Kan fjerning av DPF ta knekken på en turbo?

Anbefalte innlegg

Noen som vet? Kan bortfall av mottrykk resultere i at en turbo begynner å spytte olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svaret er i følge flere, NEI! Møller var i tvil, men folk med peiling sier absolutt nei.

 

Her er værtfall et bilde av DPF delete på en A4 2.0tdi.

null_zps46d3af12.jpg

null_zps77fa17a3.jpg

 

Turboen er forøvrig 5 mnd gammel, og har liiiiiit (ikke ironisk) bevegelse i akslene (inn og ut).

 

Hva må til av bevegelse for å få økt oljeforbruk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det vel flere faktorer som spiller inn...

Men noen gode spørsmål ifm dette vil jo være; hvorfor er dpf fjernet?

Er den turboen som nå spytter olje kjørt sammen med et tidligere tett dpf?

Regner med bilen er trimmet I tillegg til at dpf er fjernet, og det tilfører egentlig enda fler spørsmål.

 

Be GIK eller Turboservice komme med en uttalelse om hvordan en turbo reagerer på redusert mottrykk og evt redusert driftstemperatur temperature, dersom bilen ikke er trimmet ut over det "normale"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DPF er fjernet for å slippe DPF problematikken, og etterhvert chipping. Som jeg vet så var ikke DPF tett, men jeg syntes den regenererte litt vell ofte. Kjører litt i jobben, og den regenererte hver dag. Grunnen til at den regenererte ofte ser jeg nå kan ha vært fordi det rant olje inn i DPF?

Så bilen er helt original, men unntak for DPF delete. Og etter en 20 mil har bilen ennå ikke gått i nød pga DPF delete :)

 

Gik sa en turbo ikke vil ta skade av å fjerne DPF, heller tvert i mot. Det rare er at bilen har fått økt oljeforbruk etter jeg fjernet DPF.

Om det er tilfeldig eller ei vet jeg ikke. Det høye mottrykket i DPF gjorde at olja ikke rant så lett inn i turbo? Jeg vet ikke...

 

Samme turbo sitter også på biler uten DPF, så de kan fint jobbe uten mottrykk i følge en Oslo basert Møller butikk :)

 

Har forøvrig snurrbo lyd på tomgang og opp til ca 2500rpm før den bygger nok trykk.

Flere kommenterte rett etter DPF deleten var utført at turboen ikke hørtes helt bra ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Samme turbo sitter også på biler uten DPF, så de kan fint jobbe uten mottrykk i følge en Oslo basert Møller butikk :)

 

...

 

Det burde vel egentlig være svar på hovedspørsmålet.

 

Ang oljeforbruket støtter jeg tanken om at mottrykk fra dpf kan ha begrenset oljeforbruket før du fjernet den.

 

At det ble mye/mer lyd av turbo etter fjerning av dpf, kam gjerne ha sammenheng med at du har fjernet en ganske effektiv lyddemper i kretsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.