A4 b5 1.8 tq Oppgradering motorstyring/elnett.

Anbefalte innlegg

Har en utfordring jeg skal begi meg ut på asap, og lurer derfor om noen har gjort dette før meg:

Bilen er en a4 1995 1.8 tq sedan, og som kjent så har denne k03-005 turbo. Dette er jo en ganske trist sak med 150 hk og den gamle motorstyringsboksen med 5 stikk. Denne motorstyringen har idag chip stage 1, uten at det blir mindre trist egentlig...

Så, for og fjerne tristessessen(?) Så må man jo få i en annen chip og større turbo. Og det er her ombyggningsprosessen starter, den gamle motorstyringsboksen har (vistnok) veldig lite minne, og i mitt søken etter en chip stage 1+++, der jeg har kikket ALLE veier på internett, så viser det seg nok at dette er fryktelig vanskelig...

Derfor ligger det nå et ledningsnett med motorstyring fra en 1998 passat 1.8 turbo. Denne har 2 stikker og mere minne :)

Etter og ha kikket igjennom og sammenlignet delenummer på forskjellige givere osv så har jeg bestemt meg for og gjennomføre! Jeg sliter faktisk med og se hva som kan bli et problem. Jeg håper på plug n play, og skal samtidig fjerne tenningsmodul og installere TFSi coiler samtidig.

 

Noen dristige mennesker som har prøvd og gjøre dette før?

Eller skal jeg lage en how to?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en utfordring jeg skal begi meg ut på asap, og lurer derfor om noen har gjort dette før meg:

Bilen er en a4 1995 1.8 tq sedan, og som kjent så har denne k03-005 turbo. Dette er jo en ganske trist sak med 150 hk og den gamle motorstyringsboksen med 5 stikk. Denne motorstyringen har idag chip stage 1, uten at det blir mindre trist egentlig...

Så, for og fjerne tristessessen(?) Så må man jo få i en annen chip og større turbo. Og det er her ombyggningsprosessen starter, den gamle motorstyringsboksen har (vistnok) veldig lite minne, og i mitt søken etter en chip stage 1+++, der jeg har kikket ALLE veier på internett, så viser det seg nok at dette er fryktelig vanskelig...

Derfor ligger det nå et ledningsnett med motorstyring fra en 1998 passat 1.8 turbo. Denne har 2 stikker og mere minne :)

Etter og ha kikket igjennom og sammenlignet delenummer på forskjellige givere osv så har jeg bestemt meg for og gjennomføre! Jeg sliter faktisk med og se hva som kan bli et problem. Jeg håper på plug n play, og skal samtidig fjerne tenningsmodul og installere TFSi coiler samtidig.

 

Noen dristige mennesker som har prøvd og gjøre dette før?

Eller skal jeg lage en how to?

 

Hva vil du frem til med dette? Hvor mye hk skal du ta ut?

 

Den gamle hjernen med flere stikkere klarer fint et annet program enn en "stage 1". Dette vet jeg fordi jeg har hatt det selv. Det er ikke noe problem å skifte om hjerne og ledningsnett til nytt om det er det du vil. Men at det er noe særlig vits kan jeg ikke helt se. Skal vel gå greit med TSFI coiler også, om du absolutt vil ha det, men da hadde jeg vel heller fjernet hele hjernen og erstattet den med et hiddensprut. Da får du utelukket en haug med tjafs som er feilkilder på denne motoren, som LMM, N75, sluttrinn(om du går for TSFI coiler), gasspjeld som må grunnstilles eller byttes i tide og utide.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har klart og spore opp en chip leverandør til hybrid k04 turbo, og han (blandt mange andre!!!) Kan ikke levere chip til den gamle motorstyringa. Da sitter jeg igjen med bremsebenk, der chipsenter endte opp som et bra alternativ, men han ville ikke mappe med n75. Chippen jeg snakker om er laget fo r n75, 3 bar, genesis dyser og klarer fra 260-300 hk. I paraksis ender jeg opp i midten.

Alle feilkilder du refererer til er nye dette året.

 

Det du sikkert ikke forstår, er hvorfor jeg ikke bare river vekk all skiten, og lager noe som funker... vel, jeg liker og plundre ;) neida, det er rett og slett fordi jeg vil beholde fis og stock følelsen ved bilen. Det er mange funksjoner som forsvinner vis jeg hiver motronic.

 

Tfsi coiler blir montert av følgen grunner:

- jævla dyr tenningsmodul som garantert ryker på et tidpunkt!

- ryddigere el-nett.

- man får byttet gamle sprø ledninger med helt nytt.

- høyere effekt i coilen, større gnist. Folk snakker om atvde opplever motoren som mer responsiv.

