Hvor mye olje bruker din bil?

Anbefalte innlegg

Må si jeg er litt imponert over en 2002 passat 1,8t jeg har, har nå rundet 294tkm og på de siste oljeskiftene har den brukt mellom 0,5 til 0,8 liter olje på skiftet (kjører 10000 km på skiftet) : ja :

De siste ca. 100 tkm har den gått på mobil 3000 syntetisk med skift på hver 10tkm sammen med filter.

Har faktisk vært borti nye biler som har brukt mer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min A4 1998 1,8 så må jeg etter fylle ca 1liter på 10k km, men den lekker endel olje fra toppdekselpakningen, og den kommer til og rundt 350k km på torsdagen ;)

Akkurat nå så kjører jeg på Biltema olje, men normalt brukes Eni 10w-40 olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoho, litt "tabu-tråd" dette her tror jeg. Sikkert ikke mange som vil skrive at den fem år gamle S4´en eller den like gamle passat CC´en deres bruker litt olje.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja, er mange som må etterfylle litt olje ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noe og hige etter at bilen ikke bruker olje da? er jo normalt at den skal brenne litt olje.

golfen bruker vel 1L/1000km.. men det er en 350 000+km's G60 motor som er brukt hardt :)

så denne tråden er vel like fornuftig som en "hva slags sokker bruker du i dag" tråd i mine øyne (men jeg svarte lell. og kan skrive at jeg bruker svarte umbrosokker fra europris - bare ræl i grunn, men billige )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

99mod s4, Bruker ikke mere en at jeg slipper å etterfylle. Holder med oljeskift på 5000km..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min '00 A4 1.9 q "brukte" bortimot et par liter på 15.000 km. Da skal det være sagt at den gamle ATJ'n lakk en del fra tettning i bakkant av veiva.

KM-stand 359.000.

Spent på å se hvordan AVF'n vil te seg når bilen kommer på veien. Denne har gått rett over 200k, mest sannsynlig på Longlife. Blir nok vanlig helsynt (Castrol Magnatec) og 15k-intervall videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

avf passat tdi 2001, trenger ikke etterfylle på intervall 15.000km gått 260.000km

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Dette er eg usikker på. Men slipper i alle fall å etterfylle mellom hver oljeservice som eg tar 1 gang i året. Bruker "longlife" olje (507)

Bruker favoritt oljen min: Valvoline XL-III SYN power 5W-30, som er hel syntetisk. Men bare for å være sikker så har eg alltid 1 liter liggende i bilen.

Bare for å få det på det rene, eg har bare eiet bilen i 1 år, og det var ca 0,5 liter for mye på den når eg fikk den. Og det minket litt i løpet av året. Men eg har ikke etterfylt, da det ikke var nødvendig. Peiler oljen ca annen hver mnd.Og tenker eg har sløst bort noen dråper på det :P Hadde nettopp longlife olje service for ca 1 uke siden (01.11.2013) Så kan nok gi bedre svar på dette neste år.

2006 VW Passat 2.0 TDI 4Motion Higline Variant. Ca 191000km

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vw pas 18T km stand 270000 bruker ca 0,5 mellom skifta på 8000-10000 km dvs nesten ingen ting.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2006 A6 3.0Tdi, 208 000km, stod fortsatt på maks merket før olje ble byttet, og det var 23 000km siden sist :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 1999 2,5tdi V6 med liten lekkasje i simring i front av veiv. Lekkasjen dro på seg enormt et par dager etter høyhastighetskjøring i Tyskland, brukte ca 6 liter på de siste 13 mil før den ble fikset. Fikk god understellsbehandling. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker omtrent ingenting, skifter hver 5000km, brukte litt med forje turbo, Precision 5557 glidelager turbo, men med GTX'n er den blitt meget gjerrig :)

Motor borret opp til ca 1,9L, gått ca 35.000km og ca 10.000 med GTX'n, fungerer smertefritt :)

5w50 olje btw.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2007 VW Passat 2.0 TDI 4Motion har gått ca 235000km, og har fra den var ny brukt ca en liter på 5000km.

En venn har samme bilen med DSG i stedet for 4Motion, og den bruker ingen ting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1992 Audi 100 2.3E (sterkt modifisert) bruker 1-2 desiliter per 5000 km (Pennzoil GT Performance). Kjørt 190k.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 100 2.3E brukte vel en halvannen til to liter i måneden (800-1000 km) tenker jeg, stinka fælt gjorde det også. Nå er toppen overhalt og de gamle og stein harde ventiltetningene er skiftet ut, så jeg regner med at forbruket normaliserer seg nå.

Forøvrig så er inn til 1 liter pr 1000 kilometer hva bilfabrikkene kaller akseptabelt forbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noe og hige etter at bilen ikke bruker olje da? er jo normalt at den skal brenne litt olje.

golfen bruker vel 1L/1000km.. men det er en 350 000+km's G60 motor som er brukt hardt :)

så denne tråden er vel like fornuftig som en "hva slags sokker bruker du i dag" tråd i mine øyne (men jeg svarte lell. og kan skrive at jeg bruker svarte umbrosokker fra europris - bare ræl i grunn, men billige )

Ser helt klart nytten i en slik tråd, da bileiere med samme bil, motor og km-stand kan sammenligne forbruk. Ser IKKE behovet for en slurvete halvmorsom kommentar.

Enig i at mange biler bruker en del olje, og at det er helt normalt. Kanskje de som ikke er vant til det kan skjønne det etter å ha lest denne tråden (vel å merke om det ikke blir en "skrytetråd")?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye pleier deres 2.2 20vt og bruke? Min var ganske tørst, hadde blitt kjørt på 5-30 olje før jeg overtok.

Bytta til Mobil1 5-50, virker som det har gått drastisk ned siden da. Bruker enda noe, kanskje 1L på 3-4000km.. Er ikke det sånn tålig innenfor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min forrige bil, 1999 Audi A6 1.9tdi AFN med rundt 340k km på telleren så brukte den ca en halv liter på 10k km. Denne gikk på biltema-olje.

Min nåværende A6 4F med 2.0tdi BRE med 170k km på telleren bruker ca 4dl på 10k km. Altså nesten identisk som gamlebilen. Denne får Mobil 1 ESP 5W-30.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1992 golf, 1.8 8v. 90hk. Kilometermåleren sier 238'000, og det har den gjort i 4 år nå med mye kjøring. Men instrumentpanelet er fra en annen bil, så aner ikke reell kilometerstand.

Bytter olje ca hver 8-10k (ser an fargen/konsistensen på den), da står oljenivået fortsatt ca der jeg "forlot" det ved sist oljeskift. Altså ca null forbruk. Bruker Biltema olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.