2005 Passat 1.9 TDI 3BG 4M starter ikke etter filterbytte

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 05 passat 1.9 tdi pumpedyse som jeg tydeligvis var litt for bråkjekk til å bytte dieselfilter på. Nå nekter den å starte etter filterbyttet.

 

Jeg forhastet meg og fylte ikke på diesel i det nye filteret før jeg fyra den (glemte det rett og slett bort). Den starta og gikk i en 20 sekunder før den døde ut. Trolig det som lå i dysene/røra før det ble tomt, og nå er den helt død.

 

Har etterfyllt diesel i filteret skjer ingen ting. Fyllte opp 20 liter diesel på tanken så nå er det halv tank på bilen. Starter fremdeles ikke. Latt den stå over natta, fremdeles død.

 

Når jeg drar av splinten og løfter opp slangen er det fullt av diesel i filteret. Løsna på slangen som peker mot bilen (det er vel denne som går til dysene) og det rant ut litt diesel fra denne slangen, monterte den kjappt på igjen.

 

Hva skal jeg gjøre???

 

Er det luft i systemet?? Trodde disse var selvluftende?

 

Prosedyrer som må følges for å få den til å fyre igjen?

 

Kan godt legge til at jeg ikke har vært plaget med noe lignede før på passaten. Filteret ble byttet rett og slett for å ta en service. Så at en pumpe f.eks plutselig ikke virker lenger eller en dyse akkutt ble defekt tror jeg ikke?!

 

Har byttet dieselfilter på både poloen og gamle golfen uten problemer, men da fyllte jeg nok diesel i filteret først...

 

Trenger sårt hjelp siden jeg skal ut på en lengere biltur i morgen... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg måtte jeg sette trykkluft bak i på fyllingen for å få nok diesel fram til dysene,der var det å diesel i filteret, var litt luft i systemet, en prøver å starter å en setter litt trykk bak. Men har ikke pumpedyse da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har kompressor så kan jo forsøke det. Men mener da at det skal være selvluftende og i det bør det jo gå av seg selv. Kan legge til at slangene ser pittelitt morkne ut men ingen tydelige lekkasjer i de knekkene som går inn på selve filteret. Byttet også o ringene på t koblinga.

 

Syns det hele virker serdeles merkelig....

 

Flere tips til hva jeg kan prøve bortsett fra trykkluft? Bilen gikk som ei kule før filterbytte så jeg kan ikke begripe hvor mye feil jeg kan ha gjort...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gikk og bra uten problemer,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PD motorene har en tandempumpe (diesel matepumpe og vakuumpumpe i ett) så det skal ikke være problem å lufte sånn som tidligere TD/TDI motorer. Tatt diagnose for å se om det ligger inne en feilkode?

 

Dumt spørsmål gjerne, men er alt koblet opp riktig som før du byttet filter? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er ikke så mange måter det kan kobles på. Sett ovenfra ligger t røret til høyre så peker det en slange mot fronten av bilen og en slange peker mot bilen. Alt er koblet riktig på filter.

 

Tatt diagnose. Får feilkode på EGR som jeg har nappet ut slangen på klokka. Det skal vel ikke ha noe med saken å gjøre.

 

Er det noen spesiell fremgangsmåte for å lufte systemet på da? Hva er enklest?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR feilkode har ingenting å si men anbefaler deg å plugge vakuumslangen fra N18 ventilen slik at ikke vakuum pumpa må jobbe overtid fordi det ikke er et tett system lenger hvis du ikke allerede har gjort det.

 

Skal ikke være nødvendig å lufte, fylle filteret, av og på med tenninga 5-10 ganger for å la matepumpa trykke opp systemet flere ganger og så kinne

 

I værste fall så får du få noen til å dra bilen din med slepetau mens bilen er i gir, er det luft i systemet du ikke får ut så får du det ihvertfall ut da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja må forsøke dette etter jobb. Har forsøkt å kinne den en 5-6 ganger totalt fordelt på en 7-8 forsøk i går kveld. Helt død. Nå sto den over natta med 20 nye liter diesel på tanken still dead når jeg forsøkte i morrest.