 

Summert:

Det er for meg en glede og bygge og lage noe eget. Jeg studerer mye rart, og elsker og lære noe nytt. Følelsen man sitter igjen med når/vis alt fungerer er super, og man har da gode forutsetninger for og feilsøke NÅR noe går galt senere da man har opparbeidet seg relativt mye kunnskaper underveis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

95-96 motorstyringene var vel litt spesielle og jobbe med mener jeg og huske.

Ligger en tråd her inne, som er noen år gammel ang litt mer custom mapping av en -96 A4, hvor det var en del trøbbel men det gikk til slutt, men klarer ikke og finne den tråden, skal linke til den om jeg finner den.

 

Hvilken leverandør er det du fant som leverer chip til k04 turbo/k04 hybrid turbo?

Hvilken størrelse på disse dysene og er dette med N75, eller 'snarvei løsningen' med Manuell boost controller, som jeg ikke er noe fan av akkurat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei martin.

 

Setter VELDIG pris på en evt link.

 

Min research forteller om det du peker på. Derfor vil jeg oppgradere ecu til noe hyggeligere :)

 

Det er en nordmann som jobber for et tuning selskap som driver med dette på si av egen interesse. Vil ikke annonsere for han uten at han syntes det er greit. Jeg skal sende han en melding og høre.

 

Jeg hater snarveier! Derfor har n75 heletiden stått som et krav. Disse mikro turboene er ikke spesielt sjåførvennlige eller råde besparende uten mappet n75 ventil.

Det er genesis (produsent) 415cc som denne chipen er laget for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sitti her og søkt en stund nå men klarer ikke og finne den tråden igjen desverre, dette var no ts-racing opplegg, eller de var i allefall de som sto for chip/mappinga på denne bilen, og det var en -96 modell, noe mere husker jeg ikke.

 

Et annet alternativ kan jo også være og bytte ut ledningsnett og ecu til nyere modell, foreks 98 modell som har den såkalte '557' ecu'en.

Ledningsnettet skal være likt på din -95 motor, unntatt selve kontakten inn på ecu.

Så en løsning kan jo også være og bruke nyere ledningsnett og nyere ecu, da er det straks flere leverandører som kan/vil jobbe med dette på et greit vis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker jeg betalte 8000,- for en "custom" chip til min 1.8t med den gamle hjernen. Det var til en GT2x som noen da vel hadde klart å bremse til 295 hk eller noe i den duren. Bilen gikk som et uvær den, når den først bestemte seg for å fungere.

 

Og når jeg skriver det slik, så tenker jeg på den lista jeg gav i mitt første innlegg med LMM, n75, coiler, sluttrinn, gasspjeld og i tillegg tett oljesil og slike ting. Dette var ting som på tur fant ut at det skulle takke for seg i min bil, som sørget for at det ble slutt på moroa gang etter gang. Kjedelig i en bruksbil. Derfor fant jeg ut at hiddensprut var veien å gå om man ikke vil plages med slik ubrukelig drit i evig tid.

 

Har byttet mellom forskjellige utgaver av hjerner og ledningsnett omhverandre og tar ikke lange tia å bygge om mellom de. Men kan vel ikke si at det er en snarvei å bygge om til hiddensprut heller, det bare gir deg muligheter til å få det mer som du vil etter min mening. Skjønner at det er et poeng å beholde fis da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Et annet alternativ kan jo også være og bytte ut ledningsnett og ecu til nyere modell, foreks 98 modell som har den såkalte '557' ecu'en.

Ledningsnettet skal være likt på din -95 motor, unntatt selve kontakten inn på ecu.

Så en løsning kan jo også være og bruke nyere ledningsnett og nyere ecu, da er det straks flere leverandører som kan/vil jobbe med dette på et greit vis.

 

Nettop :) jeg har 557 liggende i forskjellige versjoner, og et komplett ledningsnett liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du rett og slett bare bruker 557 ecu'en og medfølgende ledningsnett, er en rask og meget enkel jobb og skifte nettet og ECU'en.

 

På så lett trim du tenker, så hadde ikke jeg begynt og styre med hiddensprut, siden du har en 557 ecu og el.nett tilgjenglig :)

557'en gir deg betydelig bedre muligheter for og få custom chipper rundtom, da disse bilene med disse ecu'ene har rullet etter veiene en stund med mange forsjellige oppsett, så er muligheter og få tak i mye 'ferdige' custom chipper rundtom nå for tiden på mindre motor prosjekter :)

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker jeg betalte 8000,- for en "custom" chip til min 1.8t med den gamle hjernen. Det var til en GT2x som noen da vel hadde klart å bremse til 295 hk eller noe i den duren. Bilen gikk som et uvær den, når den først bestemte seg for å fungere.

