senke bilen sånn ca. i nivå 2-3 med løftebukk ellers vil ikke kompressor starte.

hadde uansett tenkt til å bruke løftebukk når jeg bytter foran, så da får jeg jo prøvd det når den tid kommer:)

 

bare å komme med andre innspill som har fungert=)

 

mvh. espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta alle 4 på min for et år siden. hadde ikke noe problemer med at kompressoren ikke startet.

Bare være rolig når man slipper ned jekken... så du ikke bunner demperne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke dempere foran da? har 2 stk bilstein fra Arnott liggende. de har stått på bilen ca en uke, fikk nye pga av mistanke om feil.

Men det var ikke demperne. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ellers takk; men har liggende nye belger og dempere altså;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke dempere foran da? har 2 stk bilstein fra Arnott liggende. de har stått på bilen ca en uke, fikk nye pga av mistanke om feil.

Men det var ikke demperne. :-)

 

Låner tråden litte grann:

Artig å vite hvilket problem du slet med.

Bytta selv til Bilsteindemper og Arnottbelg foran, og hadde saftig klunking i selv den minste dump/kumlokk. Dessuten røyk en O-ring. Sikkert pga det freste sporet midt på Bilsteindemperen.

Dette sporet tror jeg er for bruk til andre biler eller for vanlige fjærer. Burde ikke vært der på bil m/luftbelg, når man må dra en O-ring over dette sporet.

 

Tilbake til klunkingen, så tror jeg dette er fordi den nye runde store gummiforingen (fra Arnott) i toppen av demperen rett og slett er for liten.

Skulle likt å høre noen andres erfaring med akkurat dette, før jeg drar hele skiten av igjen.......

A-2239_v1_20100218.jpg

SK-2255_v1_20130213.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fikk nye dempere pga av den lyden. Men den kommer stort sett kun over fartsdumper,og lignende. Men eg tror den blir borte viss eg hever bilen,og fjæren blir hardere. Eg bytta de 2 fôringene,eller gummi lagrene med original,uten at det hjalp. Finner du utav det er jo det flott :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom toppen av den gule demperen og den aluminiumssleeven som ligger utenpå, er det ikke noe som helst foring eller gummi. Jeg mistenker også at det kan være pga dette. Metall mot metall. Eller har noen sett en pakning her, en feit liten "smultring" tror jeg kanskje skulle vært her??

Jeg har kjørt slik i ett år på høyre side, men byttet venstre side for 14 dager siden. Ille å høre på nå, da denne siden var mye værre enn høyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lest en del om dette problemet på amerikanske bilsider, vet ikke årsaken på problemet men virket som den klunke lyden eller hva det er var på eldre typer belger som arnott har solgt. jeg har kjøpt gen.2 luftbelger i god tro at jeg ikke får den lyden hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da spørs det hva som menes med eldre typer, ,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var vel noen år gamle, men kan godt vær at problemet fortsatt er til stede men det håper jeg virkelig ikke hehe:o

gjenstår vel bare å se etter de er montert :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har montert den typen som er avbildet over. Kjøpte rett fra Arnott.

Jeg fikk to nye alu-hylser m/nye O-ringer i etter at en O-ring smalt som et skudd. Det var den nedre innvendig. Selve hylsa var helt lik, men de to O-ringene innvendig var en liten aning tykkere, uten at det hjalp noe.

 

Har lagt merke til at om morgenen når bilen har stått en stund, så er det mindre bråk, mens etter noen minutters kjøring er det forferdelig å høre på.

 

Setter tilbake de gamle støtdemperne tror jeg, så kan Arnott få negativ omtale av meg ihvertfall.

 

De burde ha kommet med en løsning på dette, må være noe som ikke har rett dimensjon en plass. Tviler på at det er noe inni demperen som gjør dette.

 

Hva med dem som bare har byttet belgen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei der. Jeg byttet bare belgene (foran) på min Allroad, kjøpt fra Arnott, og det fungerer helt fint. Mistenker lekkasje bak, da kompressoren går for ofte, i forhold til hva som var tilfelle før den forste belgen forran røyk.

Men har fått alarm på nivåreg, samt ABS og ESB. De kom etter at kompressoren gikk og gikk uten å greie å løfte fronten, etter jeg hadde byttet belgen på høyre sia forran. Jeg byttet venstre forran noen måneder tidligere, uten problem med at kompressoren gikk og gikk etter bytte av belg. Noen som har vært borti det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker at denne klunke lyden blir borte på nivå 3 og 4, kan jo tyde på noe dårlig til,passing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker at denne klunke lyden blir borte på nivå 3 og 4, kan jo tyde på noe dårlig til,passing

 

OK, men hvor da tror du?

Jeg er veldig spent på andres mening om dette, da det kan høres ut som en som slår svakt på bongotrommer, ingen direkte metallisk lyd mener jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har som nevnt ikke disse lydene hele tiden. Min teori er misstilpass mellom demper og belgen. Eller den tidliger nevnte o ringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men eg har fått et annet fenomen., lampe for nivå reguleringen begynner lyse av og til,spes når man ligg rundt 100 en stund. Ingen feil meldinger. Slukker som regel hvis eg senker farten,el manuelt kjører den ned el opp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, men hvor da tror du?

Jeg er veldig spent på andres mening om dette, da det kan høres ut som en som slår svakt på bongotrommer, ingen direkte metallisk lyd mener jeg

 

Lyden kan minne om slark i foringer synes jeg da. Så teorien om for lten/ tynn O`ring mellom fjæra/ belgen og fjærbens lageret på toppen er jo en mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da jeg jeg byttet foran på min. veldig fornøyd med passform, ingen ulyder enda heller hehe:o

 

men har et spm. da: høyden i alle fire hjørner av bilen er ikke heelt likt.

er som følgende: vf. 69.5cm-hf67.5cm-vb70.3cm-hb69.8cm

dette er vel noe som stilles på i vagcom ville jeg tru

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

legger til denne jeg.

så jo gjennomførbart ut dette da, mangler bare vagcom så kan jeg gjøre det: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.