 

Eneste jeg kan sette spm tegn ved er at noen av slangene har litt sprekker i seg (de som går inn på filteret) KAN det suges noe falsk luft fra dårlige slanger. Kan være at jeg har knekt de litt opp når jeg bytta filteret...

 

Kan det være årsak til at jeg plages? Ser ingen lekkasjer fra de....

 

Spørsmålet er vel strengt tatt hvor følsomt er drivstoffsystemet ovenfor slike ting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det ikke er tett så får du problemer ja, vært borti en båtmotor som var umulig å starte etter bytte av dieselfilter. Jeg fant en o-ring som ikke var på plass og vips så starta den lett som bare det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører du om matepumpa i tanken din går når du vrir om nøkkelen? Sålenge det er diesel i systemet skal tandempumpa klare å trekke frem diesel ifra tanken selv om matepumpa er død. Om du har luft i systemet derimot så vil ikke tandempumpa klare å hverken trekke frem mer diesel eller bygge trykk til dysene alene. Om du er usikker så napp slangen ifra tanken av på filteret og hold den ned i en tom flaske el mens tenningen skrues på. Om matepumpa henger med vil du fylle diesel i flaska i noen sekunder, mens den prøver å prime systemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.... synes i går at det T-røret var litt slarkete når det sto neddi filteret selv om jeg bytta begge o ringene. Mistenkter nok at det kan være en kombinasjon av noe morkne slanger/koblinger og luft i systemet...

 

Får bare ta å gå over og bytte alt som ser morkent/løst ut før jeg får bilen slept ut av garasjen hvis den ikke fyrer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører du om matepumpa i tanken din går når du vrir om nøkkelen? Sålenge det er diesel i systemet skal tandempumpa klare å trekke frem diesel ifra tanken selv om matepumpa er død. Om du har luft i systemet derimot så vil ikke tandempumpa klare å hverken trekke frem mer diesel eller bygge trykk til dysene alene. Om du er usikker så napp slangen ifra tanken av på filteret og hold den ned i en tom flaske el mens tenningen skrues på. Om matepumpa henger med vil du fylle diesel i flaska i noen sekunder, mens den prøver å prime systemet

 

Ja mener jeg hører en sånn lyd av væske som blir presset frem mot motoren i noen sekunder når jeg setter på tenninga.... Du har ikke noen forklaring på hvem slange som er hva på filteret? Ikke at det er noe problem å nappe ut en og en for å sjekke men... hvilken funksjon har den slangen som t røret med klips er koblet til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke hvem som er hvilken av slangene i farten desverre. Men det er ofte tegnet piler inn /ut på filteret. er en av de to løse slangene ihvertfall. T-stykket regulerer om dieselen som kommer i retur fra toppen skal tilbake i filteret, eller om det skal sendes helt tilbake til tanken. Det vil alltid være overskuddsdiesel i sirkulasjon her.

 

Her er en fin link for å lære litt om hvordan motoren er skrudd sammen http://www.myarchive.us/richc/VW_TDI_with_PumpeDuse.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde et delvis samme problem på en allroad, der var det en slangeklemme som ikke klemte hardt nok så den augde bittelitt falskluft, byttet klemmen og den fyrte rett igang :) virker som de er veldig følsomme på falskluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke hvem som er hvilken av slangene i farten desverre. Men det er ofte tegnet piler inn /ut på filteret. er en av de to løse slangene ihvertfall. T-stykket regulerer om dieselen som kommer i retur fra toppen skal tilbake i filteret, eller om det skal sendes helt tilbake til tanken. Det vil alltid være overskuddsdiesel i sirkulasjon her.

 

Her er en fin link for å lære litt om hvordan motoren er skrudd sammen http://www.myarchive.us/richc/VW_TDI_with_PumpeDuse.pdf

 

Takker... får se litt på den linken. Må vel også gå over alt av slanger etc så får jeg bare starte i en ende...

