Felger på Golf 2 - Hvilken størrelser?

Anbefalte innlegg

Har en 1986 Golf GTI 16V som jeg vurderer å montere 9x16 på sommerhjulene.

Skal fremtidig ha justerbart understell og ønsker ikke subbing noen plass.

Lurer da på følgende:

 

- Hvilken ET er standard på denne modellen? 35?

- Hvilken ET må jeg ha for å kunne montere 7,5x16, 8x16, 9x16?

- Hvilken dekkdimensjon er best på 7,5x16, 8x16, 9x16? (litt strekk er ok)

- Hvilken senterhull dimensjon må felgen eller senterringene ha?

- Hvilken lengde og diameter er det på hjulboltene?

 

Jeg vet selvfølgelig at jeg må ha 4x100 boltmønster for å unngå adapere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- 35-42 som er originalt, alt ettersom hvilken modell og motor de kom med.

 

- Det med innpress, bredde og dekkdimensjon er en smakssak, så her har du 39 sider med bilder og info du trenger for å finne looken du vil ha. Men, du må ha minimum ET20 foran hvis du går 9" bred felg. Helst ET15, men ET20 går foran hvis du finjusterer camberen. Også avhengig av tykkelsen på gewinden og hvor langt ned du skrur det, for du kan få konflikter med innsiden av felgen og justeringsmutterne.

 

- På 7½" og 8" ville jeg gått for 195/40-16, 9" 215/35.

 

- 57,1mm.

 

- M12x1,5. Usikker på den originale lengden, men har brukt 28mm fra Biltema uten at disse har blitt for korte. Kommer litt an på sentertykkelsen på felgene du går for også.

 

Husk at skal du ha noe særlig breiere enn 7,5" (veldig avhengig av innpress og senk selvsagt), så må du modifisere skjermene (lett valsing må du nok regne med uansett). Skal du ha skjermbreddere, ville jeg gått for originale G60-skjermer foran og kappa og sveisa bakskjermer: Kappe av så mye som mulig og sveise sammen innerskjerm og ytterskjerm igjen.

 

Alt i alt er det veldig mange variabler her, så vanskelig å gi noe særlig mer konkret svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Mads :)

Er med andre ord ET 25 på 9x16 ikke mulig uten kapp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hvis du skal lavt, nei:) Dessuten kan du risikere å få dårlig plass foran mot demperen (dette avhengig av tykkelse på fjørbein og hvor lavt justeringsmutteren kommer).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte pen senk, men ikke lavere enn at man ser hele dekket i hjulbuen.

Spacere på ET25, vil det hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere vil selvfølgelig hjelpe, ja:) Har fått finjustert camberen med 9" felg så ET20 akkurat gikk klar uten å ha positiv camber, men mer frihet med camberen om du spacer 10mm (ET15).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.