Bytte kamakslinger i Tyskland eller Stavanger- noen med anbefalinger? Allroad 2,5TDI

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk plutselig en tikkelyd i motoren i går, høres ut som en gammel dieselmotor. Motoren går ellers fint, ingen tap av trekkraft verken på kald eller varm motor. Mistenker at det er en av ventilarmene som har hoppet av eller noe... Skal ta av toppdekselet for å inspisere neste uke.

 

Skal til Tyskland om en måned og vurderer å parkere bilen inntil da for så kjøre den ned dit for å få det fikset. Noen som vet hva en slik jobb koster i f.eks i Flensburg eller Hamburg? Eventuelt noen som vet om noen som gjør slikt til en fornuftig pris i Stavanger-området?

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver å undersøker dette nå. Jeg tar den et skritt videre, og har nå inne en prisforespørsel hos Audi i Tyskland på å bygge om toppene fra AKE til BAU. I følge dem så er selve toppene lik, og prismessig skiller det ikke noe å reparere en AKE topp kontra å bygge den om til BAU!! Jeg mistenker at dem har tatt en liten snarvei og glemt av at ventilene mm også er forskjellige, og at dem da må ta av toppene i tillegg. Mulig dem vet noe som ikke kommer frem av VagCat. Uansett så venter jeg nå på et fast pristilbud fra dem på denne reparasjonen. Foreløpig pris er ca 28000 inkl arbeid og tysk moms. Da byttes også regreim(er) og vannpumpe. Dette er det samme som delene koster hos Møller i Norge for å reparere AKE toppene og andre deler som er fornuftig å ta samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke an å bygge om toppene vel, må bytte til bau topp vel. Men koster vel 8000kr for et kam kit... så ingen grunn til å dra til utlandet... Nesten lettere å ta av begge toppene og bytte alt når toppen ligger flatt, vanskelig å få alt til å sitte når toppene er så skrå i bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, i følge både Møller og Audi i Tyskland så er selve toppene helt like;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, i følge både Møller og Audi i Tyskland så er selve toppene helt like;)

 

Meget interessant dersom den gamle sannheten om at toppene er ulike skulle falle.

Mulig det er noen som kan slå opp delenumrene?

 

I såfall, er kammene også like?

 

Vedrørende det å dra til Tyskland: Kamsettet kan man spare et par tusen på, og legger man da på noen kroner ekstra i forhold til norsk pris så får man med jobben med rent kamskift.

 

Den største ulempen jeg ser med Tyskand er garantien. Vet om en som var fornøyd helt til han kom hjem og oppdaget at AC plutselig ikke virket etter reparasjonen. Værre ble det etter få tusen km da det etter salg ble påvist slitasje på kammer. Det var mistanke om at ikke alt var skiftet, men han kom ingen vei via epost og telefon til Tyskland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kupper vel tråden nå, men det er som du sier Steinar meget interessant! Jeg synes dette setter overhaling av AKE toppene i et helt nytt lys siden dette er mulig. Delenummerene er identisk for AKE og BAU toppen. Jeg fikk dette svaret:

Heisann....denne mailen videresender jeg til verksted ved ###. Han må vel svare for resten. Men kan bekrefte at AKE og BAU har samme delenummer ,topplokk med ventiler og kamaksel for syl. 1-3 og samme for syl 4-6

 

Med vennlig hilsen

Møller Bil ### AS

 

Jeg stusser litt siden det nevnes ventiler og kamaksel samtidig. Men Audi DE sier også at man kan bygge om til BAU. Innmaten derimot har forskjellige delenummer på stort sett alt også kammene. Skruer og fester har like nummer som indikerer at noe på kammene er likt. Man får også kjøpt uoriginale BAU kit, men prisen har vært dyrere.

 

Dette gir jo også en form for gevinst i et tragisk bilde, hvor noe som burde vare i bilens levetid ikke bare blir byttet ut med tilsvarende men faktisk oppgradert til noe bedre. Jeg vil tippe at dette gjør noe med omsetningsverdien på bilene også!

 

På bildet under ser man hvilke deler som er forskjellig. Det som jeg venter i spenning på er om Audi DE mener på at jeg kan bytte ut kammene uten å gjøre noe med ventilene. Disse er forskjellige, og det ser ut til at nr 19 ikke er i bruk på BAU. Sitter denne løst? Her er også løsningen som Audi burde tilbudt alle AKE eiere "grunnet konstruksjonsfeil i AKE oppgraderes motoren deres til en forsterket løsning.... " Nok om det!

 

[ATTACH=CONFIG]208187[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kupper vel tråden nå,

 

Nix, samme tema. Også Eyvind har trolig nytte av dette.

 

Eyvind, dersom du tar Tysklandstur så ville jeg kombinert det med registerskift og sagt at jeg ville hatt med meg alle utskiftede deler. Dette for å unngå at det tas hurtigmetoden uten at register løsnes. Har selv skiftet en kam slik men det er lite heldig da man ikke har kontroll på registerets tilstand eller tilstanden på multiremstrammeren som pleier å slites.