 

- - - Updated - - -

 

Hadde et delvis samme problem på en allroad, der var det en slangeklemme som ikke klemte hardt nok så den augde bittelitt falskluft, byttet klemmen og den fyrte rett igang :) virker som de er veldig følsomme på falskluft.

 

Notert! Skal undersøke alt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gått over alle slanger som er i området rundt filteret.... eneste jeg ser er at det kanskje kommer bittelitt diesel fra T koblingen hvis jeg dytter den opp og ned. Ellers ingen lekkasjer eller noe som ser alarmerende ut. Byttet slangeklemmer og strammet godt til. Sjekket at det kommer diesel til filteret ok.

 

Sjekket at det er diesel i filteret... slått tenninga av og på 10 ganger så kinner den

 

Men starter driden? Nånei.... skjønner ikke at man kan få total stopp ved et filterbytte : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv det jeg sa

 

Hvis han får diesel fram til filter så virker matepumpa i tanken og da trenger han ikke bruke trykkluft sånn som på din. Din har ikke matepumpe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis han får diesel fram til filter så virker matepumpa i tanken og da trenger han ikke bruke trykkluft sånn som på din. Din har ikke matepumpe

 

Nei jeg har og konkludert med det... skjønner ikke noen ting av dette. Forsøkte nå isted (for nte gang) å kinne 3-4 ganger, bilen er komplett død. Har dysene mine funnet ut at det er kult å streike når man bytter filter??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne casen får få en update... bilen (som var krute god) før dieselfilter bytte er fremdeles død. Forsøkt alle råd jeg har fått... nada fungerer... ikke fyrer den med trykkluft i tanken og ei heller bakkestart med 2 timer motorvarmer på giret... gir opp hele driden og får den taua til verksted. Morsomt at noe så lite skal resultere i totalt havari...

 

Ingen feilkoder å få ut heller (har skikkelig ross tech kabel)

 

Er det noen krampetips å komme med før det blir verksted og 10.000,- i feilsøking setter jeg stoooor pris på det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakkestart funker ikke hvis det er luft du skal ha ut, den må taues i gir lenger enn det (spørs jo hvilken bakke det er snakk om :P)

 

Tipper du har en lekkasje på slangene til/fra filteret som gjør at den suger luft

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20131114_124054.jpg

20131114_124136.jpg

 

Tok å titta ned i filteret i dag. Bilen har stått urørt noen dager, der var det tørt. Av og på med tenninga 10 ganger... fremdeles tørt. Tok igjen å sjekka at jeg får diesel fram fra tanken og dette er mengden etter 10 av og på med tenninga...

 

Leverer pumpa mi for lite? Syns det var stusselige mengder?

 

Dette er da i en halvliters flaske...

 

Har vært hos sulland og bestillt nye drivstoff slanger og den t koblinga med o ringer til en lite formue. Bytte disse for å utelukke slanger som evt suger falskluft.

 

Kan vel og legge til at jeg har koblet på en vakumpumpe på nippelen til filteret som går til dysene og den drar diesel gjennom filteret fra tanken og fyllte kjappt opp flaska, så det er vell greit med drivstoff i filteret. Forsøkte å koble den på T koblingen som kommer fra dysene (returslangen) da kom det ingenting. Skal kanskje ikke gjøre det heller? Så kan det være for lite trykk fra pumpa i tanken som ikke åpner noen ventiler mot dysene hvis det er noen slike innretninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skifte disel filter du må fyller disel i disel filter ferst, å sterte etter på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om dette fungerer på samme måte som på bensinbiler, men jeg måtte kjørere starteren på min 2004 A6 1.8T gange lenge over flere økter (la starteren kjøle seg ned) før den fyra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skifte disel filter du må fyller disel i disel filter ferst, å sterte etter på

 

Det ble først glemt ved bytte, så ettterfyllt.

 

Vet ikke om dette fungerer på samme måte som på bensinbiler, men jeg måtte kjørere starteren på min 2004 A6 1.8T gange lenge over flere økter (la starteren kjøle seg ned) før den fyra.

 

Har kjørt serier med start men ikke pokker om det er liv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.