#1 Skrevet November 9, 2013 (endret) Da eg var på Longlife service for ca 1 uke siden fikk eg vite at EGR kjøleren lekker vann til eksosen. Og at det er derfor bilen drikker vann og ryker hvit røyk ved oppstart. Drikker ca 2-3 liter kjølevæske på 1 år Har ikke all væra økonomi og det er tydelig vis en ganske dyr affære å skifte til ny. Hva anbefaler dere å gjøre? Har lest litt om EGR-Delete kit og/eller bare sveise att koblingene og montere den tilbake der den var. Ved å sveise att koblingene så ser det originalt ut og er så klart billigere en et Delete kit. Kan det skade bilen på noen måte å fjerne EGR systemet, fordeler og ulemper? Vet at bilen forurenser mer uten EGR, ønsker ikke å bli et miljøsvin og det er sikkert ulovlig å fjerne EGR systemet, men her er det snakk om å forhåpentlig vis bare ta en rask reparasjon frem til eg får spart opp noen kr til en ny en. Ønsker heller ikke at motor lampen skal begynne å lyse. Og til slutt. Finnes det en bedre versjon en den originale EGR-kjøleren? En som har mindre sannsynlighet til å få problemer? Eventuelt en med livslang garanti? Bildet er funnet på Internett. Vet ikke hvem som eier det. Men det er bare en illustrasjon på å sveise att koblingene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 9, 2013 Hint, les om EGR på forumet og på internett, vet du sier du har lest....men. http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation osv Hint #2: EGR er dieselmotorens forbannelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 9, 2013 (endret) Har lest litt på nett, men ikke fra wikipedia. La oss se om eg har forstått hvordan det funker: 1: EGR-kjøler og-ventil samarbeider med å kjøle ned eksos, for så å sende noe tilbake til sylinderne. For å redusere NOx gasser. Fordi temperaturen blir lavere i sylynderen (NOx bilr til ved temperaturer over 2500 celsius). Spørsmål: Når EGR er defekt eller fjernet, og det blir høyere temperatur i sylinderen. Kan det skade motoren på noen måte? Lurer på, kan det da bli brent hull i stempelet eller noe annen skade skje? 2: Hos Diesel biler reduserer EGR systemet effekt, da alle rede forbrent eksos ikke kan brenne og derfor ikke utvide seg slik som ren luft gjør (mindre effektiv forbrenning og lavere temperaturer). Spørsmål: Får diesel biler derfor litt bedre effekt, eller flere hk. Om en fjerner EGR-systemet? 3: Eksosen går gjennom EGR-kjøleren som kjøler eksos ved hjelp av kjølevannet som bilen alle rede har. Og dette øker temperaturen på kjølevannet. Men vist EGR systemet er blokkert eller fjernet skjer ikke dette. Spørsmål: Da går det vel lenger tid for motoren å få normal drifts temperatur, er det et problem hjå kalde norske klima? Har diesel Webasto varmer som eg tror starter automatisk ved ca 6 varmegrader (utetemperatur). 4: EGR-systemet legger igjen sot i diverse systemer og kan skape problemer. Spørsmål: Har ingen, ser bare positive sammenhenger med å få fjernet EGR for å slippe sot i motoren. Om eg har missforstått så vær vennlig å rette mine feil. Og om du har svar på spørsmålene, let me know 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 10, 2013 Tillegg til 4: Eneste en KAN få ved å fjerne EGR er varsel-lampe for motorfeil. I noen tilfeller må EGR-funksjon fjernes fra software (...chip...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 10, 2013 Generelt så finnes det utrolig mye info på forumet, og mange kunnskapsrike personer....bruke søkefunksjonen. Et eksempel: http://forum.vacn.no/showthread.php?55134-EGR-p%E5-1-9TDi&p=571829&viewfull=1#post571829 Jeg vil si at det bare er positive effekter ved å fjerne/blokkere EGR, dvs de mikroskopiske negative effektene blir neglisjert av de possitive. Hvordan man i praksis fjerner EGR uten at motorstyringen "klager" varierer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 10, 2013 Takk for svar folkens, setter pris på det Eg prøvde så klart å søke EGR men det kom veldig mange tråder som i grunn ikke handler om EGR systemet i det hele tatt, ga derfor opp og laget denne lille tråden Men det viktigste spørsmålet som eg mangler svar på er. Kan det skade noe i motoren, tenker spesielt på stempel sylinder? Det blir jo varmere der. Og får eg problemer på EU-kontrollen? (Avgassmessig) Skal lese hele tråden Cato henviser til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 10, 2013 Det korte svaret er NEI. Når det gjelder EU/PKK-kontroll, så er det en sot/partikkel kontroll etter hva jeg husker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...