 

Vedr rullevipper: Drev nr 22 ser også ut til å være annerledes. Lurer på hva funksjonen er? Piske opp olje for bedre smøring? Eller er det en eller annen mekanisme ifm smøring som skal drives av drevet?

 

Jan Erik, kan du lime inn både høyere opp i bildet så man ser rullevippene, og lengre ned så man ser delespesifikasjonen på høyere enn del nr 22?

 

Ville vært underlig om rullevippene skulle ha med mellombrikken, det bare stjeler plass i høyden som rullepippearmene trenger. Og de er en del av slitasjeproblemet.

 

Ventiler: Enten er det forbedret legering eller så kan det være annen lengde eller annen utforming øverst. Skulle jeg vurdert ombygging ville jeg kjøpt meg en ventil og fysisk sammenlignet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med kvål hva de skal ha for å skifte.

 

Fikk store problemer med bilen etter de hadde montert gamle pakninger i forbindelse med litt større reparasjon på audi i tyskland. Endte opp med null ansvar fra dems side og regning på 20K for å gjøre alt på nytt.

 

Kan være verdt å tenke på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder som bestilt;)

[ATTACH=CONFIG]208193[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]208192[/ATTACH]

 

Jeg har forsøkt å undersøke ventilene. Noen små forskjeller ser det ut til fra følgende beskrivelse, men dette trenger ikke å være fasit...

 

 

[ATTACH=CONFIG]208190[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]208191[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nix, samme tema. Også Eyvind har trolig nytte av dette.

 

Eyvind, dersom du tar Tysklandstur så ville jeg kombinert det med registerskift og sagt at jeg ville hatt med meg alle utskiftede deler. Dette for å unngå at det tas hurtigmetoden uten at register løsnes. Har selv skiftet en kam slik men det er lite heldig da man ikke har kontroll på registerets tilstand eller tilstanden på multiremstrammeren som pleier å slites.

 

Vedr rullevipper: Drev nr 22 ser også ut til å være annerledes. Lurer på hva funksjonen er? Piske opp olje for bedre smøring? Eller er det en eller annen mekanisme ifm smøring som skal drives av drevet?

 

Jan Erik, kan du lime inn både høyere opp i bildet så man ser rullevippene, og lengre ned så man ser delespesifikasjonen på høyere enn del nr 22?

 

Ville vært underlig om rullevippene skulle ha med mellombrikken, det bare stjeler plass i høyden som rullepippearmene trenger. Og de er en del av slitasjeproblemet.

 

Ventiler: Enten er det forbedret legering eller så kan det være annen lengde eller annen utforming øverst. Skulle jeg vurdert ombygging ville jeg kjøpt meg en ventil og fysisk sammenlignet.

 

Bare til info etter noen år med etka er at du ikke skal stole for mye på bildene. I veldi mange tilfeller så stemmer ikke bilde med den faktiske delen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Beklager sent svar her, men ser at dere har hatt fest i tråden i mellomtiden :) Takk for gode opplysninger, jeg har snakket med Audi i Flensburg og de skal ha 4600 Euro for jobben. Jeg spurte ikke om det inkluderte regreim, men kostnaden for reim+deler ligger normalt på ca 3-4000 med alt som anbefales byttet. Komplett sett med kammer, løftere og vippearmer koster ca 6-8000kr på Ebay (Febi Bilstein).

 

Bilen min har gått 315.000km på originale kammer. Gjennom oljepåfyllingslokket så ser alt fortsatt helt fint ut, det er kun denne ventiltikkingen som plutselig ble veldig fremtredende. Regner med å ta av toppdeksel i løpet av uka, skal bytte turbo samtidig pga ulyd (høres ut som en "ambulanse", lyden har vært der ca 160.000km men jeg ble lei av den). Da regner jeg med å få svar på tingenes tilstand og så blir det vurdert deretter hva jeg gjør videre. Jeg ser ikke for meg at det er en umulighet å fikse selv så lenge man har riktig utstyr for jobben.

 

Angående ombygging til BAU så ser jeg ikke helt poenget med å koste på mer enn nødvendig. Gitt at nye kammer holder minst like lenge som de originale så svarer det seg ikke å koste på dette - etter 600.000km vil bilen uansett kun være aktuell som delebil.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har da bestemt meg for å droppe tysklandstur og ta reparasjonen selv. Da verkstedet som lovde BAU ombygging omsider kom med pristilbud, så bestod den reparasjon av vanlig kamskifte med AKE kammer. Prisen hadde også gått opp ca 10000 fra det som først var forespeilet... Jeg tror fortsatt at dette vil være mulig, men man må nok da belage seg på å ta en komplett ombygging

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info så har jeg fått tilbud fra Kvål Auto i Sandnes på kr 13500 for skifte av kammer. Deler kommer i tillegg, ca 8500kr for komplett sett kammer, vippearmer +++ fra ecconor.net. Ca 3000kr for komplett reg.reim-sett med vannpume, venderulle osv. Totalt blir dette altså billgere enn Audi i Tyskland.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.