 

Og når jeg skriver det slik, så tenker jeg på den lista jeg gav i mitt første innlegg med LMM, n75, coiler, sluttrinn, gasspjeld og i tillegg tett oljesil og slike ting. Dette var ting som på tur fant ut at det skulle takke for seg i min bil, som sørget for at det ble slutt på moroa gang etter gang. Kjedelig i en bruksbil. Derfor fant jeg ut at hiddensprut var veien å gå om man ikke vil plages med slik ubrukelig drit i evig tid.

 

Har byttet mellom forskjellige utgaver av hjerner og ledningsnett omhverandre og tar ikke lange tia å bygge om mellom de. Men kan vel ikke si at det er en snarvei å bygge om til hiddensprut heller, det bare gir deg muligheter til å få det mer som du vil etter min mening. Skjønner at det er et poeng å beholde fis da.

 

Ser absolutt hva du mener! Det finnes grupper på facebook som også er enig med deg, men jeg har tenkt plug n play, samt fjerne det komponentet som ryker neste gang (slutt trinn) så får jeg bare ha en ekstra coil liggende i bilen. Tfsi coiler er vel heller ikke beryktet for overdreven kvalitet!

 

Defekt n75 har jeg ikke hørt om før faktisk...

 

 

Jeg tror jeg kjører på med dette, og tanken på at chippen jeg refererer til koster halvparten av en dyno runde så kommer jeg ut av dette veldig bra. Er kun snakk om vekslepenger for 5 nye coiler, brukt ecu og ledningsnett. Blir bare immobilizer som tillegg her :)

Og en airbagkontroller tror jeg... lampa forsvinner ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de kontaktene bak hjernen like?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de kontaktene bak hjernen like?

 

95-96 = 5 stikker. Sen 97-01 = 2 stikker. Var det det du tenkte på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte de bak som går til speedo osv. Ikke inn på hjernen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de er like!

 

Tror jeg har liggende avklipte slike kontakter(de to til hjernen) et sted, som jeg av en eller annen grunn har tatt vare på. Du får hyle ut om det kunne være interessant, om du ikke får tak i et brukt nett da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig han tenker på komunikasjonen mellom ecm og instrumenter her?

 

Vis det var noen som ville ha navnet til han som skaffer hybrid turbo chip med map til 557 (t) motorstyring, send meg en PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han tenker komunikasjon mellom ecu og instrumenter tenker jeg ja, det skal være ganske likt ja.

Det må du nesten undersøke, det er jeg ikke helt 100% sikker på, lenge siden jeg har mekka noe orginalt ledningsnett i a4'en :)

 

Har selv en gang i tiden brukt AEB ledningsnett på en APU motor, der APU motoren har el-gass, og div andre ting AEB ikke hadde.

Flyttet bare de komponentene som var på AEB maskinen over på APU motoren, fungerte godt det :)

Kansje ikke så releavant i din sak, bare nevner det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte de bak som går til speedo osv. Ikke inn på hjernen.

 

Inne i den sorte boksen til motorstyrings enheten under panseret er den en baro sensor og en motronic boks. De koblingene du har der er 2 stk til motorstyring og 4 kontakter til instrumentering. Dette er en del av el-nettet fra alle motorkomponentene. Med andre ord plug n play.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Awesome :) er faktisk 10 år siden folk slet med deg jeg holder på med... litt flaut kjenner jeg...

 

Men uansett så liker jeg bilen godt, jeg kommer fra en caddy 1.6 bensin så kanskje ikke så rart ;)

 

Men for meg er valget enkelt:

Kjøpe tfsi til 100+ cheddar, eller koste på en eldre bil noen tusenlapper og ha gjort alt selv og som ren bonus kjøre fra en 2008 tfsi...

 

Hverdagslykke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var nøkkelkoding og første oppstart gjort. Hadde det ikke vært for at ledningen til innslagsrele sitter UMULIG langt vekk fra alle nebbtenger så var det ganske plug n play :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver ett rop om hjelp :P

 

Har kanskje fått tak i ett ledningsnett og ecu fra en 1999 model 1,8t, AEB. Og lurer på om det ledningsnettet vil passe på min motor, som er en AEB ifra 96.

Ut ifra hva jeg forstod lengre oppe i tråden skal det gå, men 99 modellen har elektronisk gasspjeld. Hva må eventuelt gjøres for å få det til å passe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aeb har ikke elektrisk spjeld uansett årsmodell, så tror det skal gå fint ;-) eneste er om du kanskje må ha ny temp giver, da det varierer litt om de har 1 eller 2 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som Kristian sier så kom ikke AEB med el spjeld. Ei heller kom AEB i 99, da tok nyere motorer over :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var det jeg reagerte på, syns det virket litt merkelig. Det er en motor som ligger på finn og han mente det var en 99 modell AEB. Men det er vel en annen motorkode det da, men jeg skal kunne bruke det ledningsnettet og evnt den motoren i min bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen b5 har fortsatt aeb på 99 mod, min bla ;) men svært sjeldent med faclift og aeb motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.