#1 Skrevet Oktober 31, 2013 Hallaien! Jeg lurte på ett par ting.. Jeg har en audi s4 2.2t med mtm 303 chipper. Jeg har lambada i bilen og justerbar btr. Vil det gå ann og kjøre større turbo, dyser, stille opp bensin trykk og lade mer? også følge lambada? eller vil chippene bremse hele greiene? evnt holde igjen på fuel også blir det for magert? tenningen vil vell ikke bli høyere visst jeg kjører en større turbo uten og ha høyere trykk, eller tenker jeg feil vei nå? takk for svar.. Mathias 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 31, 2013 Chip MÅ være tilpasset de dysene og oppsettet du skal bruke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 31, 2013 Hei Mathias Den enkle svaret er at chip må være tilpasset dyser, turbo, intercool, eksos, ...Men du har alltid et slingringsmon. Så da er det viktig å vite hva du har idag, f.eks. har du 2.5kPa eller 3.0kPa(barA) MAP sensor, har du original k24 turbo, originale 315cc@4bar dyser, osv Min personlige mening er at du fint kan kjøre større turbo med et korrekt oppsatt MTM303 oppsett, eneste problemet jeg ser er kaldstart pga sørre dyser (ikke sikkert det blir noe problem). Forutsetter selvfølgelig at det motor mekaniske er ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 1, 2013 Større dyser - mer bensin over hele registeret Høyere bensintrykk - mer bensin over hele registeret Dvs at om bilen vil gå riktig på topp, vil den gå for fett ellers. Orginal lambda korrigerer noe, men ikke nok. Med større turbo må du ha annen tenningskurve også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 1, 2013 Om jeg husker rett så brukes lambda i disse eldre bilene kun på "light" throttle/cruise. Dvs den går i åpen loop ved pådrag over en viss %. Og korrigerer da ikke. Sålenge det brukes N75 til å styre trykket, blir det vel vanskelig å få mere trykk uten nytt map. Om en da ikke by-passer ventilen med en bleed Off, eller bytter den helt ut. Har montert Hallman sin boost ventil på en god del AAN. Fungerer svært bra:) Meen, så må en være forsiktig og. For her kobler en bort alle sikkerhets sperrer mtp trykk.. en bør uansett ikke justere til høyere trykk enn hva map er laget for! Men om en vil redusere av en grunn, fungerer det utmerket. Hadde denne på en av mine tidl. S4 med 430hk oppsett. Gikk og gjennom teknisk hos tilsynet, da justert ned til 0,2 bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 1, 2013 Dette kan sikker Dr. Cato rette litt på, men kjører selv MTM's 'spesialturbo' med modifisert K26 turbin og modifisert k24 kompressor (ikke spør om spec, det må jeg i såfall sjekke opp..) på min med 303, så den tåler i hvertfall litt mer trykk (1.3 over hele registeret) uten problemer. Jeg har originale dyser og original WG-fjær stilt i bunn, kunne sikkert gått for en litt sprekere fjær og manuell boostkontroller uten større problemer. (med litt forsiktighet som Rune nevner!) Motronic vil kutte tenning når blandingen blir for mager, noe du sikkert også kan følge med på bredbåndslambdaen din. (Lambada er en dans.. ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 1, 2013 Hmm, så jeg kan ikke bare jusse som på e30en her altså.. Nei jeg får vell bestille meg en chip enten fra 034 ell jonus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 1, 2013 (endret) Det beste er alltid å ha korrekte chipper til oppsettet. Skal du hente ut 10-30hk mer, så trenger du ikke bytte chipper. Jeg tror du kan strekke MTM303 chippene til ca 340hk, hvis du gjør alt korrekt. Det betyr ikke at du bør gjøre det Hint: Les på internett anngående MTM303, MTM306/308, MTM315 og MTM330 oppsett. Hvis jeg først skulle byttet turbo, hadde jeg nok gått for minst 380 (RS2 oppsett) eller nyere turbo og 420+ (samme kjørbarhet som K24). Edit: Du sier ikke hvilket ladetrykk du kjører, heller ikke om du har 2.5 eller 3.0kPa MAP sensor. Jeg kjørte med 1.8bar på mitt MTM303 oppsett i mange år, men jeg vil anbefale at du kjører 1.4bar. Ladetrykket synker uansett til ca 1bar ved 7200rpm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 1, 2013 Du vet, nå en juster opp trykk. Så skal også både tenning og drivstoff også justeres for ideel mix. Og dette får en ikke med seg når en kun justerer opp trykket. Men som Bjørn Erik og nevner, så går det vanligvis veldig greit å justere opp trykket noe uten at det går galt. Det er alltid litt marginer osv. Men en spiser jo da ofte opp "sikkerhets" marginen. Og du har jo bredbånd lambda, så du vil få en pekepinn på når det evt blir magert.. Jeg er ikke 100% sikker her, men jeg tror faktisk ikke at motronic'n kutter ved for mager mix på disse i og med at den ikke bruker lambda ved pådrag. Mulig jeg tar feil, men lurer på om det ikke er slik.. Til den ene S4 prosjektet mitt brukte jeg 034 sitt chip sett/map for GT3071 sammen med 3 bar map sensor, 3"DP og 7a eksos kam og RS2 eksos man. Brukte her Hallman boost kontroller og jeg kunne lett se ved logging at trykket kom hurtigere og var mere stabilt enn med N75. Ladet 1.8 bar max. Hvilken effekt dette ga, vet jeg ikke. Men ifm 034 sine tester med GT3071 mappet til AAN skulle det være i området 420-440hk. Fungerte veldig bra. Beholdt orginal innsugs vei fra grillen samt filterboksen. Dette ga faktisk en god del lavere innsugs temp (over 35 gr) enn uten filterboks med conefilter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 4, 2015 Tar opp denne gamle tråden, da jeg aldri har blitt klok på konkret hva som gjelder. Jeg fikk handlet meg en brukt MTM 303chip her i forrige uke.så hadde jeg jo hørt at man også kan bytte map sensor til 3 bars.Jeg søkte på forumet å fant mange meninger.om at det er produsert 2 typer av disse chip'ene osv osv.En til 2,5 bar og en til 3 bar. Så tenkte jeg at dette må jeg finne ut av siden det var så mange forskjellige tolkninger.Så jeg sendte mail til MTM Tuning i Tyskland og fikk svar tilbake at det er bare er å oppgradere til 3 bar map,ergo vil dette da si at myten om at det finnes 2 typer bare usannhet?Det er hvertfall sånn jeg tolker det. Tenkte at folk gjerne ville få bruk for denne info Mvh Kenneth Wilhelmsen MTM 303 og 250kPa sensor ~ 264hk MTM 303 og 300kPa sensor = 280~290hk Er det slik å forstå, og at MTM 300 og 310hk oppsett krever hhv ladetrykkskjøler og større turbo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...