#1 Skrevet November 7, 2013 (endret) Hei Jeg skal lodde inn 2 mostander i ledningene til parklysa på min 2006 Audi A3 Sportback for å kunne sette inn noen andre pærer uten canbus. Motstandene jeg har er 3.5ohm, men det er 3 ledninger til parklysholdern. 1 blå og 2 brune, noen som veit hvordan jeg kan finne ut hvilke av de 3 jeg skal lodde inn motstand på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 7, 2013 Ta den blå du. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 7, 2013 Ta den blå du. Okei takk, men skal det bare loddes i den ene? Ikke mellom 2 ledninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 7, 2013 Ja. du kliper bare over den blå ledningen, også lodder du den ene enden til den ene siden av motstande, og den andre enden til den andre siden av motstanden. Da vill strømmen gå i serie med motstanden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 7, 2013 Motstandene jeg har er 3.5ohm Den verdien ble litt vel liten. Tilsvarer en 50 Watt lampe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 7, 2013 Ja. du kliper bare over den blå ledningen, også lodder du den ene enden til den ene siden av motstande, og den andre enden til den andre siden av motstanden. Da vill strømmen gå i serie med motstanden. da skal det nok ordne seg, tusen takk for en god forklaring! - - - Updated - - - Den verdien ble litt vel liten. Tilsvarer en 50 Watt lampe. okei, mulig jeg må få målt om igjen da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 7, 2013 etter et rask regnestykke kom jeg til ca 5ohm tror jeg?. men da har jeg ikke tatt med belastingen av ledpæra. Edit. eller er vi oppe i 30ohm: klø : lenge siden jeg har regna på slikt skjønner jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 7, 2013 Når du bytter til andre pærer med mindre strømtrekk (f.eks. LED) og har overvåking av kretsen, vil sentralmodulen melde feil og slå av strømmen til lampa. CANBUS er egentlig et feil begrep da dette er kommunikasjonslinja mellom de forskjellige modulene rundt om i bilen. Grunnen er at overvåkung av lampene kom med introduksjon av disse modulene og CANBUS. For at du skal kunne bruke en lampe med mindre strømtrekk (der hvor overvåkinga melder feil), må du kompensere med en motstand i PARALLELL og ikke i serie. Utregning av motstand: Gammel lampe er 5W, ny lampe er på 1W. Da trenger man en motstand som belaster med 4W. Formel: P=U * U / R -> R = U * U / P R = 13,5 * 13,5 / 4 -> 45 Ohm eller 47 Ohm som er en standard verdi (må da tåle minst 4 Watt). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 7, 2013 Når du bytter til andre pærer med mindre strømtrekk (f.eks. LED) og har overvåking av kretsen, vil sentralmodulen melde feil og slå av strømmen til lampa.CANBUS er egentlig et feil begrep da dette er kommunikasjonslinja mellom de forskjellige modulene rundt om i bilen. Grunnen er at overvåkung av lampene kom med introduksjon av disse modulene og CANBUS. For at du skal kunne bruke en lampe med mindre strømtrekk (der hvor overvåkinga melder feil), må du kompensere med en motstand i PARALLELL og ikke i serie. Utregning av motstand: Gammel lampe er 5W, ny lampe er på 1W. Da trenger man en motstand som belaster med 4W. Formel: P=U * U / R -> R = U * U / P R = 13,5 * 13,5 / 4 -> 45 Ohm eller 47 Ohm som er en standard verdi (må da tåle minst 4 Watt). Okei, så da blir det en motstand på 45 eller 47 ohm på hver pæreholder som loddes (parallell) mellom den blå og en av de brune ledningene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 7, 2013 Finner ikke den blå ledningen på de skjemaene jeg har her. På venstre side er det grå/sort og brun som går igjen. På høyre side grå/rød og brun. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 8, 2013 Finner ikke den blå ledningen på de skjemaene jeg har her. På venstre side er det grå/sort og brun som går igjen. På høyre side grå/rød og brun. Okei, men da må jeg bare prøve å finne ut hvilke ledninger jeg skal lodde motstanden mellom takk for gode svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 9, 2013 Problem løst satte motstand rett inn i pæreholder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 9, 2013 For at du skal kunne bruke en lampe med mindre strømtrekk (der hvor overvåkinga melder feil), må du kompensere med en motstand i PARALLELL og ikke i serie. Utregning av motstand: Gammel lampe er 5W, ny lampe er på 1W. Da trenger man en motstand som belaster med 4W. Formel: P=U * U / R -> R = U * U / P R = 13,5 * 13,5 / 4 -> 45 Ohm eller 47 Ohm som er en standard verdi (må da tåle minst 4 Watt). Det er forsåvidt riktig, men som regel trenger en ikke belaste med full effekt for å fjerne pærevarsel. Når jeg har gjort dette selv så har det gått fint med under halvparten av angitt effekt (men det varierer sikkert noe). En annen ting er at en bør bruke effektmotstander som tåler mer effekt enn du har tenkt til å legge på de, minst dobbelt så mye etter min mening, da slipper en at motstanden blir så varm at det er fare for å skade plast/kabler i nærheten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 10, 2013 Det er forsåvidt riktig, men som regel trenger en ikke belaste med full effekt for å fjerne pærevarsel. Når jeg har gjort dette selv så har det gått fint med under halvparten av angitt effekt (men det varierer sikkert noe). En annen ting er at en bør bruke effektmotstander som tåler mer effekt enn du har tenkt til å legge på de, minst dobbelt så mye etter min mening, da slipper en at motstanden blir så varm at det er fare for å skade plast/kabler i nærheten. Okei jeg skjønner takk for svar! Satte inn 100ohms motstander 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 12, 2013 Det er forsåvidt riktig, men som regel trenger en ikke belaste med full effekt for å fjerne pærevarsel. Når jeg har gjort dette selv så har det gått fint med under halvparten av angitt effekt (men det varierer sikkert noe). En annen ting er at en bør bruke effektmotstander som tåler mer effekt enn du har tenkt til å legge på de, minst dobbelt så mye etter min mening, da slipper en at motstanden blir så varm at det er fare for å skade plast/kabler i nærheten. Helt enig, men siden det er slik prøv å feil, valgte jeg å beskrive det med en "sikker" verdi. På ei tåkelykt/DRL hos meg var det nok med 10 Ohm/50W i tillegg til LED-lysa på 7,5W (27W holder varselet borte på ei 55W tåkelykt). Her er effektavgivningen ca 20W fra motstanden og det er det den tåler uten å bli montert på en kjøleplate. Ja, overdimensjonering er et must, spesiselt på høye effekter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 17, 2013 Takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...