Audi a4 1.9tdi (AFN/AVG) blåser ikke varmt, og har masse trykk i kjølesystemet!

Anbefalte innlegg

Hallo! Som tittel sier, så har det seg sånn at bilen min ikke blåser varmt ved driftstemp. Samtidig så bygger den masse trykk og det virker ikke som om det er sirkulasjon.

Hvis jeg skrur opp lokket til ekspansasjonstanken så spruter det masse kjøleveske ut under tanken.

 

Den har en stund drivi å brukt endel kjøleveske. Tror dette bare har vært luft i systemet, men har ikke plaget med veldig.

Men igår kveld, så begynte bilen og koke også!

 

Noen som har vært borti dette før, og har noen forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig kupe radiatoren er tett. ingen sirkulasjon ingen varme.

ta av slangene på inntaket som er merket med pilen, sett på en vannslange med slangeklemmer. Greit med en til avløp ut av motor rommet.

start med lite trykk og se om det løsner og kjør på med mer trykk etterhvert,, når det er flow så greit å bytte side og kjøre gjennom begge veier.

fungerte med min som hadde vært tett i flere år før jeg gadd å fikse problemet.

 

kan være spjeld som er lukket om det ikke går men er usikker på det.

 

kjøleveske tap kan være hull evt toppakning, sjekk olje.

 

audi.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg høres det ut som kanskje termostaten din ikke åpner seg. Da blir det ikke noen sirkulasjon og motoren kan koke. Da kan det også virke som bilen lekker kjølevæske, men egentlig så bobler det opp/ut av ekspasjonstanken/utslagkammeret.

 

Jeg har ikke noen erfaring med disse bilene, men problemet høres eksakt ut som det jeg har hatt på en del biler hvor termostaten har tatt kvelden. Verdt å sjekke om viften kicker inn når motoren er på 90 grader også.

 

Sjekk gjerne oljen etter vann. Skru av lokket der du fyller på og er det en melkehvit gugge i oljen tyder det på vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Har sjekket olja for vann, og det er ikkenoe form for gugge i olja.

Vifta slår også inn når motoren blir varm.

 

Prøver nok å bytte termostat idag. Er det ikke den, så mistenker jeg at det er toppakninga, desverre

 

EDIT: Noen som veit hvor termostaten på disse sitter? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser det ut oppi ekspansjonstanken din?

Hvis toppakningen er gåen, og du har trykk i kjølesystemet, vil det mest sannsynlig være olje i ekspansjonstanken, og du vil se en gråhvit gugge der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber på møller og bruker ETKA daglig.. hvorfor tenkte ikke jeg på det? : bh :

 

Tusen takk iallefall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les av måleverdier på motortemp. Måleblokk 1 på ecu, for å se om instr viser reel motortemp. De pleier å avvike noe, med tanke på om vifte slår inn ved rett temp på motor.

Har byttet toppakning på noen biler med samme motor på rundt 170-200" km.

Ved de tilfellene har det ikke vært vann i oljen, men bilen koker å blir ikke varm, og vannet forsvinner bare ut i eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.